• 1
  • 2
2021-04-16, 22:41
Medlem
Som sagt. Hela situationen är ett moment 22, vi har ringt polis och psykiatri. Ingen av institutionerna vill göra något och han själv kommer inte ta kontakt och går inte att prata om det heller. Så som det ser ut just nu måste bomben explodera för att något ska göras.
Citera
2021-04-16, 22:43
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seyumi
Som sagt. Hela situationen är ett moment 22, vi har ringt polis och psykiatri. Ingen av institutionerna vill göra något och han själv kommer inte ta kontakt och går inte att prata om det heller. Så som det ser ut just nu måste bomben explodera för att något ska göras.
Du har helt enkelt sagt fel saker. Ring polisen igen. Ring socialtjänsten osv. Det är inte meningen att människor ska gå rakt in i psykoser utan åtminstone en bedömning. Vården är frivillig ja. Det är därför man kan sätta lpt kort.
Citera
2021-04-16, 22:46
Medlem
Som sagt, en gång så tog faktist polisen honom till sjukhus efter att vi ringde dem när han hade en våldsam psykos, han kom tillbaka dagen efter så ja.
Citera
2021-04-16, 23:50
Medlem
Prova att byta kost till lchf (keto-diet). Man har märkt att schizofrena patienter som tvångsvårdats för övervikt (de får ofta det pga medicineringen) och satts på keto-diet, blir av med hallucinationer/vanföreställningar. Människosläktet har förmågan att bryta ner fett till energi och då bildas ketoner som förser hjärnan med energi. Normalt när man äter kost med högre andel kolhydrater så får hjärnan (socker)glykos som energi istället. Om det finns ett problem med att ta hand om glykos kan det bli fel-kopplingar i synapsen, med lågkolhydratkost får alltså hjärnan ketoner som energipaket istället. Personer med schizofreni har tämligen ofta diabetes, vilket ju också är en sjukdom som har med kolhydrater och blodsocker att göra.
Det kan finnas olika skäl till problemen, om det t.ex är orsakat av droger kanske inte det jag skrivit är applicerbart.

Vad brukar han äta/dricka?
Citera
2021-04-17, 00:18
Medlem
Kackelhuss avatar
Krävs inte många hjärnceller för att förstå att TS är mytoman.

Hur kommer man fram till att en person som bor i ens villa är schizofren och har OCD efter att ha läst på vårdguiden? Haha, gå undersök dig TS. (FB) Söker hjälp med att göra något i photoshop.

Tänk att alltid ha så här rätt som jag har. Läsa en story och kunna vara kritisk för att komma till slutsatsen att den här persnen är full av skit. Gör inte ni andra människor sådant??
Senast redigerad av Kackelhus 2021-04-17 kl. 00:21.
Citera
2021-04-17, 00:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltandvinegar
Prova att byta kost till lchf (keto-diet). Man har märkt att schizofrena patienter som tvångsvårdats för övervikt (de får ofta det pga medicineringen) och satts på keto-diet, blir av med hallucinationer/vanföreställningar. Människosläktet har förmågan att bryta ner fett till energi och då bildas ketoner som förser hjärnan med energi. Normalt när man äter kost med högre andel kolhydrater så får hjärnan (socker)glykos som energi istället. Om det finns ett problem med att ta hand om glykos kan det bli fel-kopplingar i synapsen, med lågkolhydratkost får alltså hjärnan ketoner som energipaket istället. Personer med schizofreni har tämligen ofta diabetes, vilket ju också är en sjukdom som har med kolhydrater och blodsocker att göra.
Det kan finnas olika skäl till problemen, om det t.ex är orsakat av droger kanske inte det jag skrivit är applicerbart.

Vad brukar han äta/dricka?
Ursäkta, men tråden ligger faktiskt i "Psykisk hälsa" - underforumet, inte i "Mumbo jumbo".

Hr Trådstartare, jag tror också du/ni måste vara mer pushy, gnäll mer, skrik, gråt.
Citera
2021-04-17, 08:02
Medlem
KenanBarberarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seyumi
Hej.

Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig eller vem jag ska prata med men tänkte att kanske här kan jag få något tips.

