• 1
  • 2
2021-04-17, 21:55
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker inte det är sådana ohyggliga summor. På en sådan här bil som jag har haft senaste åren handlar det om cirka 3 tkr/mån. Då har jag en ny fräsch bil. Jag har halva kostnaden för försäkring, eftersom vagnskadegaranti ingår. Service har ingått. Aldrig några reparationer, eftersom allt går på garantin. Jag kan åka land och rike runt utan att vara rädd för att bli stående. Behöver inte ens besiktiga bilen.

3tkr/mån? För privatleasing?
Först ut är privatleasing kostnaden ofta minst 2500kr/mån. Sedan försäkring 500kr/mån, sedan bonus malus skatt på det son son ohyggligt hög.
Summan blir rätt hög i slutändan. Det blir mer än månadskostnaden jag har på min bil med lån (ja jag vet, tyvärr lån. Idiotiskt osv) men jag går ut med en bil med ett värde kvar, ur leasing går man ut med ingenting.

Gjorde själv många kalkyler och att leasa en Audi A6 stod rätt bra till, men skatt på 8600kr/år (eller vad det nu var) fick kalkylen att gå på slagsida.
Skatten är riktigt ohygglig...
Citera
2021-04-17, 23:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
3tkr/mån? För privatleasing?
Först ut är privatleasing kostnaden ofta minst 2500kr/mån. Sedan försäkring 500kr/mån, sedan bonus malus skatt på det son son ohyggligt hög.
Summan blir rätt hög i slutändan. Det blir mer än månadskostnaden jag har på min bil med lån (ja jag vet, tyvärr lån. Idiotiskt osv) men jag går ut med en bil med ett värde kvar, ur leasing går man ut med ingenting.

Gjorde själv många kalkyler och att leasa en Audi A6 stod rätt bra till, men skatt på 8600kr/år (eller vad det nu var) fick kalkylen att gå på slagsida.
Skatten är riktigt ohygglig...

3000 tkr/mån är exkl försäkring och malusskatten, så den faktiska kostnaden ligger nog på cirka 4000 tkr/mån.
Citera
2021-04-18, 07:53
Medlem
Facades avatar
Citat:
3000 tkr/mån är exkl försäkring och malusskatten, så den faktiska kostnaden ligger nog på cirka 4000 tkr/mån.

Okej.
Ja det är 36 tusen kronor per år helt bortkastat.
108 tusen kronor på en 3 års leasing period är vad det kostar dig.
Köper du ut den bilen du leasa så är frågan, går den ned 108 tusen på en 3 års period?

Det är dyrt med leasing hur man än vrider och vänder på det.
Men det handlar ju givetvis om prioritering.
Citera
2021-04-18, 08:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Okej.
Ja det är 36 tusen kronor per år helt bortkastat.
108 tusen kronor på en 3 års leasing period är vad det kostar dig.
Köper du ut den bilen du leasa så är frågan, går den ned 108 tusen på en 3 års period?

Det är dyrt med leasing hur man än vrider och vänder på det.
Men det handlar ju givetvis om prioritering.

Med facit i hand tror jag faktiskt att det hade varit mer begåvat av mig att köpa bilen då. Jag överskattade bilens värdeminskning. Jag räknade och tyckte att 108 tkr på tre år inkl service närmast var billigt då bilen trots allt kostade 320 tkr ny inkl den utrustningen. Hade nog snarare bilden att bilen 3 år senare skulle vara värd 150 tkr och inte 250 tkr efter 3 år. Förstod inte hur företaget kunde erbjuda leasing på den så billigt. Tänkte att de nog måste räknat fel, men det var jag som räknade fel. Jag trodde den skulle tappa mycket mer i värde. Men det är bara att laga efter läge. Fast jag förstår inte hur du kan säga att 108 tkr är "helt bortkastat". Jag har ju trots allt brukat en helt ny bil i 3 år och kommer att ha kört närmare 4500 mil med den när den ev lämnas tillbaks. Det är värt något för mig. Möjligen kan man se det som att jag kastat bort skillnaden mellan för höga leasingavgifter i förhållande till marknadsvärdet.

Hade jag köpt bilen för 320 och sålt den för 250 hade jag förlorat 70 tkr i värdeminskning. Nu har jag betalt 108 tkr i värdeminskning. Då har jag "kastat bort" 38 tkr för mycket. Å andra sidan förutsätter 250 tkr att jag säljer den själv privat och då får jag knappast 250 tkr för den. Skulle jag lämna den som inbyte får jag kanske inte mer än 220 tkr och då har bara förlorat 8 tkr på leasingupplägget, men då har jag trots allt fått service gratis också. Beror helt på hur man räknar. Vad så att säga alternativkostnaden uppgår till.
Citera
2021-04-18, 10:57
Medlem
Facades avatar
Citat:
Med facit i hand tror jag faktiskt att det hade varit mer begåvat av mig att köpa bilen då. Jag överskattade bilens värdeminskning. Jag räknade och tyckte att 108 tkr på tre år inkl service närmast var billigt då bilen trots allt kostade 320 tkr ny inkl den utrustningen. Hade nog snarare bilden att bilen 3 år senare skulle vara värd 150 tkr och inte 250 tkr efter 3 år. Förstod inte hur företaget kunde erbjuda leasing på den så billigt. Tänkte att de nog måste räknat fel, men det var jag som räknade fel. Jag trodde den skulle tappa mycket mer i värde. Men det är bara att laga efter läge. Fast jag förstår inte hur du kan säga att 108 tkr är "helt bortkastat". Jag har ju trots allt brukat en helt ny bil i 3 år och kommer att ha kört närmare 4500 mil med den när den ev lämnas tillbaks. Det är värt något för mig. Möjligen kan man se det som att jag kastat bort skillnaden mellan för höga leasingavgifter i förhållande till marknadsvärdet.

