2021-04-19, 09:59
Medlem
Pensionen är en hel industri. Det finns ett intresse av att hålla igång förvaltningsbolag, myndigheter osv.

Med andra ord är det ytterligare en form av skatt.
Citera
2021-04-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Varför är det ingen som ifrågasätter vårt pensionssystem? Varför går så mycket av lönen till pensionen?

Varför är 70% av min pension OFLYTTBAR, OPLACERBAR och ej inom min kontroll förens jag är 70?

Varför kan inte jag få ut hela min lön och sen bestämma själv vad jag vill göra med de pengarna? Det är ju helt sinnessjukt att man kan ta pengar och låsa in dom i 60 år som om jag vore en jävla 5 åring med godismissbruk.

Därför att (S) (med hjälp av en enda förrädare till Folkpartist) valde att strunta i folkomröstningen och skapa ett fördelningssystem där nuvarande arbetande direkt betalar pensioner åt de som är pensionärer just nu. Det systemet havererade visserligen på 90-talet men då satt vi med en massa folk som inte hade ett öre sparat till sin egen pension. Det hade inte varit populärt då att ändra system direkt och låta alla som inte sparat i tid bli av med pensionen.

Nu hade man ju kunnat bestämma sig för att gradvis flyttta mer och mer av pensionen bort från fördelningssystemet och till ett fonderat system men det har man inte velat göra.

Även om du inte är som en 5åring med godisburk tror jag att (S) vet med sig att deras väljare är precis det. Släpper du det fritt skulle en rätt stor grupp åka på Thailandsresor varannat år istället; och när det var dags för pension skulle de rösta på den politiker som lovar att ge dem pension i vilket fall. Demokratin är rätt sårbar på det sättet när folk har ett alternativ (rösta (VPK)) istället för att stå sitt kast...
Citera
2021-04-19, 10:20
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Varför är det ingen som ifrågasätter vårt pensionssystem? Varför går så mycket av lönen till pensionen?

Varför är 70% av min pension OFLYTTBAR, OPLACERBAR och ej inom min kontroll förens jag är 70?

Varför kan inte jag få ut hela min lön och sen bestämma själv vad jag vill göra med de pengarna? Det är ju helt sinnessjukt att man kan ta pengar och låsa in dom i 60 år som om jag vore en jävla 5 åring med godismissbruk.
Den statliga pensionen är som den är, ett transfereringssystem där arbetande betalar pensionärerna.

Resten är PPM, tjänstepensioner och privata försäkringar. Just detta med kollektiva tjänstepensioner är skit, de har begränsade möjligheter till personlig förvaltning och kan inte flyttas. Under karriären drar man på sig nya tjänstepensionsförsäkringar så att man vid pension har femtioelva sådana som ska betalas ut. Ett fullständigt knäppt system.

Det vore bättre om var och en hade en enda försäkring dit arbetsgivarna betalar och där man själv kan välja hur de ska förvaltas och som kan flyttas om man inte är nöjd.

På privata sidan har man stoppat sparande i form av uppskjuten lön. Vi blir inskyfflade i ISK där man sparar skattade pengar och efter kommunisten Maggans skattehöjningar nu belagt med smyginförd förmögenhetsskatt.
Citera
2021-04-19, 10:25
Medlem
Citat:

Jag förstår dig. Många ifrågasätter. Pensionssystemet debatteras livligt tycker jag och en del är ju placeringsbart (iofs bara tjänstepension) och det gick ju som det gick med Allra (min hårt arbetande kompis har förlorat halva sin tjänstepension på att staten släppte lös Allra)

Arbetsgivaravgifterna (31,42 %) är till för att trygga pension och sjukdom. En av avgifterna är "allmän löneavgift". Den är flummig och har liten koppling till pension, sjukdom, efterlevandeskydd osv. Allmän löneavgift på 1,5 % av lönen infördes 1995 för att vi skulle gå med i EU. Idag uppgår allmän löneavgift till 11,65 % av lönen. De totala arbetsgivaravgifterna har varit oförändrade i många år.
Däremot har allmän löneavgift ökat medan övriga delavgifter som ska gå till social trygghet har minskat. Därmed föreställer jag mig att vi får den trygghet och pension vi betalat för, dvs. mindre.

Jag vill att avgifterna ska ha tydligare koppling till vad man får för pengarna. Allmän löneavgift är ett slukhål utan redovisning vart pengarna går *). Om arbetsgivaravgifter används till utgifter för bidrag, invandring, samt äldreförsörjningsstöd för invandrare så är det fel. Detta ska gå via inkomstskatten och nakengöra samhällets perversa kostnader för detta så att folk får veta.

*) rätta mig gärna, någon, om jag har fel.

Däremot tycker jag att staten är en mycket duktig kapitalförvaltare av den allmänna pension som är allokerad för mig. Hade jag fått det ansvaret när jag var 25 år hade det gått åt pipan. Och du vill väl inte betala mer inkomstskatt om jag spelat bort mina pensionspengar? Tror tillräckligt många är direkt olämpliga att ha det ansvaret och att det skulle leda till massiva skattehöjningar.
Citera
2021-04-19, 10:28
Medlem
Vi är många som reagerat men vad hjälper det.

