2021-04-19, 21:37
Medlem
DikTs avatar
Visst är det pengarna som styr sedan länge.
Men.
Det är ett "big no-no" för mig att ta bort kvalificering till en tävling på sportsliga grunder. Dessutom att inte kunna åka ur. Då är det inte alls idrott längre i mina ögon. Bara jippo.

PS
Kan ni ta er eviga "vem som är mest plast" i någon annan tråd. Ni vet vilka ni är.
Citera
2021-04-19, 21:45
Medlem
En fråga som kanske inte riktigt har ställts ännu är huruvida de bästa spelarna faktiskt kommer vilja spela i superligan eller i champions league? Jag kan tänka mig att champions league fortsatt kommer ha en hög status bland spelarna och att klubbnamnen då inte betyder så mycket. Visst du kan få spela i Real Madrid men du får spela i en plastturnering istället för en tävling med en rik historia.

Heller inte oviktigt om FIFA står på sig är att de inte kommer få spela för sina länder och det tror jag många inte är beredda att offra.
Senast redigerad av Vorlander 2021-04-19 kl. 21:49.
Citera
2021-04-19, 21:46
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

PS
Kan ni ta er eviga "vem som är mest plast" i någon annan tråd. Ni vet vilka ni är.

+1 "Plast"-diskussionen förstör tråden totalt.
Citera
2021-04-19, 21:48
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Alltså om vi släpper ”jag är mest äkta supporter” skiten och hata UEFA/FIFA (vilket är rimligt). Grunden i det här är väl egentligen att dom ”rika” klubbarna vill ha större del av kakan, dom vill inte dela med sig av ”sin” prestige/pengar till några snedsparkare uppe i Skandinavien eller något skithål i Centraleuropa. Att snedsparkarna och skithålen producerar en och annan fotbollspelare skiter väl dom i. Följden om det här skulle bli verklighet är garanterat mindre pengar till fotbollsförbunden, mindre pengar till kassa ligor (hej allsvenskan!), Malmös fina ekonomi (om vi bortser från hysteriskt korrumperade arenaaffärer) IFK Göteborgs tidigare europaäventryr? Glöm sådant! Det blir smorda lag och resten en otvättad pöbel. DET är det stora problemet. Tror ni att amerikanerna som håller käften om kina för NBA intäkternas skull kommer att vara bättre än FIFA med mänskliga rättigheter eller ryska oligarker eller thailändska eller italienska diktaturkramare liksom 🙄

Vad ska då göras? Skit i kontrakten om de utgör hinder, ge dom en vecka se till att superleagueklubbarna inte får en spänn av TV pengarna och stäng av dom om en vecka! Inga ligaspel, inga uppvisningmatcher, inga klubbar. Sparka ut dom ur seriesystemet om planen inte är skrotad till helgen. Spanska klubbarna kommer att gå i KK om Max en månad.

Jag hade en varm plats i mitt hjärta för ManU men nu? Skicka ut dom helt och vill dom tillbaka så är det bara börja spela sig upp och välkomna tillbaka 2031.

Intressant inlägg men utgör egentligen en superliga ett problem? Om pengar försvinner bort ifrån allsköns grekiska holländska, portugisiska spanska engelska ligor etc klubbar så att de inte kan värva de bästa svenska spelarna kan inte det leda till att svensk fotboll blir intressantare att följa. Mera jämn och att lag kan behålla sina talanger längre. De som borde rasa mest är alla fotbollsspelare och fotbollsföräldrar som kommer se lönerna sjunka för de som inte spelar på superliga nivå eller är någon av deras lokala farmarklubbar.

Detta är i längden ostoppbart även om man gör det du skriver om ATG de kastas ut så är säkert klubbarna garanterade pengar från arabiska och asiatiska investerare. Vi pratar global underhållning så matcher kommer nog spelas i olika delar av världen.
Citera
2021-04-19, 21:49
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Vem är tänkt att stå för de 3 miljarder kronor varje klubb är garanterade per år? Ska dom pengarna trollas fram.
Citera
2021-04-19, 21:50
Moderator
vfs avatar
OT raderat, höj nivån eller bli varnade/Mod
Citera
2021-04-19, 21:51
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det kommer att ske. Finansieringen är klar, kontrakt är skrivna, och utrullningen kommer att ske i augusti.
Återstår att se.

Men jag är iaf rätt övertygad om att UEFA kommer att sätta ner foten på ett vis som gör att klubbarna får inget annat val än att ditcha hela projektet.

Är även skeptisk till hur seriösa klubbarna faktiskt är med detta, känns mer som ett vapen mot UEFA/FIFA.

But time will tell....
Citera
2021-04-19, 21:52
Medlem
Jirens avatar
Såg den här tråden bland aktiva ämnen.

Är inte särskilt insatt i fotbolleriets värld, så därför undrar jag varför det blir panik p.g.a av bildandet av en ny fotbollsklubb? Får det bara finnas två?

Ser att även några skribenter i den här tråden reagerar hårt på nyheten.
Citera
2021-04-19, 21:53
Medlem
FC Spartak Moscow
@fcsm_eng
·
20h
Dear AC Milan, Arsenal , Atlético, Chelsea, Barcelona, Internazionale, Juventus, Liverpool, Manchester City, Manchester United, Real Madrid and Tottenham fans,

If you need a new club to support, we're always here for you.

Kind regards,
FC Spartak Moscow.

Trollandet har redan börjat.
Citera
2021-04-19, 21:56
Medlem
UEFA och FIFA är väl kända som en av de smutsigaste organisationerna någonsin? Precis som många andra idrottsorganisationer såklart.. men vem jämför IWF med UEFA även om korruptionen är liknande?

Är väl bara bra med lite förändring och konkurrens även om nationella ligor och internationella cup:er kommer se annorlunda ut framöver?

NHL anyone?
Citera
2021-04-19, 21:57
Avslutad
Vad innebär det här i praktiken för jag som är oinsatt? Kommer det drabba Uefa ekonomiskt? Dåså! Då kan de ju få ha sitt jävla damfotboll
Citera
2021-04-19, 21:59
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Intressant inlägg men utgör egentligen en superliga ett problem? Om pengar försvinner bort ifrån allsköns grekiska holländska, portugisiska spanska engelska ligor etc klubbar så att de inte kan värva de bästa svenska spelarna kan inte det leda till att svensk fotboll blir intressantare att följa. Mera jämn och att lag kan behålla sina talanger längre. De som borde rasa mest är alla fotbollsspelare och fotbollsföräldrar som kommer se lönerna sjunka för de som inte spelar på superliga nivå eller är någon av deras lokala farmarklubbar.

Detta är i längden ostoppbart även om man gör det du skriver om ATG de kastas ut så är säkert klubbarna garanterade pengar från arabiska och asiatiska investerare. Vi pratar global underhållning så matcher kommer nog spelas i olika delar av världen.

Fast att det bara handlar om underhållning tycker jag inte. En stor del av det som gör matcher intressant är ju också historiken och att det är sällsynt att två topplag möts. Se bara hur urlakat "el classico" blev/blir när lagen möts 4 gånger i ligan/cuperna.

Ett annat exempel är det klubblags-VM som körs då och då. Är väl få som överhuvudtaget bryr sig om det trots att konceptet att de bästa lagen världen över möts borde locka en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in