Citat:
Ursprungligen postat av
KajP
Är router och modem samma sak? Idag har jag ett modem där jag har datorer, telefoner, mm anslutna med WiFi. Både modemet och TVn är anslutna från uttag i väggen (Comhems). Kommer jag inte framöver behöva använda det nuvarande modemet?
Hur fungerar en Chromecast? Vad jag har förstått så måste man ha en sådan kopplad till sin mobil eller dator. Jag tycker att det verkar krångligt.
OK, jag tror inte du förstår hur komplexa dina frågor egentligen är.
Men jag försöker:
Modem var från början en grej som översatte det analoga pipandet på kopparledningar i telefonen till digitala signaler till din dator, och tvärtom, modulator-demodulator = modem.
Idag kallar man grejen från Comhem som tar den (numera digitala) signalen ur koax-uttaget (ser ut som ett antennuttag) och gör den till en signal över en vanlig nätverkskabel för modem, lite felaktigt.
Om man inte har Comhem behöver man, vanligen, inte ett modem, utan anslutningen är redan en vanlig nätverkskontakt, som man stoppar in i sin router för att nå internet.
En
router sitter mellan ditt interna nätverk med alla dess anslutna saker, och internet. Den skickar ut alla request från ditt nätverk, telefoner, datorer, TV, whatever, och håller rätt på svaren från internet så de skickas tillbaka till rätt pryl. Så du kan surfa på olika sidor från flera prylar via samma anslutning, och routern håller reda på det. En modern router är även en
trådlös accesspunkt, vilket betyder att den kan hålla rätt både på saker som är trådanslutna och saker som är wifi-anslutna.
En
Chromecast, är en slags extern mediaspelare du styr via din telefon eller dator. Den är ansluten till internet (via din router, antingen via wifi eller via kabel) för att hämta media, och till din TV (eller förstärkare), för att visa/spela upp detta media åt dig. Du når den via din telefon/dator, men vad du gör är att säga åt den att själv hämta och spela upp media, så din telefon är bara en fjärr, all trafik går från Chromecasten ut till internet och tillbaka, via routern.
Slutligen, om din TV idag sitter direkt i väggen via en antennkabel så ser du vad Comhem sänder ut, när de gör det, som en gammaldags TV. Med en Chromecast (eller en modern TV) kan du se TV som sänds via internet, IP-TV, dvs streaming. TV du ser när du vill, inte när någon annan vill. Netflix, HBO, SVT Play osv är alla åtkomliga via internet, så du har antingen en smart-TV med dessa appar installerade, eller en Chromecast, som fixar det åt dig, eller en Apple TV, som är mer som en extern dator ansluten till TVn.
Hoppas jag upplyste mer än förvirrade.