Även om det införs ett privat sparande + existens minimum. Så hade staten höjt fastighetsskatter och annat för att se till att ingen kan sitta med låga fasta kostnader vid pension.

Att pensionsbolag kan håva in miljarder på "avgifter" varje år är också skrattretande. Dessa människor sitter på ett kontor med ett Excel ark. Producerar absolut ingenting för att flytta omkring med folks pengar i värdelösa fonder. vilket vem som helst kan göra på avanza. Behövs ingen "expert" för de. Det kan man kalla för scam.
Citera
2021-04-19, 10:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Har du inte sett Lyxfällan? En stor del av befolkningen är jävla sopor när det handlar om pengar. Vi som inte är det pensionssparar privat och ägnar inte många tankar åt den allmänna pensionen.
Citera
2021-04-19, 10:44
Medlem
Tanken bakom det allmänna pensionssystemet (precis som tanken bakom hela den universella välfärdssystemet egentligen) är att alla ska ha nytta av det och alla ska bidra. Genom att även miljonärer får allmän pension så är det tänkt att dessa ska vara solidariska med systemet och inte omkullkasta det så fort de får chansen. Eftersom alla får ut något så blir systemet stabilare och man kan använda mer pengar för omfördelning till de som har det sämre ställt. Detta är anledningen till att medel- och överklassen får en massa bidrag i Sverige, ofta mer bidrag än arbetarklassen till och med.

Alternativet är grundtrygghet med behovsprövning. Detta har vi i Sverige valt bort eftersom det inte ger de rika någon anledning att bidra till systemet, och eftersom det anses nedlåtande att folk ska behöva stå med mössan i hand och be om bidrag.

Om man tycker detta är bra eller inte är en annan femma, men så har resonemanget sett ut i alla fall.
Citera
2021-04-19, 10:59
Medlem
Det är mycket i (S)verige som är sjukt.
Citera
2021-04-19, 11:55
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:

Ärligt, kom du på detta nu? Sossetänket är såklart att average Joe inte klarar att förvalta sina egna pengar under sin livstid och staten bör göra detta som en tjänst. Denna förvaltning är en skimmär som göder ett sjukt system av myndigheter, och kontrollmyndigheter.

Samtidigt som jag äcklas av tanken att inte kunna välja att gå ur det system man fötts in i kan jag även vara glad att vissa individer är i det (har såklart åtnjutit system till max dessutom). Exempelvis såg jag en morgon en snubbe i 30-års åldern med halstatuering på väg till jobbet som brännde typ 300kr på online slots under bussfärden. Vissa menar att det är individens rätt till valet, men frågan är om den inte förstår bättre och det krävs en riktig gråsosse som kan komma till undsättning.

Kan man ifrågasätta systemet och se nackdelarna så behöver man troligen inte systemet för att klara sig i livet. Om man inte har förmågan till det är systemet en stor tillgång.
Citera
2021-04-19, 12:00
Medlem
Det är för att hela systemet är ett pyramidspel som vi luras i att tro på. Det är absurt att ha system som förlitar sig på antagandet att allt kommer se ungefär likadant ut om 40-50 år som idag. Som exempel så för 40 år sedan hade en dator under 1 mb minne, några MHz CPU och kanske en 30 mb hårddisk och internet fanns inte. Man kan själv se hur mycket framsteg som gjorts inom AI och automation de senaste 5 åren och fråga sig vad som kan hända inom ytterligare 40 år.

Hela idén om att vi kommer ha en sysselsättningsgrad på 70%+ är fantasi, lägg till att vi lever länge och det föds färre. Sanningen är att ingen vet hur det kommer se ut i framtiden och dina "pensionsrätter" kan vara värdelösa när du går i pension.
Citera
2021-04-19, 13:00
Avstängd
Grundtanken är väl ok, för 100 år sedan när det infördes fanns ingen trygghet, när man var gammal och utsliten var det för en hel del farrighuset som gällde, eller fick ens barn ta hand om en. Jobben var fysiska, man kunde inte lägga undan en massa pengar som dagens average joe och investera på börsen. Lönen räckte precis till mat, husrum och lite kläder/andra förnödenheter.

Idag går det som sagt åt till att betala dagens pensionärer, socfall och blattar, pyramidspel som håller sämre och sämre med tanke på att folk blir äldre också. Jag hade hellre sänkt arbetsgivaravgifterna ordentligt och (MIN!) pensionsavsättningen hade jag gärna placerat själv. Att folk inte kan ta hand om sina pengar är ett svepskäl, finns massa som sätter sig i rävsax med lån trots att de arbetar, inte får de tvångsförvaltning för det..
Citera
2021-04-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdrisNegassi
Det är nog en del som reagerar men det går ju inte att gå runt att reagera hela tiden när man lärt sig eller insett att det inte leder någonstans.

Typiskt svenskt beteende!

Bara att lyda! Sverige är det nya Kuba!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in