2021-04-17, 10:16
Medlem
fethorunges avatar
Aldrig förstått mig på det. Läkare, jurister, framgångsrika ekonomer, som ägnar hela sin tid ute på sjukhus, i rätten eller på kontoret köper feta villor och lyor... Varför? När är de hemma egentligen? Även vanliga arbetare som lärare eller hantverkare lägger ut mer än halva sin lön på boende och andra fasta utgifter, för något de sällan nyttjar. I slutändan blir det som en onödig utgift man vant sig vid, men som kostar mer än halva månadens inkomst, varje månad.

Mitt föredragna upplägg är såklart att lägga så lite pengar som möjligt på återkommande utgifter, så att jag har råd med sånt som förgyller mitt liv, och tillåter mig att uppleva nya och spännande saker. Till exempel om jag tjänar 30k drar jag ner mina fasta utgifter till 7k och har 23k över för mina hobbies (knulla horor, åka på schyssta resor, köpa elektronik, investera). Varför lever inte fler så? Tänk om jag bodde centralt och stort för 15k och la 5-6k i månaden på utemat... Vad skulle jag ha kvar? Till slut skulle boendet och utematen bli så standard att jag skulle tröttnat på det. Men med 23k i fickan varje månad kan jag knulla en ny lyxhora varje vecka, eller åka på feta semestrar varannan månad.

Varför beter sig folk som imbeciler med sin privatekonomi?
Citera
2021-04-17, 10:21
Medlem
Om du bor nära ditt jobb så kan investeringen vara värt det tidsmässigt och ekonomiskt.

Jämför ex: 8000 hyra i en förort + bil (4000) + bensin (3000) = 15000
Bostad nära jobb = 15000

Skillnaden är att du sparar en timme på pendlingen när du bor nära jobb.
Citera
2021-04-17, 10:23
Medlem
Nenetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fethorunge
Aldrig förstått mig på det. Läkare, jurister, framgångsrika ekonomer, som ägnar hela sin tid ute på sjukhus, i rätten eller på kontoret köper feta villor och lyor... Varför? När är de hemma egentligen? Även vanliga arbetare som lärare eller hantverkare lägger ut mer än halva sin lön på boende och andra fasta utgifter, för något de sällan nyttjar. I slutändan blir det som en onödig utgift man vant sig vid, men som kostar mer än halva månadens inkomst, varje månad.

Mitt föredragna upplägg är såklart att lägga så lite pengar som möjligt på återkommande utgifter, så att jag har råd med sånt som förgyller mitt liv, och tillåter mig att uppleva nya och spännande saker. Till exempel om jag tjänar 30k drar jag ner mina fasta utgifter till 7k och har 23k över för mina hobbies (knulla horor, åka på schyssta resor, köpa elektronik, investera). Varför lever inte fler så? Tänk om jag bodde centralt och stort för 15k och la 5-6k i månaden på utemat... Vad skulle jag ha kvar? Till slut skulle boendet och utematen bli så standard att jag skulle tröttnat på det. Men med 23k i fickan varje månad kan jag knulla en ny lyxhora varje vecka, eller åka på feta semestrar varannan månad.

Du har inte tänkt på att de kanske ser feta lyor och villor som investeringar?
Citera
2021-04-17, 10:33
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Du har inte tänkt på att de kanske ser feta lyor och villor som investeringar?

Definitivt en bättre investering än att knulla luder åtminstone...
Citera
2021-04-17, 10:39
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fethorunge
.

I det övre inkomstskiktet är status ganska viktigt. Man tävlar med andra eller anpassar sig till andra och spenderar pengarna på saker och prylar som ska ge den där extra guldkanten. En fet villa är nog det främsta målet.

Man vill inte hamna på efterkälken.
Citera
2021-04-17, 10:46
Medlem
Ofta vill man ju bo centralt, bara det ökar ju proserna (och i förlängningen utgifterna) enormt.

Sen vill man ju naturligtvis komma hem till härligt hem när man jobbar hårt hela dagarna.
Citera
2021-04-17, 11:08
Medlem
Tror de flesta normala människor föredrar bra boende och bekväm bil framför lyxhoror och feta resor. Faktiskt låter du bara ensam och patetisk om du bara finner glädje där.
Citera
2021-04-17, 11:15
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Många barnfamiljer skaffar nog hus av utrymmesskäl, men också för att kunna ge barnen en riktigt bra barndom. Jag hade själv inte vela minnas lägenhetskomplex från min barndom, jag minns däremot med glädje ett stort hus med trädgård och villakvarter. Det är helt enkelt mer idylliskt.
Men visst förstår jag din poäng i övrigt. Folk drar på sig en massa onödigt tycker jag.
Citera
2021-04-17, 11:22
Medlem
NaZdravis avatar
Knulla runt i perioder kan jag ju förstå då jag själv gjort det, men horor?
Är det för folk som inte kan hitta dugliga ONS?
Citera
2021-04-17, 12:19
Medlem
Cameltotems avatar
Hus ökar generellt i värde. Horor gör inte.

Man spenderar stor tid av livet hemma, varför inte ha det trevligt? Värre att lägga pengar på en hobby man utövar en gång i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in