Citat:
Ursprungligen postat av
Cameltotem
Varför är det ingen som ifrågasätter vårt pensionssystem? Varför går så mycket av lönen till pensionen?
Varför är 70% av min pension OFLYTTBAR, OPLACERBAR och ej inom min kontroll förens jag är 70?
Varför kan inte jag få ut hela min lön och sen bestämma själv vad jag vill göra med de pengarna? Det är ju helt sinnessjukt att man kan ta pengar och låsa in dom i 60 år som om jag vore en jävla 5 åring med godismissbruk.
Jag förstår dig. Många ifrågasätter. Pensionssystemet debatteras livligt tycker jag och en del är ju placeringsbart (iofs bara tjänstepension) och det gick ju som det gick med Allra (min hårt arbetande kompis har förlorat halva sin tjänstepension på att staten släppte lös Allra)
Arbetsgivaravgifterna (31,42 %) är till för att trygga pension och sjukdom. En av avgifterna är "allmän löneavgift". Den är flummig och har liten koppling till pension, sjukdom, efterlevandeskydd osv. Allmän löneavgift på 1,5 % av lönen infördes 1995 för att vi skulle gå med i EU. Idag uppgår allmän löneavgift till 11,65 % av lönen. De totala arbetsgivaravgifterna har varit oförändrade i många år.
Däremot har allmän löneavgift ökat medan övriga delavgifter som ska gå till social trygghet har minskat. Därmed föreställer jag mig att vi får den trygghet och pension vi betalat för, dvs. mindre.
Jag vill att avgifterna ska ha tydligare koppling till vad man får för pengarna. Allmän löneavgift är ett slukhål utan redovisning vart pengarna går *). Om arbetsgivaravgifter används till utgifter för bidrag, invandring, samt äldreförsörjningsstöd för invandrare så är det fel. Detta ska gå via inkomstskatten och nakengöra samhällets perversa kostnader för detta så att folk får veta.
*) rätta mig gärna, någon, om jag har fel.
Däremot tycker jag att staten är en mycket duktig kapitalförvaltare av den allmänna pension som är allokerad för mig. Hade jag fått det ansvaret när jag var 25 år hade det gått åt pipan. Och du vill väl inte betala mer inkomstskatt om jag spelat bort mina pensionspengar? Tror tillräckligt många är direkt olämpliga att ha det ansvaret och att det skulle leda till massiva skattehöjningar.