• 1
  • 2
2021-04-19, 16:18
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdrisNegassi
Jo men hur meningsfullt tror du att arbetssökande känner det att söka jobb när matematiken inte går ihop pga arbetslöshet och arbetstillfällen som inte finns.
Respektive hur meningsfullt tror du det känns för män att att dejta när mansöverskottet i fertil ålder är minst det dubbla jämfört med arbetslöshetsstatistiken.

Och när de få singlar som finns motsvarar att skura nerbajsade toalettstolar för minimilön.

Jag håller med om det du säger, men jag tolkade inte TS inlägg så, jag tolkade det som om han menade att det inte finns rationellt stöd för sociala samspel. Om rationellt tänkande leder till en suboptimal lösning, då var det nog inte rationellt tänkande till att börja med.

Nej, jag förstår inte heller varför man skulle nöja sig med en nedbajsad toalett, som du metaforiskt uttrycker det, men många verkar känna sig tvungna. Lite som att sälja sina aktier ner det vänder ned lite, istället för att vänta ut dippen för större utdelning.
Citera
2021-04-19, 20:06
Jag tror att de flesta som nått en viss mognad förstår, eller inom sinom tid kommer att förstå mig.
Folk har sina inrutade liv, och jag har mina saker att planera, söka och genomföra.
Jag kan absolut prata och diskutera med vem som helst om intressanta frågor men att söka prestige och social acceptans har aldrig varit min grej.
Vad Kerstin ska laga för mat till helgen eller vart Bengt ska med husvagnen till sommaren intresserar mig inte, inte heller vad Åkesson eller Löfven sa i sitt senaste tal. I så fall har jag inte så mycket mer än nihilism att erbjuda dessa.
De gemensamma ytorna blir färre och färre. Jag är inte dömande eller oförskämd mot någon men i övrigt är jag som jag är och det är jag både nöjd och trots allt hyfsat tillfreds med. Det står jag för.

Hej då och ha det bra Mvh Odris
Citera
2021-04-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdrisNegassi
Ponera att mina önskemål är Nobelpris, vinna en miljon på Stryktipset, köpa ett nytt kylskåp på Blocket, be en bön i kyrkan, måla altanen grön, åka på semester till Sydafrika, skaffa barn och familj med en fotomodell eller med en sexig men sannolikt redan gift, upptagen eller havande kvinna.
Hur kan då vänskap och social interaktion med vänner och ordinärt folk leda mig närmre något av dessa mål?
Hur kan jag motivera mig att göra något annat än att ligga i soffan en vanlig dag som denna, exempelvis att cykla en runda, prata med grannen, dricka kaffe på Espresso House eller luncha med mina kollegor?

Om man har sin vilja och sina mål på det klara hur kan då socialt umgänge leda till något vettigt och konkret? Kan rationellt tänkande och insikt om att det inte kan det leda till passivitet och psykisk ohälsa?
Om insikt och rationell klartänkthet är orsaken till psykisk ohälsa och passivitet vad är i så fall botemedlet eller medicinen?
Det finns förvisso en mikroskopiskt möjlighet att en pratstund med grannen kan ta mig närmre en semester men risken för tidsspillan och distraktion är större, så hur finner folk mening, syfte och motivation till aktiviteter som inte har koppling till något av sina mål?

Kah ser det som ett spektrum för framgång där bra familj, bra värderingar med sig gällande studiediscilpin och kämpa för framgång tillsammans med social och nära till skratt blandat med logik och rationellt tänkande är vägen till framgång.

Tappar man några delar av de första delarna, men har bara logiskt tänkande och rationellitet, analys- blir man nog olycklig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in