2021-04-16, 20:04
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag frågar för en annan persons räkning. Personen i fråga har aldrig förr mig veterligt uppvisat tecken på psykos eller förvirring, men har sedan ett antal år medicinerat för ADHD, och har nu uppvisat en episod av förvirring eller psykos.

Det är väl känt att amfetaminderivat används för medicinering mot ADHD och att amfetamin eller metyl-amfetamin kan leda till psykos, vanföreställningar och märkligt beteende.

Tack för alla vänliga svar.
Senast redigerad av Knivur-273 2021-04-16 kl. 20:10.
Citera
2021-04-16, 20:14
Medlem
Cashleys avatar
Det är nog möjligt, är det så att personen i fråga varit vaken en längre tid på grund av medicinen så är det nog sömnbristen som ligger bakom tillståndet.
Citera
2021-04-16, 20:28
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Centralstimulantia --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2021-04-16, 20:51
Medlem
Ja om du menar Conserta mm mm kan du få psykos av detta, det är absolut inte bra.
Jag tror inte det finns som biverkning i Fass

Detta kan vara mycket otrevligt eller farlig

skickar kort pm
Citera
2021-04-16, 20:59
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cashley
Det är nog möjligt, är det så att personen i fråga varit vaken en längre tid på grund av medicinen så är det nog sömnbristen som ligger bakom tillståndet.
Tack för ditt svar.
Jag tror kanske sömnbrist kan ha bidragit i tillståndet, men jag är ju ingen psykiater heller.
Citera
2021-04-16, 21:05
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag frågar för en annan persons räkning. Personen i fråga har aldrig förr mig veterligt uppvisat tecken på psykos eller förvirring, men har sedan ett antal år medicinerat för ADHD, och har nu uppvisat en episod av förvirring eller psykos.

Det är väl känt att amfetaminderivat används för medicinering mot ADHD och att amfetamin eller metyl-amfetamin kan leda till psykos, vanföreställningar och märkligt beteende.

Sällsynta biverkningar (1 av 10 000 användare)

• Onormala tankegångar
• Brist på känslor
• Upprepade tvångshandlingar och tvångstankar

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Metylfenidat
Citera
2021-04-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273

Vet inte, men det skulle inte förvåna mig eftersom det påverkar hjärnan.
Citera
2021-04-16, 21:35
Medlem
Du kan få psykos utan att ha sömnsvårigheter
Citera
2021-04-17, 02:10
Medlem
SkepticVikings avatar
Man kan drabbas av psykos utan synbar anledning.
Lider du av sömnbrist så ökar risken markant.

Psykos är ingen känd biverkning hos Concerta så det är högst osannolikt om än inte omöjligt.
Citera
2021-04-17, 04:46
Medlem
All form av centralstimulantia kan skapa en obalans i kroppen som leder till en stress.
Finns det då obearbetade tankar eller externa faktorer som skapar problem kan detta leda till psykos.
Vid höga doser finns det ett klart samband för psykoser. CS ger också kroppen mindre djupsömn i kombination med stress minskar djupsömnen ytterligare och utan denna djupsömn ökar också risken för att utveckla psykossjukdom.

Mitt tips blir lugnande medicin och social stimulans med trygghet och mycket mat vila och återhamtning för pat.

Mvh
Citera
2023-09-18, 22:00
Medlem
Knivur-273s avatar
Min mamma har lidit av psykos under många år. Nu har det visat sig att hon har en stor långsamväxande knöl i huvudet, trots att hon fortfarande är 93 år gammal. Föreställ dig en tumör, som sakta men säkert förvirrar ditt sinne.

Hennes främsta förvirring, är att hennes söner är hotade, samt att hennes gamla fotografier har blivit stulna av en okänd man.

Nu senare, sade hon till mig, att hon är mentalt störd av sin hjärntumör. Tydligen vet hon helt plötsligen sitt öde.

Jag skulle föredra min pappas utväg med hans pistol, men den vägen lät hans nya kärring icke ta, så hon lät honom dö i svår kvida och förvirring. Tog ifrån honom pistolen. Han hade dock icke såvitt jag vet ingen ammunition, men jag vet ju icke allt.

Jag har undertecknad avfyyrat många skott med den pistolen,som jag tillverkat. Skotten alltså, inte pistolen.

Tillika Befäl på Haubits -77 , haha.

Jag var en av de bästa att skjuta med G-3 och innehar automatvapenskyttemärket i Silvri.

I den där sjukdomen när man skakar med händerna och kan icke hålla i en kaffekopp, då är det dags att avsluta sitt liv.

När man blir förvirrad, börjar tala om sin förra hustru, det gjorde han före sin död, till för förtret för sin nya.

Du skulle föreställa dig mynningsknallen från en Haubits-77, om du är klen i din könstillhörighet om du man eller kvinna...

En schockvåg, som endast kan tålas. står man innanför lavettbenen.
Senast redigerad av Knivur-273 2023-09-18 kl. 22:56.
Citera
2023-09-18, 23:04
Medlem
Knivur-273s avatar
Min mamma som är 93 har psykosois på grund av en gammal växande hjärntumör. Hon är var väldigt vacker VikingR, kommen från Uppland.
Senast redigerad av Knivur-273 2023-09-18 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in