2021-04-16, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yarpyarp
Är det inte en lång myt bör du kunna fråga din chef varför hans mongoloida jätte till släkting ska förstöra vinsten. På en personlig nivå är väl det bara att fälla dåren i hallen och fråga varför han inte kan gå som folk. Ge tillbaks med samma mynt.

Det här fick mig att skratta högt! Ser det framför mig och kan relatera :-D
Citera
2021-04-16, 19:22
Medlem
Ja du. Det beror ju på vad det är för företag och hur ambitiös och seriös din chef är...

Hade jag drivit ett ambitiöst företag, anställt en kompis/släkting av goodwill för att ge denne ett arbete och fått nys om att han misskötte sig på mitt företag så hade det resulterat i ett samtal i mycket trevlig ton med kusinen där det tydligt klargjordes vilken parasit denne är och sparkat honom mycket hårt, rakt ut ur byggnaden permanent med de mest tjockhättade skor jag ägt. Förstör han arbetsmiljön förstör han med 99,9% sannolikhet även produktiviteten och ägarnas varumärke och lönsamhet i längden.

Arbetar du däremot för ett trött företag med en trött mellanchef som inte är delägare/VD för företaget och mest vill sko sig själv, och sin mindre klyftiga, tjocka kusin, med minsta möjliga insats. Då kommer han nog inte lyssna på dig.

Så, är chefen en vettig prick eller ej? Det är den första frågan att ställa sig.
Citera
2021-04-16, 19:33
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loncin
Har haft deltidsjobb på kontor hos ett lokalt företag i några månader, och har trivts bra ända tills nu. Jag brukar jobba själv för det mesta, men det började nyss en skum snubbe i 30-års-åldern (släkting till chefen) och han förstör verkligen arbetsmiljön genom att bete sig helt stört.

Märkte först att något var off när jag var i ett telefonsamtal och han började stirra på mig. Tänkte att han ville säga något, men när jag mötte hans blick och vinklade bort telefonen så kollade han på mig förvånat och utbrast "va???"

En annan gång så väntade jag på kaffemaskinen och han frågar typ "mmm va skaru ha för kaffe då" med ganska underlig ton. Svarade att jag tog en latte, varpå han svarar "de är bara skit" också slår han näven i bordet

Droppen var igår när jag försökte öppna dörren till kontoret, men han höll emot så jag inte kom in. Han är ganska bifftjock, så jag hade inte en chans att rycka upp dörren. Blev jävligt förbannad då han slösar allas tid så jag ringde chefen, som ringde honom och sa att han skulle öppna dörren. När jag äntligen blev insläppt så låtsades han som ingenting och svarade inte ens när jag frågade varför han håller på och beter sig.

Har blivit många incidenter av liknande slag vilket har skapat en obehaglig stämning på jobbet. Men hur ska jag ta upp detta med chefen? Vill ju inte dissa hans släkting, men måste ju fråga på något vis om han vet att hans nyanställda är galen.

Eller borde jag bara söka nytt jobb?

Utan att bry mig om än så länge att läsa andras uppslag.
Du har inte funderat på tanken att detta händelsevis kan vara en person med personlighetsstörning i autismspektrat. Dessa kan i vissa fall upplevas vara smått underliga etc, utan att för den skull vara galna. Problemet är bara att de har en lite annorlunda värdsbild och tankeförfarande med mera än dig som förmodligen är relativt normal då..
Det kanske kan vara värt att läsa på lite på nätet om autism/asperger och se vad du kan känna igen och själv uppföra dig som en medmänniska istället för att vara negativ vetja!
Citera
2021-04-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Beror på hur stor gunstling han är. Tänker chefen att snubben ska ta större ansvar i framtiden? Så var det på min förra arbetsplats. Chefens kompis kom in och skulle ta över företaget sakta men säkert men var ett as som folk hade svårt för. Folk slutade och till sist var det bara jag kvar av "originalgänget" och då fick jag kicken av oklar anledning. Förmodligen för att de även ville ersätta min tjänst med bidragsskallar från arbetsförmedlingen och han ville ha folk han kunde "härska" över.

Skadestånd fick jag i alla fall men det såg tråkigt ut på CVt och var en skitkonstig erfarenhet, lite som du beskriver. Oseriös människa. Hade jag gjort om det skulle jag stuckit direkt tillsammans med mina fd. kollegor.

Trist med det som hände dig. Om det TS beskriver är sant, så känns det dock helt uteslutet att denna person ska få ett större ansvar. Människan är uppenbart som ett barn mentalt.
Citera
2021-04-16, 19:42
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
faan va du verkar lättstött, om dumskallen frågar vad du gör för kaffe. Säg att du brygger en cola. Va knäpp tillbaka, sit back and relax, sätt han på ignore bara.
Citera
2021-04-16, 20:10
Medlem
yidarmy123s avatar
Bjud med han på några bira och snacka med honom i lugn och ro istället. Han kanske är ett missförstått geni. En konstnärssjäl med ett djupt inrotat samhällsförakt (av filosofiska själ), och för människor som dig.

