2021-04-18, 10:02
Medlem
Jag har en skuld som jag delbetalar på men en månad så fick jag ingen inbetalningsavi så jag betalde inte då vilket var dumt. Inkassobolaget skickade då allt till kronofogden men angav felaktigt belopp. Det angav totala beloppet innan jag började att delbetala.

Alectum group är ökända för att ange felaktiga belopp till kronofogden och får ej bedriva verksamhet i Finland. Detta påpekade jag och skickade recensioner ifrån bittra gäldenärer.

Sedan var jag tvungen att ställa om samma fråga 5 gånger innan de gick med på att ta emot min bestridning av beloppet. Bland annat så skrev de att jag borde ha invänt emot beloppet då skulden fastslogs 2017. Det är lite svårt att 2017 bestrida vad som händer 4 år senare.

De hemskaste av allt är den handskrivna kommentar jag finner på utskriften av mina kontoutdrag som jag fått av tingsrätten.

"Gäldenären menar att han betalat 4800sek. Skulden borde i så fall vara ännu högre"

Vi börjar alltså med en skuld på ca 17000sek sedan betalar jag 4800sek under 4 år. Så då ökar alltså min skuld till beloppet 21800sek.

Jag fattar nada.

En teori är att beloppet är ganska litet så de fuskar för att slippa bry sig. Tyvärr så förekommer det att soc gör det.
Citera
2021-04-18, 10:09
Medlem
Ränta på lånet?
Att betala av 4800kr på ett 17 000kr lån under 4år låter fruktansvärt lite.
Citera
2021-04-18, 10:13
Medlem
Låter mer som att du bara betalt en del av räntan under denna tid.
Citera
2021-04-18, 10:20
Medlem
Vad har du för ränta på lånet?
Citera
2021-04-18, 10:36
Medlem
Aigiss avatar
Skit ska skit ha. Du har alltså betalat en dryg hundring i månaden på ett lån med ockerränta och blir förvånad när totalen går upp? Det konstiga är att företaget inte fortsätter mjölka dig utan skickar dig till fogden men man misstänker väl också att du är smuts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in