2021-04-19, 02:40
Medlem
Hejsan!

Det har för första gången blivit dags för mig att göra ändringar i min deklaration, har tidigare år bara behövt godkänna & skicka in. Jag har under hela 2020 jobbat på olika orter via bemanningsföretag och har därmed fått förmånsbeskattade boenden via företaget. Om jag förstått det hela rätt har de registrerat totalbelopp enligt schablon och min inkomstdeklaration är beräknad utifrån det. Nu ska jag istället ändra och ersätta schablonbeloppet med det faktiska värdet och har lite frågor angående det.

Totalvärdet enligt schablon är 32 134 kr.
Det faktiska totalvärdet är 59 463 kr.

Det blir en mellanskillnad på 27 329 kr, om jag då ersätter schablonvärdet med det faktiska värdet, kommer det då påverka min eventuella skatteåterbäring? Eftersom min summa under punk 1.1 kommer öka med 27 329 kr finns det ju en risk att jag istället blir återbetalningsskyldig, eller räknas inte den summan med? Kanske är en jättedum fråga men jag har som sagt ingen aning alls vad gäller detta.

Min andra fråga är; måste jag över huvud taget göra denna ändring? Kommer skatteverket kunna ta reda på om mitt bolag redovisat enligt schablon eller faktiskt värde från början? Vad är anledningen till att ändringen måste göras?

Hoppas någon där ute har koll på detta & kan hjälpa mig!
Citera
2021-04-19, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alkx
Kommer skatteverket kunna ta reda på om mitt bolag redovisat enligt schablon eller faktiskt värde från början?

Du vill INTE börja jävlas med Skatteverket och fiffla på något sätt. Rätt vad det är så åker du dit på det förr eller senare, och då blir det en smäll på fingrarna genom ett tråkigt påslag som du får betala. Det spelar ingen roll om det är förtryckt, utan du ska ange korrekta uppgifter. När du skickar in blanketten så gör du ju så "på heder och samvete".

Och ja, du har ju haft förmåner som du ska betala skatt för. Det är fullt rimligt att du får betala kvarskatt i stället för att få återbäring i det läget.
Citera
2021-04-19, 09:14
Medlem
Citat:
Hejsan!

Det har för första gången blivit dags för mig att göra ändringar i min deklaration, har tidigare år bara behövt godkänna & skicka in. Jag har under hela 2020 jobbat på olika orter via bemanningsföretag och har därmed fått förmånsbeskattade boenden via företaget. Om jag förstått det hela rätt har de registrerat totalbelopp enligt schablon och min inkomstdeklaration är beräknad utifrån det. Nu ska jag istället ändra och ersätta schablonbeloppet med det faktiska värdet och har lite frågor angående det.

Det blir en mellanskillnad på 27 329 kr, om jag då ersätter schablonvärdet med det faktiska värdet, kommer det då påverka min eventuella skatteåterbäring? Eftersom min summa under punk 1.1 kommer öka med 27 329 kr finns det ju en risk att jag istället blir återbetalningsskyldig, eller räknas inte den summan med? Kanske är en jättedum fråga men jag har som sagt ingen aning alls vad gäller detta.

Min andra fråga är; måste jag över huvud taget göra denna ändring? Kommer skatteverket kunna ta reda på om mitt bolag redovisat enligt schablon eller faktiskt värde från början? Vad är anledningen till att ändringen måste göras?

Ska du höja förmånsvärdet, eller vad menar du?
Citera
2021-04-19, 11:56
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hejsan!

Ja, din återbäring ändras och kommer minska eller förändras till restskatt, beroende på hur stor beräknad återbäring du har på de förtryckta siffrorna.

Anledningen är att AG ska redovisa schablon, och du marknadsvärde: https://www.skatteverket.se/privat/s...800012404.html

Ja, jag skulle tro att SKV upptäcker detta, eftersom AG ska redovisa schablon och du ska redovisa marknadsvärde. Det ska mycket till för att dessa två värden ska vara identiska.
Citera
2021-04-19, 12:11
Medlem
En relaterad fråga... när är det aktuellt med förmånsbeskattat boende och när är det en tjänsteresa som arbetsgivsren betalar resa och logi?

Spontant om TS är anställd av ett bemanningsföretag med ett visst tjänsteställe och skickas på olika uppdrag runtom i landet så låter det som tjänsteresa i mina öron och ingen förmån?

Eller är det skillnaden mellan att vara konsult och "konsult"?
Citera
2021-04-19, 12:40
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
En relaterad fråga... när är det aktuellt med förmånsbeskattat boende och när är det en tjänsteresa som arbetsgivsren betalar resa och logi?

Spontant om TS är anställd av ett bemanningsföretag med ett visst tjänsteställe och skickas på olika uppdrag runtom i landet så låter det som tjänsteresa i mina öron och ingen förmån?

Eller är det skillnaden mellan att vara konsult och "konsult"?

Kan vara så att familjen får resa med och bo på arbetsgivarens kostnad. Eller att man få bor kvar på helger, kanske?

Annars så tycker jag det låter konstigt, jag har alltid fått bo gratis utan förmånsbeskattning när jag bott på hotell i resor i tjänsten.

Alt, kanske att arbetsgivaren betalar vanliga "hemhyran" när man är ute och reser?
Senast redigerad av miikos 2021-04-19 kl. 12:42.
Citera
2021-04-20, 18:01
Medlem
Tänk gärna på att ” Om arbetsgivaren har betalat bostadskostnaden ska den anställde redovisa bostadsförmån. Den anställde får sedan dra av samma belopp som han eller hon har redovisat som förmånsvärde i sin inkomstdeklaration, eftersom detta värde i regel anses vara bostadskostnaden.”
https://www4.skatteverket.se/rattsli....2/326327.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in