2021-04-17, 16:43
Avslutad
Uppenbarligen är det ju så att varenda tysk, holländare, spanjor, fransmän som driver en camping, hotell, restaurang verkar ju få bilden att det är engelska som gäller oavsett ärende.

Börjar bli trött att ringa till en campingplats där de står på hemsidan "vi talar svenska, we speak English" osv. Likt förbannat blir det direkt man skall ringa "sorry can you speak English?"

Samma tendens verkar ju finnas i Stockholm där man knappt kan beställa en öl och skrovmål och servitrisen står där och ser dum ut och har den där attityden att du borde minsann prata engelska.

Visst är det bra att det är här och tillför något och att de inte knarkar och talar arabiska.

Säga vad man vill om pizzerior men de fattar ju svenska och förtjänar all respekt, men helvete för dessq jävla Tyskar och holländare som drar "du-borde-tala-ebgelska-åt-mig kortet.

Det kommer att sluta med att vi kommer snart bli tvungna att tala engelska på försäkringskassan eller skatteverket för att ingen har lärt sig svenska.

Har ni uppfattat samma bild som jag angående detta fall?
Citera
2021-04-17, 16:52
Medlem
Jofs avatar
Jag hade uppfattningen att i Tyskland vill man prata tyska och att det där finns ett motstånd mot att tala engelska.
När jag skrivit mejl till tyskar i nån firma så är det viktigt att just skriva tyska och vara hövlig.
När jag skrev till ett tysk offentligt verk var jag helt enkelt tvungen att skriva på tyska. Fick hjälp att översätta till tyska av en bekant. Engelska godtogs helt enkelt inte.
Citera
2021-04-17, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Uppenbarligen är det ju så att varenda tysk, holländare, spanjor, fransmän som driver en camping, hotell, restaurang verkar ju få bilden att det är engelska som gäller oavsett ärende.

Börjar bli trött att ringa till en campingplats där de står på hemsidan "vi talar svenska, we speak English" osv. Likt förbannat blir det direkt man skall ringa "sorry can you speak English?"

Samma tendens verkar ju finnas i Stockholm där man knappt kan beställa en öl och skrovmål och servitrisen står där och ser dum ut och har den där attityden att du borde minsann prata engelska.

Visst är det bra att det är här och tillför något och att de inte knarkar och talar arabiska.

Säga vad man vill om pizzerior men de fattar ju svenska och förtjänar all respekt, men helvete för dessq jävla Tyskar och holländare som drar "du-borde-tala-ebgelska-åt-mig kortet.

Det kommer att sluta med att vi kommer snart bli tvungna att tala engelska på försäkringskassan eller skatteverket för att ingen har lärt sig svenska.

Har ni uppfattat samma bild som jag angående detta fall?
No I fattar inte alls what you are talking om. MENAR du att om du åker till McD och beställer ett skrovmål så fattar inte personen som tar emot vad du säger? Googlar på skrovmål och engelska och det heter "blowout". Du får säga....."-ONE blowout with fries! Inte svårare än så . Lycka till.
Citera
2021-04-17, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
No I fattar inte alls what you are talking om. MENAR du att om du åker till McD och beställer ett skrovmål så fattar inte personen som tar emot vad du säger? Googlar på skrovmål och engelska och det heter "blowout". Du får säga....."-ONE blowout with fries! Inte svårare än så . Lycka till.

När jag ringer till vissa restauranger och campingplatser i små. Tätorter vill de att man talar engelska.
Citera
2021-04-17, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag hade uppfattningen att i Tyskland vill man prata tyska och att det där finns ett motstånd mot att tala engelska.
När jag skrivit mejl till tyskar i nån firma så är det viktigt att just skriva tyska och vara hövlig.
När jag skrev till ett tysk offentligt verk var jag helt enkelt tvungen att skriva på tyska. Fick hjälp att översätta till tyska av en bekant. Engelska godtogs helt enkelt inte.

