2021-04-17, 08:50
Medlem
Jag har precis läst en artikel i expressen där journalisterna beskriver gängkriminalitet på ett, enligt mig, lite för förskönande sätt.

Gängkriget inifrån – mötet med Shottaz på McDonald's

Det är inte en bra idé att dramatisera i media vad som händer i konflikter mellan kriminella nätverk. För att stoppa sådant beteende behövs en mer pragmatisk utgångspunkt. Det enda sättet är att utnyttja Sveriges våldskapital. Med andra ord utnyttja militär och polis. Gå in i dessa områden och grip de som är kända kriminella och var beredd på att reagera med dödligt våld.

Så, nu har jag ventilerat min frustration tillräckligt...
Citera
2021-04-17, 09:03
Avslutad
Kommunister älskar att romantisera kriminella och hylla dessa som hjältar. Tyvärr befinner vi oss i en situation med gränslösa kriminella med noll empati och kommunistiska journalister som saknar moral. Dom är rent av satanister eftersom dom fantiserar om ondska och höjer upp brottslingar som offer.
Citera
2021-04-17, 09:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Fast samtidigt som dessa artiklar stärker gängen belyser de också för den sovande svensken hur "gästerna" beter sig. Ju fler som vaknar desto bättre.
Man skulle kunna se det som att främmande makt är i Sverige och krigar. Tydligen helt ok enligt ca 80 % av de röstberättigade.

Men Sverige har en tradition att skänka bort allt vi har och lite därtill. Just nu skänker vi bort vårt land.
Citera
2021-04-17, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snugga
Jag har precis läst en artikel i expressen där journalisterna beskriver gängkriminalitet på ett, enligt mig, lite för förskönande sätt.

Det är inte en bra idé att dramatisera i media vad som händer i konflikter mellan kriminella nätverk. För att stoppa sådant beteende behövs en mer pragmatisk utgångspunkt. Det enda sättet är att utnyttja Sveriges våldskapital. Med andra ord utnyttja militär och polis. Gå in i dessa områden och grip de som är kända kriminella och var beredd på att reagera med dödligt våld.

Jag tycker inte narrativet skiljer sig från många andra artiklar i ämnet. Tolkningen sker främst i läsarens hjärna. Vi som postar här på flashback bidrar också till uppmärksamheten. Finns säkert en och annan galning som tycker att gangstrarna framställs positivt i "Aktuella Brott och Kriminalfall".

Tycker även att det är positivt att allt fler journalister publicerar true crime-litteratur. Artikeln du länar handlar ju i grund och botten om ett boksläpp. Sådana böcker innehåller oftast bara text och är mer noggranna med källhänvisning än tidningsartiklar.
Citera
2021-04-17, 11:38
Medlem
glowniggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Kommunister älskar att romantisera kriminella och hylla dessa som hjältar. Tyvärr befinner vi oss i en situation med gränslösa kriminella med noll empati och kommunistiska journalister som saknar moral. Dom är rent av satanister eftersom dom fantiserar om ondska och höjer upp brottslingar som offer.
Du har mer rätt än du anar. Kolla upp vilka som äger i princip all massmedia och kolla sedan upp vad bibeln säger om dem.
Citera
2021-04-17, 12:10
Medlem
outoforders avatar
Citat:

Så jävla typiskt flashback skämskudde. "Satanister" och "kommunister" . Expressen är en borgerlig och uttalat Liberal tidning(eller skvallerblaska om man så vill) så vad kommunism eller satanism har med saken att göra är bara i ditt Foliehatt huvud.

Har verkligen inte mycket till övers för varken Aftonbladet eller expressen. Men självklart ska man kunna och behöver skriva om vad som händer i dessa kretsar och självklart finns det verkliga offer ( Mammor, pappor, syskon som inte har med kriget att göra) .

Tycker inte att det romantiseras i denna korta artikel som refererar till en bok som skrivits utan man får snarare läsa hur ovärt det är att vara kriminell och i ett krig i lokalsamhället och hur människor har drabbats. Och vart är hyllandet?

Så trött på konspirationsteoretiska människor som inte upplevt verkligheten annat än genom datorn. Och förstår inte mig själv som svarar på och fortsätter läsa saker .
Citera
2021-04-17, 13:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av outoforder
Så jävla typiskt flashback skämskudde. "Satanister" och "kommunister" . Expressen är en borgerlig och uttalat Liberal tidning(eller skvallerblaska om man så vill) så vad kommunism eller satanism har med saken att göra är bara i ditt Foliehatt huvud.

