2021-04-17, 06:15
Medlem
Merwinnas avatar
Nu är det deklarationstider igen, som alla vet. Jag har en fråga: ni som har fått igenom avdrag för att ett rum i er bostad används som arbetsrum.

Vilka argument använde ni?

Skickade ni med ett foto där ni hade inrett rummet så att det riktigt skulle se ut som ett arbetsrum och inget annat? Kvitton på möbler och utrustning?

Har någon fått igenom det fast ni har ett annat arbete "ute", och bara delar av tiden arbetar med det som ni gör i hemma-rummet?

Det verkar vara svårt att få igenom numera jämfört med förr (typ på 1980-talet), är mitt intryck. Stämmer det?

Något annat som är bra att tänka på om man ansöker om detta avdrag?
Citera
2021-04-17, 08:19
Medlem
SittFints avatar
Det är hårda krav. Tror ingen skulle vara beredd att göra det som krävs om de inte måste.

https://www4.skatteverket.se/rattsli....2/326332.html

Citat:
Om arbetslokalen är inrymd i bostaden medges avdrag bara i undantagsfall enligt praxis. Den omständigheten att vissa arbeten utförs i bostaden är inte skäl nog för avdrag. Detta gäller även om hemarbetet medför intrång eller andra olägenheter i bostaden.

För att avdrag ska medges måste följande krav vara uppfyllda:

- Arbetsgivaren får inte tillhandahålla någon arbetsplats.
- Det ska finnas ett klart behov av ett arbetsrum i bostaden.
- Arbetsrummet ska enbart ha använts för arbetet
- Bostaden måste vara större än vad som hade krävts om den skattskyldiga inte hade varit tvungen att ha ett arbetsrum.
- Arbetsrummet får med hänsyn till läge eller utrustning inte ingå i bostadsutrymmet.

För att ett arbetsrum inte ska anses ingå i bostadsutrymmet måste det antingen

- vara så avskilt från själva bostaden att det inte ingår i övriga bostadsutrymmen, eller
- vara inrett på ett sådant sätt att det inte kan användas för bostadsändamål.

Med ett rum som är avskilt från själva bostaden menas att rummet inte ska gå att nå från övriga bostadsutrymmen och inte heller i övrigt kan anses ingå i bostaden.

Med ett rum som är inrett på ett sådant sätt att det inte kan användas som bostad menas ett specialinrett rum som genom inredningen i stället har blivit en arbetslokal. Ett rum i en egen villa eller lägenhet som är möblerat med vanliga kontorsmöbler kan inte anses vara specialinrett, vilket innebär att avdrag inte medges.
Citera
2021-04-17, 09:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Det är hårda krav. Tror ingen skulle vara beredd att göra det som krävs om de inte måste.

https://www4.skatteverket.se/rattsli....2/326332.html

Det där hade jag såklart läst, innan jag frågade här!

Ändå är det en hel del människor som får detta avdrag. Frågan är hur Skatteverket kontrollerar allting?
Citera
2021-04-17, 09:31
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Ändå är det en hel del människor som får detta avdrag. Frågan är hur Skatteverket kontrollerar allting?
De som får avdrag lär väl då vara de som faktiskt har ett ordentligt arbetsrum och har haft så tidigare. Går ju tänka sig exempelvis en konstnär som delat upp sin bostad i en ateljé där denne kan ta emot kunder och en boningsdel.
Citera
2021-04-17, 09:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

De gör stickprov, datorn plockar ut x antal med denna typ av avdrag så kollar man upp dessa extra och begär in extra uppgifter på det de tycker behövs.

Man kan inte dra av för arbetsrum för att du blivit tvungen att sitta hemma under corona som info.

Jag har själv ett arbetsrum för jobbet. Vissa jobb har lagt pengen som hyra av kontor men nuvarande lägger det som en skattefri utbetalning bara. Så fort det ligger som hyra så blir det massa strul och man måste hitta på något, tror jag har fått igenom det varje år men är inte säker då det är svårt att se om de godkänt eller avslagit avdragen.

Jag har stort hus, ett rum är inrett bara som kontor där 90% av prylarna bara används till just jobbet. Ingen egen ingång eller liknande. Men just nu så får jag bara pengarna som ett utlägg. Skatteverket skiter i det helt då.
Citera
2021-04-17, 09:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
De som får avdrag lär väl då vara de som faktiskt har ett ordentligt arbetsrum och har haft så tidigare. Går ju tänka sig exempelvis en konstnär som delat upp sin bostad i en ateljé där denne kan ta emot kunder och en boningsdel.

Glömde skriva att jag jobbade hemifrån redan före coronan.

OK. Ja, jag tar ju inte emot någon kund i hemmet. All kontakt med kunderna går genom översättningsbyrån som jag jobbar för, och all kontakt med översättningsbyrån går över mail.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De gör stickprov, datorn plockar ut x antal med denna typ av avdrag så kollar man upp dessa extra och begär in extra uppgifter på det de tycker behövs.

Man kan inte dra av för arbetsrum för att du blivit tvungen att sitta hemma under corona som info.

Jag har själv ett arbetsrum för jobbet. Vissa jobb har lagt pengen som hyra av kontor men nuvarande lägger det som en skattefri utbetalning bara. Så fort det ligger som hyra så blir det massa strul och man måste hitta på något, tror jag har fått igenom det varje år men är inte säker då det är svårt att se om de godkänt eller avslagit avdragen.

Jag har stort hus, ett rum är inrett bara som kontor där 90% av prylarna bara används till just jobbet. Ingen egen ingång eller liknande. Men just nu så får jag bara pengarna som ett utlägg. Skatteverket skiter i det helt då.

Tack!

Jag vet, jag glömde skriva att jag hade detta jobb som sköts helt hemifrån (översättning) redan före coronan.
Citera
2021-04-17, 11:26
Medlem
Lycka till för ingen av mina vänner har ens varit nära att få igenom detta avdrag men naturligtvis så "slinker" det säkert igenom nån här och där. Vet en som till och med köpte en attfallare för att ha kontoret där och fick avslag trots överklagan.
Citera
2021-04-17, 11:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippyspin
Lycka till för ingen av mina vänner har ens varit nära att få igenom detta avdrag men naturligtvis så "slinker" det säkert igenom nån här och där. Vet en som till och med köpte en attfallare för att ha kontoret där och fick avslag trots överklagan.

Man får inte igenom avdrag för ett kontor i en attefallare om man har en arbetsgivare, men chansen är större om man har en egen enskild firma och bedriver firmans verksamhet där.

Vissa personer som har inrett en verkstad och jobbar med detta hemifrån åt en arbetsgivare har fått igenom avdrag. Det kan röra sig om t.ex. protestekniker och liknande.
Citera
2021-04-17, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Behöver du inte visa kvitton om du får betalt för utlägg?
I teorin kan ju då hela månadslön vara ett utlägg.
Citera
2021-04-17, 23:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Behöver du inte visa kvitton om du får betalt för utlägg?
I teorin kan ju då hela månadslön vara ett utlägg.

Den ligger som ”utlägg övrigt” hos mig och det är företaget som valt att lägga det så. Smidigt plus att man slipper all skit med skatteverket.
Du har rätt om att de hade kunnat lägga en större del av lönen på det sättet men givetvis inget som görs utan det är samma belopp varje månad.
Ruskigt billigt för företaget mot vad de betalar för kontorshotell till kollegorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in