Hade jag köpt bilen för 320 och sålt den för 250 hade jag förlorat 70 tkr i värdeminskning. Nu har jag betalt 108 tkr i värdeminskning. Då har jag "kastat bort" 38 tkr för mycket. Å andra sidan förutsätter 250 tkr att jag säljer den själv privat och då får jag knappast 250 tkr för den. Skulle jag lämna den som inbyte får jag kanske inte mer än 220 tkr och då har bara förlorat 8 tkr på leasingupplägget, men då har jag trots allt fått service gratis också. Beror helt på hur man räknar. Vad så att säga alternativkostnaden uppgår till.

Exakt. Och hade du köpt bilen hade stått med vårdeminskningen som en risk, den risken har du inte om du leasar.

Så det är verkligen något som man själv får känna efter vad som känns bäst för en själv.

Helt bortkastat som i mening att det är pengar som enbart varit en kostnad hur man än vrider och vänder det. Det är en fast utgift som du ej får något tillbaka.
Hade du t.ex köpt en gammal bil för 108 tusen kronor så hade den haft ett värde kvar efter 3 år, kanske inte mycket men kanske säg 50tkr.
Då är det 108-50=58tkr "bortkastat".
Dock istället med risken att den har problem osv.
Citera
2021-04-18, 15:54
Medlem
Jag är ingen expert i ämnet, men jag tänker att det alltid är en förlustaffär att leasa en bil jämfört med att köpa och sedan sälja, annars hade väl inte bilhandlarna erbjudit leasing för de aktuella priserna?

Leasing känns som ett bekvämt alternativ för den som inte vill eller kan köpa en bil kontant, inte kan eller vill ta ett lån, eller som helt enkelt är beredd att betala lite mer för bekvämligheten som leasing erbjuder.

Om du är beredd att betala lite mer för att få en helt ny bil i tre år till så tycker jag att du ska göra det. Men det kommer nog inte att bli billigare än att köpa loss och sedan sälja.

Jag hade nog köpt ut den och haft den ytterligare tre år, och under tiden lagt undan lite pengar varje månad som jag hade använt till nästa bilköp eller andra stora inköp.
Citera
2021-04-23, 19:13
Medlem
Plocka ut en ny!
Citera
2021-04-24, 00:41
Medlem
Bjurras avatar
Citat:

Precis som du skriver är det svårt och tidskrävande att få maximalt pris för bilen när man säljer den. Själv tycker jag det är skönt att jag bara behöver lämna tillbaka bilen till ÅF vid leasingperiodens slut.

Att den bara gått ned 70 beror nog mycket på de nya malusreglerna och det var ju omöjligt att förutspå för tre år sen.
Citera
2021-04-24, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paulronn
Jag är ingen expert i ämnet, men jag tänker att det alltid är en förlustaffär att leasa en bil jämfört med att köpa och sedan sälja, annars hade väl inte bilhandlarna erbjudit leasing för de aktuella priserna?

Nja, det beror ju på hur begmarknaden ser ut när leasingen är slut. Jag tog en Passat på leasing 2017, hade jag vetat att värdeminskningen skulle vara så liten som den visat sig vara skulle jag köpt bilen.

Tror bilen skulle kostat runt 320-330t att köpa. Den såldes för 240t efter jag haft den.
Citera
2021-04-24, 12:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Nja, det beror ju på hur begmarknaden ser ut när leasingen är slut. Jag tog en Passat på leasing 2017, hade jag vetat att värdeminskningen skulle vara så liten som den visat sig vara skulle jag köpt bilen.

Tror bilen skulle kostat runt 320-330t att köpa. Den såldes för 240t efter jag haft den.

Sinnessjukt höga har begpriserna blivit. Köpte också en Passat för 5 år sedan. Den var då 6 år gammal och vi betalade 90 tkr. Den lämnades som inbyte när nuvarande leasingavtal tecknades. Bilen såldes sedan av bilhandlare för 99.900:- , dvs 10 tkr mer, trots att vi då brukat den i cirka 2 år och kört knappt 4000 mil...., då gick dessutom mängder av bilar på export från Sverige då kronan var så låg. Nu har kronan stärkts, men i gengäld har vi fått väldigt sträng Malusskatt på nya bilar vilket skickar upp värdet upp i det blå på begagnade bilar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in