Citat:
Ditt resonemang påminner mig om filosofen och existentialisten Albert Camus verk Myten om Sisyfos
https://www.filosofer.se/camus.html
Och ja, Camus resonemang är ju dessvärre slagkraftigt om det nu verkligen är så att vi lever i ett slumpartat universum utan sann mening och där slutet är död både för människa och universum; ateismens logiska slutsats helt enkelt.
Personligen tycker jag att vetenskapliga upptäckter senaste 70 åren alltmer pekar mot en Skapare.
1. Big bang: universums begynnelse indikerar en kausal agent utanför tid och rum.
2. Information i cellen indikerar intelligens. Information har alltid ett intelligent ursprung.
3. Universums finjustering; värdet av universums alla olika fundamentala konstanter måste vara finjusterade för liv. Om värdena går utanför en specifik räckvidd så existerar inte länge möjligheten för liv.
4. Det historiska materialet som stödjer Jesu Kristi uppståndelse.
Det är ett mirakel!
https://www.filosofer.se/camus.html
Och ja, Camus resonemang är ju dessvärre slagkraftigt om det nu verkligen är så att vi lever i ett slumpartat universum utan sann mening och där slutet är död både för människa och universum; ateismens logiska slutsats helt enkelt.
Personligen tycker jag att vetenskapliga upptäckter senaste 70 åren alltmer pekar mot en Skapare.
1. Big bang: universums begynnelse indikerar en kausal agent utanför tid och rum.
2. Information i cellen indikerar intelligens. Information har alltid ett intelligent ursprung.
3. Universums finjustering; värdet av universums alla olika fundamentala konstanter måste vara finjusterade för liv. Om värdena går utanför en specifik räckvidd så existerar inte länge möjligheten för liv.
4. Det historiska materialet som stödjer Jesu Kristi uppståndelse.
Det är ett mirakel!
Vi lever i ett universum med naturlagar och det är inte slumpartat. Även om vi skulle säga att universum har en skapare och ett syfte, hur påverkar det mitt liv och vad ger det mig för mening?
1. Vi kan egentligen inte göra några antaganden om tid och rum före och utanför big bang, eller ens antaganden om orsak och verkan.
2. Information är bara kännedom om något. Om du tittar ut genom fönstret så får du information om vädret. Det krävs ingen yttre intelligens för det.
3. Liv som vi känner till det, men vem kan säga hur eventuellt liv hade kunnat se ut med andra naturlagar? Universum är finjusterat endast om vi utgår ifrån att vi är målet för universum.
4. Var finns detta material? Såvitt jag vet finns det inget sådant material. Det finns inte ens förstahandsuppgifter om Jesus som historisk person.