Citat:
Ursprungligen postat av
Nattrun
Har dåligt mående sedan nov -20. Har ptsd, gad och nu svår depression utlöst av diverse händelser. ”Frisk” sista 15 åren men haft depressioner av och till som dock aldrig blivit föremål för vården. Har med ”hot” om vårdintyg från hälsocentralen gått med på att träffa läkare inom psykiatrin. Har väldigt negativa erfarenheter sedan yngre ålder då behandlat och placerats via lpt och luv. Läkaren på psyk frågar upprepat om självmordtankar och vidare i ämnet. Jag har upprepat valt att inte svara eller svarat svävande då det finns information från anhörig om detta kan jag inte helt neka. Jag vill absolut inte bli inlagd med lpt igen och vågar därför inte diskutera tankar och planer med läkaren då jag förutsätter att detta skulle leda till just lpt. Det skulle säkert vara bra att få prata om det men vad tror ni är risken stor för lpt då?
Får man fråga om du har tankar på att du ibland inte har lust att leva och fantiserar lite mer i perioder när det är extra jobbigt eller om det mer så att tankarna är på den nivån att du nästan mer är bestämd i perioder ?
Att vilja dö och planera att dö är ju lite olika saker tycker jag, man kan ju inte hjälpa vad man känner men det är hur man agerar som spelar roll.
Om du lägger upp det för en läkare att du tänker ta ditt liv så blir det ju LPT men att känna av såna tankar utan tanke på att fullfölja det ser ju lite annorlunda.
Självklart blir du tvångsinlagd om du säger något i stil med att du tänker ta självmord.
Så tankar kan du diskutera men detta med planer är ju steget längre.
Det är såklart fel att spärra in dig för att du saknar livslust om du vill ha en förändring.