2021-04-19, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Såg den här tråden bland aktiva ämnen.

Är inte särskilt insatt i fotbolleriets värld, så därför undrar jag varför det blir panik p.g.a av bildandet av en ny fotbollsklubb? Får det bara finnas två?

Ser att även några skribenter i den här tråden reagerar hårt på nyheten.

Det är inte en ny klubb so ska bildas utan en ny fotbollsliga, där det enbart skall vara de "bästa lagen" från de tre största ligorna.

De 15 lagen som går in som "founding teams" kommer alltid att vara garanterade en plats i ligan, så de kan således inte åka ur hur bedrövlig säsong de än har. En stor del av en fotbollssäsong handlar om att nå vissa milstolpar. För vissa lag är det att klara sig kvar i den serie de spelar i och för andra är titeln det enda som räknas. I den nya superligan kommer det bara vara intäkter som spelar någon roll för klubbledningarna.
Det finns i stort sett inga riktiga supportrar som står bakom det beslutet, så det visar bara hur världens största klubbar bara bryr sig om pengar.

Hur roligt kommer det vara som Arsenal-supporter att kolla på en match 15 omgångar in när det inte finns något att spela för. Ingen risk att åka ut och definitivt ingen chans att vinna.
Citera
2021-04-19, 22:03
Medlem
Andy Frains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Vem är tänkt att stå för de 3 miljarder kronor varje klubb är garanterade per år? Ska dom pengarna trollas fram.

JP Morgan sägs var en av dom största investerarna...
Citera
2021-04-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vorlander
En fråga som kanske inte riktigt har ställts ännu är huruvida de bästa spelarna faktiskt kommer vilja spela i superligan eller i champions league? Jag kan tänka mig att champions league fortsatt kommer ha en hög status bland spelarna och att klubbnamnen då inte betyder så mycket. Visst du kan få spela i Real Madrid men du får spela i en plastturnering istället för en tävling med en rik historia.

Heller inte oviktigt om FIFA står på sig är att de inte kommer få spela för sina länder och det tror jag många inte är beredda att offra.

Det finns även en möjlighet att vara med och skapa historia. Champions League-kväll är inte nån uråldrig företeelse ens innan namnbytet så nog kan det finnas möjlighet att dom bästa vill deltaga?

Vi får väl se vad som händer men det är knappast omöjligt att många ser det här som en otrolig möjlighet.
Citera
2021-04-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Såg den här tråden bland aktiva ämnen.

Är inte särskilt insatt i fotbolleriets värld, så därför undrar jag varför det blir panik p.g.a av bildandet av en ny fotbollsklubb? Får det bara finnas två?

Ser att även några skribenter i den här tråden reagerar hårt på nyheten.

det handlar till 95% om pengar, de stora klubbarna har länge klagat på, med rätta, att de inte får en lika stor del av kakan (tv rättigheter osv.) som de förtjänar baserat på hur pass mycket publik de drar till ligorna baserat på sin internationella status. de mindre klubbarna och framförallt ligornas egna representanter är rädda för att förlora enorma sponsor och tv rättigheter intäkter när deras främsta klubbar lämnar

sedan finns det enorma mängder utav internationella medgångssupportrar från övriga europeiska länder, asien och nord/syd amerika som inte kanske ser fram emot en liga där deras favoritlag inte är lika dominerade som de varit i de inhemska ligorna
Citera
2021-04-19, 22:07
Avslutad
Rapporter om att Chelsea och City vill dra sig ur. Man försöker få med sig Tottenham.
Citera
2021-04-19, 22:08
Medlem
Stängd superliga? Tror ni inte att syftet är att med tiden ta in andra lag och göra nuvarande organisationer absoleta?
Citera
2021-04-19, 22:10
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnvagen
Fast att det bara handlar om underhållning tycker jag inte. En stor del av det som gör matcher intressant är ju också historiken och att det är sällsynt att två topplag möts. Se bara hur urlakat "el classico" blev/blir när lagen möts 4 gånger i ligan/cuperna.

Ett annat exempel är det klubblags-VM som körs då och då. Är väl få som överhuvudtaget bryr sig om det trots att konceptet att de bästa lagen världen över möts borde locka en del.

Jag håller med dig men jag tvivlar på att du och jag är den tilltänkta målgruppen. Man riktar sig nog mer åt publik från andra länder en de klassiska fotbollsnationerna. I slutändan kommer säkert även vi andra kolla så länge de erbjuder de bästa spelarna.

Klubblags WM är intressant vilka tittat på det? Vet genom anekdoter att det skall vara hyfsat stort i Japan och delar av Sydamerika. Du måste nog se det traditionella fotbolls Europa som en liten marknad och resten av världen som en stor marknad för att förstå resonemanget. I USA med t.ex NHL lyckas man med att sätta underhållningsaspekten framför den sportsliga och få enorm global publik.
Citera
2021-04-19, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Frain
JP Morgan sägs var en av dom största investerarna...

Känns väl inte helt omöjligt att JPM frontar för något av dom stora mediebolagen när det kommer till streamad tv?

Medielandskapet håller på att ritas om, det är bara i Sverige och Nordkorea man tror att public service är det enda rätta i framtiden.

Det finns många bolag med muskler nog att genomföra något liknande.
Citera
2021-04-19, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det finns även en möjlighet att vara med och skapa historia. Champions League-kväll är inte nån uråldrig företeelse ens innan namnbytet så nog kan det finnas möjlighet att dom bästa vill deltaga?

Föregångaren till CL startade 1955 så det är väl ändå en aktningsvärd ålder.
Och det handlar ju inte om de bästa utan om de rikaste.
Citera
2021-04-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Värdelöst. Klart landets bästa spelare ska få representera sitt land.

Vill FIFA gå emot det så finns det säkert andra intressenter som kan skapa ett VM där de bästa får vara med.
Citera
2021-04-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Min gissning:
I nuläget finns ingen regel.

De kommer att lägga till en lojalitetsklausul som förhindrar konkurrerande verksamhet de inte godkänt. (Med tanke på alla träningsturneringar kan de inte förbjuda det helt.)

Om det sedan är lagligt eller om de utnyttjar sin monopolställning återstår att se.

Jag är ganska säker på att lojalitetsklausuler redan finns både gällande klubbar och enskilda spelare. Bara svårt att hitta eftersom FIFA har så väldigt många olika regelsamlingar.

Gällande lojalitetsklausulen för spelare kan man kolla FIFAs "Code of ethics". Artikel 15 slår fast att alla spelare och klubbrepresentanter har en lojalitet till i fallande ordning FIFA, UEFA, Nationellt Fotbollsförbund, liga och klubb. Brott mot denna artikel kan resultera i avstängning från allt fotbollsrelaterat i två år. FIFA kan garanterat använda detta mot spelare för att stänga av dem.

https://resources.fifa.com/image/upload/fifa-code-of-ethics-2020.pdf?cloudid=upxpc0qzxqdgipiiejuj
Citera
2021-04-19, 22:16
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Hellre Varberg - Elfsborg och Varbergs gamla arena än Arsenal mot Real Madrid på Emirates som är mer teatersalong än fotbollsarena.

Jag sitter hellre på Solid Park i Västerås i snålblåst och ser match i division 4 Västmanland än jag sitter och njuter av värmen på Camp Nou och ser El Classico

I Sverige är det fortfarande äkta.

Jag håller med dig helt, soffsupportrarna förstår inte att fotboll handlar om känslor. Stängda ligor och pengastinna ägare kan dra åt helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in