Eller så är han helt hjärndöd och enbart en simpel fitta utan något som helst värde värt att nämna utöver hans idiotegenskaper som kan göra det intressant att på nära håll studera hur en äkta idiot faktiskt fungerar, hur hans tankesätt hänger ihop osv. Men det är egentligen skitsamma.

Några öl brukar lösa sånt här av min erfarenhet. Men jag är också sprungen från arbetarklassen, ifrån pöbeln - så samma lösningar på problem som fungerat för mig, kanske är helt verklighetsfrånvänt för just dig.
Citera
2021-04-16, 23:35
Medlem
Låter som en kille med sociala svårigheter. Du får helt enkelt handskas med han tu man hand, men du verkar vara en fegis som bajsar på dig.

Sök andra jobb om du inte bryr dig om det här jobbet. Under tiden kan du prata med chefen och säga att du vantrivs på jobbet eftersom han gör konstiga saker. Klargör även för chefen att du kommer gå vidare rättsligt om han fortsätter trakassera eller göra olagligheter men hoppas på att chefen kan ta itu med det innan det fortskrider.
Du kan polisanmäla honom. Ha alltid inspelning,videospelare redo så att du kan spela in som bevismaterial och ge han skit
Citera
2021-04-17, 00:37
Medlem
Lobotomi... Ja, LOBOTOMI.. Det borde funka klockrent i de här fallet, fixa lite tyngre dos chack, i hans fika, å strax därefter, sussar han som ett spädbarn, märk upp borrhålet, 5 mm borren på å tjack, så e mellankloben punkterade, in med en ståltråd, vispa runt en kort stund å KLART.. På med plåster på såret, å få hem han i en taxi(förklara åt chaffisen at han behöver hjälp upp å i säng).. När han sen några dagar senare kommer tillbaka på kneg, kommer han va lugn som ett fromt lamm...

Funkar inte detta, så återstår vara en sak, men det är bara för din egen självbevarelsedrift.. OLLA på allt du kan tänka han tar i kontakt med, tangentbord, musen, fikakoppen, pennor på hans bord m.m...då får du din tysta hämnd, lycka till.
Citera
2021-04-17, 00:48
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
faan va du verkar lättstött, om dumskallen frågar vad du gör för kaffe. Säg att du brygger en cola. Va knäpp tillbaka, sit back and relax, sätt han på ignore bara.
Vissa människor är extremt svåra att ignorera dock! Tyvärr har jag fått en sån igel i min bekantskapskrets Mr 20 Questions. En riktig mupp som alltid ska ställa frågor som antingen är totalt opassande, för personliga, eller fortsätter in i evigheten.
Exempel. Han ser en traktor. Då frågar han följande.
"vad är det där"
"varför det"
"vem uppfann den?"
"varför det"
"vad är den till för"
"varför det"
"hur funkar den"
"varför det"

Eller om man förklarar något på riktigt så kan han säga idiotsaker som "det är också en tes"
Eller om man berättar att man ska börja plugga eller byta jobb t ex. "varför det, tänk om det inte blir lika bra, jag tycker du ska plugga xxx istället, eller göra xxx istället" .
Det här är en person som är ingift i mitt "tjejgäng" - och det sjukaste är att han måste vara rätt smart någonstans då han själv har en examen. Trots detta ser jag honom som en troglodyt som inte ens kan knyta skorna själv.

Vad gör man? Kan ju inte skrika och svära som Matadoren i Ferdinand även om det är så jag känner för att göra.
Citera
2021-04-17, 01:52
Medlem
fbmorres avatar
Är nog kört. Byt jobb.

Fick en gång chefens unge i mitt arbetslag som var nyexad från gymnasiet. Fick senare reda på att arbetet var till för att ungen skulle kunna köpa bostad och flytta hemifrån.

Nepotism går ofta före kompetens i Sverige.
Citera
2021-04-17, 02:23
Medlem
Detta är inget stort problem.
Lever killen i singelhushåll kanske?

Han har problem med sociala koder.
Men framförallt har han problem att skilja fantasi och verklighet.

Han streamar Seinfeld och Family Guy som, förutom att vara toppserier, till stor del handlar om att bryta sociala tabun och hamna i situationer där ens sociala tondövhet roar oss.

Kusinen på jobbet inspireras av detta och håller på med småexperiment eftersom han tror sig vara jobbets George Costanza/Peter Griffin IRL.
Problemet är att sånt funkar på tv och ej IRL, detta parat med svenskens naturliga sociala handikapp blir olustig stämning.
Citera
2021-04-17, 02:43
Bannlyst
Är du konflikträdd?

Eller varför accepterar du det där beteendet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in