• 3
  • 4
2021-04-26, 14:59
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, trådad nätverksanslutning. Du vet, i motsats till trådlös? Dessutom pratar jag inte med dig.

Jo, jag kom ju fram till det. Smart men dumt kan jag tycka. Ska jag ha en sladda från TV:n så går vidare någonstans så kan jag ju lika gärna använda en riktig dator. Men det är jag det.
Jag har en HDMI-sladd också, så jag kan koppla in en dator, om jag skulle vilja.
Chromecasten är dock smidigare, tycker jag. Jag använder den mer än TVns inbyggda appar, som inte uppdateras. Panasonic är bra på bild, men dåliga på användargränssnitt, finns t ex ingen app till Disney+

Mina prylar är dessutom inte anslutna till TVn, utan till hemmabioreceivern, som i sin tur är kopplad till TVn.
Citera
2021-04-26, 15:07
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag har en HDMI-sladd också, så jag kan koppla in en dator, om jag skulle vilja.
Chromecasten är dock smidigare, tycker jag. Jag använder den mer än TVns inbyggda appar, som inte uppdateras. Panasonic är bra på bild, men dåliga på användargränssnitt, finns t ex ingen app till Disney+

Mina prylar är dessutom inte anslutna till TVn, utan till hemmabioreceivern, som i sin tur är kopplad till TVn.
Min poäng var ju ändå att en av anledningarna till att ha en Chromecast är för att slippa sladdar så det är lite ironiskt att koppla in den trådat, även om jag givetvis förstår varför.

Chromecast är absolut en smidig pryl men den är smidig för att den är så begränsad. Jag är inte en begränsad användare.
Citera
2021-04-26, 15:18
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Min poäng var ju ändå att en av anledningarna till att ha en Chromecast är för att slippa sladdar så det är lite ironiskt att koppla in den trådat, även om jag givetvis förstår varför.

Chromecast är absolut en smidig pryl men den är smidig för att den är så begränsad. Jag är inte en begränsad användare.
Förvisso, men routern, TVn och receivern står på samma bänk. Att koppla in Chromecasten gör man en gång, sen ligger den utan synas eller behöva röras, man styr den ju fortfarande trådlöst från dator eller telefon. Det är ju mot internet den är trådad, för stabilare förbindelse.
Skulle jag koppla in en dator istället måste jag ju ha en kabel, som kanske inte räcker till soffan.
Chromecast ger dig ett trådlöst interface till din TV från din telefon, dator eller padda. Inte så begränsat ändå?
Citera
2021-04-26, 15:25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Förvisso, men routern, TVn och receivern står på samma bänk. Att koppla in Chromecasten gör man en gång, sen ligger den utan synas eller behöva röras, man styr den ju fortfarande trådlöst från dator eller telefon. Det är ju mot internet den är trådad, för stabilare förbindelse.
Skulle jag koppla in en dator istället måste jag ju ha en kabel, som kanske inte räcker till soffan.
Chromecast ger dig ett trådlöst interface till din TV från din telefon, dator eller padda. Inte så begränsat ändå?
Jag har ett trådlöst tangentbord med trackpad och datorn står bakom TV:n.

Försök hänga med här nu; Jag förstår att du och andra gör som ni gör, jag säger att det är inte för mig.
Jag har ju ett "trådlöst" interface i och med tangentbordet. Det innebär att jag kan göra exakt allt som min dator kan, fast på TV:n. Det ligger ingen värdering i det här så ta det inte på fel sätt, men jag är förmodligen en betydligt mer avancerad användare än vad du är.
Citera
2021-04-26, 15:47
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag har ett trådlöst tangentbord med trackpad och datorn står bakom TV:n.

Försök hänga med här nu; Jag förstår att du och andra gör som ni gör, jag säger att det är inte för mig.
Jag har ju ett "trådlöst" interface i och med tangentbordet. Det innebär att jag kan göra exakt allt som min dator kan, fast på TV:n. Det ligger ingen värdering i det här så ta det inte på fel sätt, men jag är förmodligen en betydligt mer avancerad användare än vad du är.
Det var den lösningen jag hade tänkt innan jag upptäckte att Chromecasten gör samma sak, fast enklare, och dessutom strömmar dedikerade appar som Netflix m fl bättre direkt via Chromecast, än att spegla en datorskärm.
Och via Chromecast kan jag också göra allt min dator kan, på TVn, precis som du.

Du är säkert en avancerad superanvändare, men det kan ju jag också vara, utan att du vet det.
Så ta det inte på fel sätt, men du kanske inte är så unik som du tror.
Citera
2021-04-26, 16:46
Medlem
Hej Alla ni som kommit med fina förslag,
Jag har fått ordning på "eländet". Antagligen är jag lite korkad, men jag kom på att det kanske fanns en app att ladda hem från Comhem. Jag hittade den, laddade hem den och mina problem var lösta.
Tack alla ni som brytt er.
Citera
2021-05-23, 04:14
Bannlyst
Köp en billig Asus router och kör den i Access point läge.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in