Har verkligen inte mycket till övers för varken Aftonbladet eller expressen. Men självklart ska man kunna och behöver skriva om vad som händer i dessa kretsar och självklart finns det verkliga offer ( Mammor, pappor, syskon som inte har med kriget att göra) .

Tycker inte att det romantiseras i denna korta artikel som refererar till en bok som skrivits utan man får snarare läsa hur ovärt det är att vara kriminell och i ett krig i lokalsamhället och hur människor har drabbats. Och vart är hyllandet?

Så trött på konspirationsteoretiska människor som inte upplevt verkligheten annat än genom datorn. Och förstår inte mig själv som svarar på och fortsätter läsa saker .

Du hänger upp dig på benämningen. På sättet journalisten/författaren målar upp detta får man en bild av medmänsklighet hos dessa individer, och den trötta frågan kommer alltid upp "hur kunde det bli så här?". Skriver man liknande historier där brottslingarna är pedofiler och våldtäktsmän? Givetvis inte. Finns det inte offer kring dessa pedofiler och våldtäktsmän? Självklart. Det här blir Butch Cassidy och Sundance kid över det hela. Det skapas legender kring dessa individer, om du inte har fattat det är du lika slut i hjärnan som de kriminella. Nu är ju inte detta någon Tarantino film utan verkliga händelser.
Citera
2021-04-17, 14:46
Moderator
Schlesiens avatar
Organiserad brottslighet --> Medier och journalistik

/Moderator
Citera
2021-04-17, 15:12
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Du hänger upp dig på benämningen. På sättet journalisten/författaren målar upp detta får man en bild av medmänsklighet hos dessa individer, och den trötta frågan kommer alltid upp "hur kunde det bli så här?". Skriver man liknande historier där brottslingarna är pedofiler och våldtäktsmän? Givetvis inte. Finns det inte offer kring dessa pedofiler och våldtäktsmän? Självklart. Det här blir Butch Cassidy och Sundance kid över det hela. Det skapas legender kring dessa individer, om du inte har fattat det är du lika slut i hjärnan som de kriminella. Nu är ju inte detta någon Tarantino film utan verkliga händelser.

Det är som du säger, våra svenska värdelösa "journalister" älskar och hyllar kriminellt pack. Ju vidrigare dess bättre enligt journalisterna. Det finns så klart en förutsättning: Den kriminelle måste vara babbe eller tillhöra någon annan "minoritet". Tror det finns en latent vurm för kommunistisk våldsromantik hos våra journalister som gör att de blir till sig i trosorna av kriminellt våld.
Citera
2021-04-17, 16:49
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

På vad sätt glorifierar Expressen gängen menar du? Berätta lite mer detaljerat tack. "Förskönande" är ju lite diffust. Ge konkreta exempel.
Citera
2021-04-17, 21:39
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:

Exakt var är glorifieringen? De skriver om en bok som en tidigare Expressenjournalist, numer anställd på SVT, har skrivit. Boken i sig handlar om gängvåldet i Stockholmsförorter och Diamant Salihu som skrivit den ska ha pratat med flera inblandade.

Tror boken kan vara riktigt intressant då den ger en inblick i ämnet. Precis som böcker om nazismen under 40-talet kan vara intressanta utan att författaren eller en själv sympatiserar med den ideologin.
Citera
2021-04-17, 23:05
Medlem
outoforders avatar
Citat:

Om man börjar ett inlägg med benämningar är det ganska logiskt att hänga upp sig på benämningar.

Men trevligt att du nu pratar om riktiga saker . Men du kanske skulle börjat med det från början inte efter du blivit ifrågasatt.

Den här diskussionen handlar inte om pedofiler eller våldtäktsmän utan om en artikel som varje människa som kan läsa in och reflektera över saker inte kan se vad som är glorifierande eller hyllande för det är helt enkelt inte sant.

Sen kan jag absolut hålla med om att det skapas legender genom media i den kriminella sfären men ännu mer här där det dessutom oftast handlar helt om spekulationer, skvaller och okunnighet om det man skriver om .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in