Citat:
Ursprungligen postat av
Knutte_Ninja
Alltså om vi släpper ”jag är mest äkta supporter” skiten och hata UEFA/FIFA (vilket är rimligt). Grunden i det här är väl egentligen att dom ”rika” klubbarna vill ha större del av kakan, dom vill inte dela med sig av ”sin” prestige/pengar till några snedsparkare uppe i Skandinavien eller något skithål i Centraleuropa. Att snedsparkarna och skithålen producerar en och annan fotbollspelare skiter väl dom i. Följden om det här skulle bli verklighet är garanterat mindre pengar till fotbollsförbunden, mindre pengar till kassa ligor (hej allsvenskan!), Malmös fina ekonomi (om vi bortser från hysteriskt korrumperade arenaaffärer) IFK Göteborgs tidigare europaäventryr? Glöm sådant! Det blir smorda lag och resten en otvättad pöbel. DET är det stora problemet. Tror ni att amerikanerna som håller käften om kina för NBA intäkternas skull kommer att vara bättre än FIFA med mänskliga rättigheter eller ryska oligarker eller thailändska eller italienska diktaturkramare liksom 🙄
Vad ska då göras? Skit i kontrakten om de utgör hinder, ge dom en vecka se till att superleagueklubbarna inte får en spänn av TV pengarna och stäng av dom om en vecka! Inga ligaspel, inga uppvisningmatcher, inga klubbar. Sparka ut dom ur seriesystemet om planen inte är skrotad till helgen. Spanska klubbarna kommer att gå i KK om Max en månad.
Jag hade en varm plats i mitt hjärta för ManU men nu? Skicka ut dom helt och vill dom tillbaka så är det bara börja spela sig upp och välkomna tillbaka 2031.
Intressant inlägg men utgör egentligen en superliga ett problem? Om pengar försvinner bort ifrån allsköns grekiska holländska, portugisiska spanska engelska ligor etc klubbar så att de inte kan värva de bästa svenska spelarna kan inte det leda till att svensk fotboll blir intressantare att följa. Mera jämn och att lag kan behålla sina talanger längre. De som borde rasa mest är alla fotbollsspelare och fotbollsföräldrar som kommer se lönerna sjunka för de som inte spelar på superliga nivå eller är någon av deras lokala farmarklubbar.
Detta är i längden ostoppbart även om man gör det du skriver om ATG de kastas ut så är säkert klubbarna garanterade pengar från arabiska och asiatiska investerare. Vi pratar global underhållning så matcher kommer nog spelas i olika delar av världen.