Vår familj har en psykiststörd person, han lider av schizofreni och OCD baserat på reaserch jag har gjort via vårdguiden etc, symptomen stämmer överens. Han har helt tapat grepp om verkligheten, konstanta delusioner, tvättar händerna i 30 min + i sträck, är helt stressad och paranoid att allt är smutsigt och måste städa det, hör röster och pratar med dem konstant, han pratar jibberish med säg själv och minsta lilla "provikation" som att kolla på honom kan orsaka en psykos.

Nej, jag överdriver inte och jag behöver någon form av hjälp.
Jag har kontaktat både vårdguiden, mobila akutenheten och stadsförvaltningen om min situation. Tyvärr så kommer allting, alltid tillbaka till samma svar "Sverige har friviligvård, om han inte vill ha vård så kan vi inte göra något."

Vi har även på många fall varigt i kontakt med polis och psykologer men ingenting händer någonsin, när han väll blev tagen till stt sjukhus en gång så kom han tillbaka dagen efter.

Jag är extremt orolig, över den senaste månaden nu så har hans delusioner blivigt värre och jag fruktar för våra liv nu, detta är en tickande bomb som vist, när den exploderar så kan polis och enheten ta iväg honom för tvångsvård, men jag vill inte att någon ska bli anfallen för att detta ska hända.

Så jag är i ett moment 22 här, ingen hjälp kommer för det är friviligvård i Sverige, men samtidigt måste han få akut hjälp för hans verklighet är bara ett hus med en dag han lämnar huset.
Vi har så många gånger försökt prata med honom att han inte mår bra etc, men allt tas som en provikation och sedan blir det bara en psykos efter det.

Har någon några ideér om vad jag kan göra, tips om hur vi ska hantera situation som exkalerar?
Säg att det bor troll på torget som är ute efter honom så ordnar det sig av sig själv. För att ingen ska komma till skada förklarar du att deras enda svaga punkt är höga ljud och sockervadd i håret. Då slutar nog vården att vara ”frivillig”.
Citera
2021-04-18, 11:26
Medlem
Ljug Dig Blå

Allvarligt. Hitta på en historia om hur han planerar ett våldsdåd. Kom överens med släkten om lögnen och säg till alla att hävda att han pratat om dessa planer som besatt senaste dagarna. Sedan kontaktar ni psyk som förhoppningsvis hämtar honom med handräckning och lpt'ar honom.
Citera
2021-04-22, 23:20
Medlem
yidarmy123s avatar
Om polisen inte gör någonting förrän ett brott har skett så kan du väl plantera narkotika på hans rum och sen ringa? Om du dessutom är helt säker på att han är psykotisk så kommer han ju då börja tvivla helt och hållet på sin verklighet, vem narkotikan tillhör och vem som konspirerar emot honom. Förmodligen så kommer han få något slags utbrott, inför polisen, och det kommer så klart bidra så att han reagerar på ett sätt som bekräftar dina tidigare påståenden, inför våldsmonopolets ögon.
Citera
2021-04-28, 00:42
Medlem
lyssna inte på de sjuka kommentarerna, jag har precis vart i samma situation som dig, min tidigare vän som jag bodde med har med stor säkerhet enligt mig psykopat störning och fick vid sina amfetamin/psykoser tecken som tyder på schizofreni. dock va jag i samma sits och pratade med psykiatrin socialen etc, jag fick han tvångsinlagd där han stannade i en vecka sen sparkade de i princip ut honom trots att han ville va kvar. jag fick till slut ringa polisen vid senare skede efter än en misshandel och nya skador på huset.

det du kan göra ör att prata med distriktsläkare och polis så de i samråd kan hämta din familjemedlem och ge hjälpen som verkligen behövs för allas bästa.
utöver det så kan du kontakta socialen för att be om boendestöd och då får de ta och kontakta psykiatrin för at starta en utredning om personen har behov som inte tillgodoses.

jag hoppas att det löser sig för dig, det är inte kul att vistas med någon som har vanföreställningar och saknar insikten. min tidigare vän fick sjukskrivning antipsykotisk medicinering och är under utredning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in