2021-04-18, 00:53
Medlem
Hur kommer det sig att man kan ha ont i halsen men inte känna av någon feber eller förkylning?
I normala fall när jag får ont i halsen kan upplevas obekvämt att svälja eller dricka.
Sedan igår kväll börja jag plötsligt känna av halsont. Idag på dagen kändes de inget speciellt men plötsligt nu på kvällen känner jag av det.
Känns typ i halsen och lite längre ner.
Har ingen feber, ingen hosta, bra aptit och inte hängig alls.

Däremot har jag en enorm träningsvärk i mitten av bröstkorgen så det känns lite ömt där, då jag kört massa häng övningar.

Någon som vet vad det kan bero på?
Citera
2021-04-18, 07:21
Medlem
Carnills avatar
Det är väl inget ovanligt att känna så. Antingen går det över eller så får du snuva och/eller feber. Du får väl se helt enkelt.
Du kan ju alltid lindra det med kanske te med honung i, glass, youghurt, halstabletter etc.

Värre saker finns det väl än att bara ha ont i halsen?
Citera
2021-04-18, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Det är väl inget ovanligt att känna så. Antingen går det över eller så får du snuva och/eller feber. Du får väl se helt enkelt.
Du kan ju alltid lindra det med kanske te med honung i, glass, youghurt, halstabletter etc.

Värre saker finns det väl än att bara ha ont i halsen?

De här har inte med snuva, feber, förkylning att göra.. därför jag frågar. Vakna upp nu och de samma fortfarande.
Vet inte om det kan va sura uppstötningar men det har inte känts så här tidigare då ja har haft de.

Ja det är väl ofarligt, bara förvånad att man kan ha ont i halsen men utan den vanliga symptomen ”smärta när man sväljer”. Då vet man åtminstone att det är feber eller liknande på gång.
Citera
2021-04-18, 08:45
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Klart att man kan ha ont i halsen utan att vara snuvig. Snuvan kanske kommer senare eller inte alls, men visst kan man bara få lite ont i halsen och inget mer också. I dagens läge är det hur som helst bara till att beställa covidtest så du inte går omkring och smittar folk.
Citera
2021-04-18, 09:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du kan få irritation eller ont i halsen ibland om man är allergisk. Är en hel del pollen i luften nu när vädret blir varmare.

Kan också vara covid då det tycks yppa sig på väldigt många olika sätt på olika personer.
Citera
2021-04-18, 09:09
Medlem
Det är troligen sura uppstötningar.
Citera
2021-04-18, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du kan få irritation eller ont i halsen ibland om man är allergisk. Är en hel del pollen i luften nu när vädret blir varmare.

Kan också vara covid då det tycks yppa sig på väldigt många olika sätt på olika personer.
Inte tänkt på att det kan va eventuell pollen. Har inte gjort ett sådant test. Ska köra på ett test denna vecka!
Låt mig bara beskriva lite mer. De inte så att smärtan är jobbig eller gör masa ont nej nej.
Men känns bara lite mer annorlunda typ som en klumpkänsla i halsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Det är troligen sura uppstötningar.
Så sura uppstötningar kan leka till irritation i halsen
Citera
2021-04-18, 10:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profface
Inte tänkt på att det kan va eventuell pollen. Har inte gjort ett sådant test. Ska köra på ett test denna vecka!
Låt mig bara beskriva lite mer. De inte så att smärtan är jobbig eller gör masa ont nej nej.
Men känns bara lite mer annorlunda typ som en klumpkänsla

Sjukvården brukar inte villa testa för allergi nu på våren då det är som mest med pollen ute i luften.
Ring 1177 och kolla, om de tror det kan vara allergi så testa köp någon typ sv allergitablett ex. Allegria eller liknande.
Blir det bättre så vet du, du bör känna resultat inom tre fyra dagar.
Citera
2021-04-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profface
Men känns bara lite mer annorlunda typ som en klumpkänsla i halsen.

Så sura uppstötningar kan leka till irritation i halsen
Det du beskriver kallas för globus. I sig självt är det väldigt ospecifikt och säger inte så mycket. Mår du bra så kan du avvakta lite och se vad som händer. Ifall det inte ger sig kontakta vårdcentral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in