Som turist är det en annan sak men driver du tex en campingplats eller vandrarhem i Tyskland och du talar noll tyska skall du aldrig någonsin ta emot telefonsamtal
Citera
2021-04-17, 17:14
Medlem
Pungpuckels avatar
Svenskar är ju besatta anglofiler så jag tror inte är något större problem.

Har du inte märkt hur många svenskar reagerar inför en engelsman eller amerikan?
Det är pinsamt att lyssna på, men ofta pratar dom på som bara den, blir helt jävla uppe i sig själva och vill helt uppenbart bara prova alla nya ord den lärt sig, själva samtalsflytet är helt ointressant.
Citera
2021-04-17, 17:37
Medlem
mingtians avatar
Värre när de säger att man ska prata japanska..
Citera
2021-04-17, 17:40
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
När jag ringer till vissa restauranger och campingplatser i små. Tätorter vill de att man talar engelska.

Jag tycker mer att det är ett stockholmsfenomen att t.ex servitriser och butikspersonal pratar engelska, men de flesta verkar i alla fall förstå svenska, även om de inte alltid svarar på ärans och hjältarnas språk. På mindre orter känns fenomenet sällsynt, även om jag inte har någon erfarenhet av just campingplatser.
Citera
2021-04-17, 18:04
Medlem
ufomongos avatar
Är restaurangen eller baren i Sverige så beställer jag på svenska även om personalen svarar på engelska.

Har funkat bra hittills då de flesta förstår vad som finns på menyn även på svenska.

Beer or chicken? -Kyckling. Ok, perfect.
Typ så brukar det gå.
Citera
2021-04-17, 18:12
Medlem
Suecotes avatar
För tydlighetens skull, det är alltså näringsidkare i Sverige som avses.

Ja det är helt åt skogen om de inte kan svenska. Då reser man sig och går någon annanstans. Sedan skriver man en negativ recension på Tripadvisor och meddelar ägaren att de förlorade en kund p.g.a. personalens språkproblem. Det är inte vi som ska anpassa oss.

Torghandlare kan ofta inte heller svenska. Välj alltid ett svenskspråkigt alternativ och svält dem till konkurs. Svårare med Uberförare, men orkar man inte gå till närmsta pizzeria och hämta sin mat, kan man gott svälta istället. Eller laga eget.
Citera
2021-04-17, 18:15
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Svenskar är ju besatta anglofiler så jag tror inte är något större problem.

Har du inte märkt hur många svenskar reagerar inför en engelsman eller amerikan?
Det är pinsamt att lyssna på, men ofta pratar dom på som bara den, blir helt jävla uppe i sig själva och vill helt uppenbart bara prova alla nya ord den lärt sig, själva samtalsflytet är helt ointressant.

Hahahaha precis! Svennebananen ska helt plötsligt ekvilibrera med sin hemmakokade swinglish som bara den. Liksom staplar orden på varandra och ska förekomma varenda vändning i samtalet på förhand och käften går maniskt i 180. Engelsmannen som kanske bara frågat om närmaste vägen till apoteket står bara och gapar. Det är som om svennen har träffat en för länge sedan avlägsen utvandrad och saknad släkting och måste delge alla gemensamma minnen. 30 min senare vandrar den konfysa engelsmannen vidare utan att ha fattat nada. Patetiskt.
Senast redigerad av jori9900 2021-04-17 kl. 18:23.
Citera
2021-04-17, 18:36
Medlem
Många av dessa är bekväma och trots att de varit här i många år anstränger de sig inte det minsta för att lära sig svenska, de talar ju gudbevars ett "världsspråk", det får liksom räcka.

Den tyska modellen, vi är i Tysklnd och här pratar vi tyska. Har upplevt hur de i affärer helt vägrar förstå kunder som försöker köpa något på engelska, trots att expediten mycket väl kan engelska står de helt oförstående inför kundens engelska.
Senast redigerad av nbsp 2021-04-17 kl. 18:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in