Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Med facit i hand tror jag faktiskt att det hade varit mer begåvat av mig att köpa bilen då. Jag överskattade bilens värdeminskning. Jag räknade och tyckte att 108 tkr på tre år inkl service närmast var billigt då bilen trots allt kostade 320 tkr ny inkl den utrustningen. Hade nog snarare bilden att bilen 3 år senare skulle vara värd 150 tkr och inte 250 tkr efter 3 år. Förstod inte hur företaget kunde erbjuda leasing på den så billigt. Tänkte att de nog måste räknat fel, men det var jag som räknade fel. Jag trodde den skulle tappa mycket mer i värde. Men det är bara att laga efter läge. Fast jag förstår inte hur du kan säga att 108 tkr är "helt bortkastat". Jag har ju trots allt brukat en helt ny bil i 3 år och kommer att ha kört närmare 4500 mil med den när den ev lämnas tillbaks. Det är värt något för mig. Möjligen kan man se det som att jag kastat bort skillnaden mellan för höga leasingavgifter i förhållande till marknadsvärdet.
Hade jag köpt bilen för 320 och sålt den för 250 hade jag förlorat 70 tkr i värdeminskning. Nu har jag betalt 108 tkr i värdeminskning. Då har jag "kastat bort" 38 tkr för mycket. Å andra sidan förutsätter 250 tkr att jag säljer den själv privat och då får jag knappast 250 tkr för den. Skulle jag lämna den som inbyte får jag kanske inte mer än 220 tkr och då har bara förlorat 8 tkr på leasingupplägget, men då har jag trots allt fått service gratis också. Beror helt på hur man räknar. Vad så att säga alternativkostnaden uppgår till.
Exakt. Och hade du köpt bilen hade stått med vårdeminskningen som en risk, den risken har du inte om du leasar.
Så det är verkligen något som man själv får känna efter vad som känns bäst för en själv.
Helt bortkastat som i mening att det är pengar som enbart varit en kostnad hur man än vrider och vänder det. Det är en fast utgift som du ej får något tillbaka.
Hade du t.ex köpt en gammal bil för 108 tusen kronor så hade den haft ett värde kvar efter 3 år, kanske inte mycket men kanske säg 50tkr.
Då är det 108-50=58tkr "bortkastat".
Dock istället med risken att den har problem osv.