Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2021-04-21, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Varför de läggs upp 04.30 har du fått svar på. Man kör olika "jobb" på natten. D.v.s. Hemmet har en importsnurra (programvara) som körs 04.30.

Ja, det är värt att sälja objekten. Hur ska annars Kronofogden få in sina pengar? Hade aldrig haft problem med en granne som köper från Kronofogden. Den människan har inte gjort något fel.

Bostadsföreningar som går i konkurs säljs och de som har en andel i föreningen får inte behålla sin lägenhet, utan bara skulder. Det är på väg att hända i Rinkeby.

Är intresserad av BRF som går i konkurs men googlade om Rinkeby men hittade inget, vet du vart man kan läsa om det?
Citera
2021-04-21, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Var förstås otydlig. Menar tidszon. Nuförtiden går det ju att använda internet i luftballong mm.
När jag gick i skolan på åttiotalet så programmerade folk i min ålder program som försökte sälja så mycket kvällstidningar som möjligt. Så hela mitt liv har jag utgått från att AI och jag håller på med någon form av ny dans. Därför utgår jag ifrån att man/dator upptäckt någon form av mönster i beteende och så anpassas det efter det.

Oavsett om du menade "andra sidan planeten" eller "tidszon" så är det obegripligt och inte särskilt logiskt. Du väljer dessutom att totalt ignorera frågorna, och börjar babbla om totalt ovidkommande saker.

Oavsett om du menade tidszon eller andra sidan planeten, så riktar sig ju Hemnet (och även Kronofogden och deras exekutiva bostadsannonser) åt en svensk marknad. Svenska köpare, svenska säljare och svenska fastighetsmäklare. Folk som bor/befinner sig här. Inte folk som bor/befinner sig i andra tidszoner/andra sidan planeten. De som befinner sig utomlands och som vill köpa något i Sverige lär vara en minoritet. Visserligen förekommer det. Märks väl framförallt på den andel norrmän, danskar, tyskar och holländare som äger fritidshus i Sverige. Det är knappast för deras skull som Hemnet lägger ut annonserna 04:30, för att lättare kunna kommunicera med dem. Eller för att anpassa sig efter dem.

Du verkar snarare ha noll koll på hur det funkar på Hemnet. Det märks redan i trådstarten då du trodde att någon på Kronofogden personligen lade ut annonserna kl. 04:30. Så dina så kallade "logiska" påståenden verkar inte vettiga för fem öre.
Citera
2021-04-21, 08:02
Medlem
Citat:
Bostadsföreningar som går i konkurs säljs och de som har en andel i föreningen får inte behålla sin lägenhet, utan bara skulder. Det är på väg att hända i Rinkeby.

Själva föreningen försvinner ju efter konkursen är avslutad. Föreningens tillgångar (vanligtvis en fastighet med tillhörande byggnader alternativt en tomträtt och byggnader) säljs. Dvs hela fastigheten säljs som sådan, inte lägehet per lägenhet som några i tråden verkar tro.

Andelsägarna har rätt att bo kvar men blir hyresgäster hos den som köper fastigheten och får betala bruksvärdeshyra. Om den som köpt vill ändra användning till kontor, hotell eller liknande så kan denne säga upp samtliga hyresgäster men till en längre uppsägningstid.
Citera
2021-04-21, 09:44
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Är intresserad av BRF som går i konkurs men googlade om Rinkeby men hittade inget, vet du vart man kan läsa om det?
Nu har Expressen horat sig och lagt det som en betalartikel men här är den i alla fall:

https://www.expressen.se/nyheter/striden-mot-bostadsmaffian-hundra-barn-orosanmalda/
Citera
2021-04-21, 09:46
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Själva föreningen försvinner ju efter konkursen är avslutad. Föreningens tillgångar (vanligtvis en fastighet med tillhörande byggnader alternativt en tomträtt och byggnader) säljs. Dvs hela fastigheten säljs som sådan, inte lägehet per lägenhet som några i tråden verkar tro.

Andelsägarna har rätt att bo kvar men blir hyresgäster hos den som köper fastigheten och får betala bruksvärdeshyra. Om den som köpt vill ändra användning till kontor, hotell eller liknande så kan denne säga upp samtliga hyresgäster men till en längre uppsägningstid.
Sant, givetvis hela kåkar. Det är det här något försöker med, att lägga beslag på kåkar genom att konka bostadsrättsföreningar. Köpa husen billigt och sedan hyra ut dyrt.
Citera
2021-04-21, 09:48
Medlem
Citat:
Nu har Expressen horat sig och lagt det som en betalartikel men här är den i alla fall:

https://www.expressen.se/nyheter/striden-mot-bostadsmaffian-hundra-barn-orosanmalda/

Det är en artikel om en förening i Malmö, vad har det med rinkeby att göra?
Citera
2021-04-21, 09:55
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Så är det faktiskt. Har du pantsatt din bostad i någon av alla dessa krediter man nu för tiden kan ta på sig så är pantsättning väldigt vanligt förekommande som säkerhet hos dessa skräplån. Och släpar du då efter med endast en av dessa och det går till kronis så kan detta bolag välja att exekutiva ut bostaden som dom nu äger för att få dessa små tusenlappar du ligger efter med.

Du grymma värld!
Bostaden behöver inte ens vara pantsatt. Den kan ha tagits i mät för en skuld som inte alls är kopplad till den. Jag har själv erfarit detta när en bostad i den BRF jag både bodde i och var styrelsemedlem. En bostad var utmätt men inte för en skuld till föreningen och inte på grund av sena inbetalningar och inte heller fanns det något lån på den. Jag var till och med på själva auktionen för att bevaka den.
Citera
2021-04-21, 09:58
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det är en artikel om en förening i Malmö, vad har det med rinkeby att göra?
Sorry blandade ihop Rosengård med Rinkeby.
Citera
2021-04-21, 11:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Bostaden behöver inte ens vara pantsatt. Den kan ha tagits i mät för en skuld som inte alls är kopplad till den. Jag har själv erfarit detta när en bostad i den BRF jag både bodde i och var styrelsemedlem. En bostad var utmätt men inte för en skuld till föreningen och inte på grund av sena inbetalningar och inte heller fanns det något lån på den. Jag var till och med på själva auktionen för att bevaka den.

Just precis, och detsamma gäller ju även vanliga hus och alla andra fastigheter.

Det blir därför väldigt löjligt när vissa pratar om att man inte "äger sitt hus" om man har bostadslån, för att då kan banken när som helst ta det ifall man inte betalar sitt lån. Jo, men även ditt telefonbolag kan i slutändan "ta" huset om du inte betalar ditt telefonabonnemang så då äger den som någonsin gör ett köp på faktura eller har ett abonnemang inte heller sitt hus..
Citera
2021-04-21, 20:44
Medlem
Citat:

Ah det var Rosengård och inte Rinkeby så jag har redan läst den men tack ändå!
Gissar att du tog fel på slum bara
Citera
2021-04-22, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Handlar det om att man köper huset i befintligt skick? Eller varför skulle man inte kunna få lån?

Både SBAB och SEB sa nej med hänsyn att de ser större trygghet i att köpet förmedlas av en mäklare. Kanske har något med befintligt skick att göra, frågade inte mer.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in