Citat:
Ursprungligen postat av
Ran
Jag är inte bilägare idag, men funderar lite på att köpa en. Men hur mycket kostar ett billån? Är det ens vettigt att ta ett?
Låt säga att jag vill köpa en fyra år gammal begagnad bil för 150-200 tkr, och har mycket god kreditvärdighet. Borde jag köpa bilen cash? Eller vart hittar jag bäst billån? Hur funkar billån, är det alltid bara ett vanligt privatlån (dvs. rätt kasst) eller går det att få bättre lån med bilen som säkerhet och få en ränta unden 5% någonstans? Borde jag skita i lån och leasa en bil istället? Jag värderar inte att ha en ny bil särskilt högt.
Finns olika typer av billån. En med med restvärde och en del utan.
Räntan är något bättre på bilån än blancolån, då det är äganderättsförbehåll på bilen.
Har man billån med restvärde så betalar man ränta och ammorterat en del av beloppet, övrig del ligger kvar som restvärde. När man har ammorterat klart, så väljer man att antagligen lämna tillbaka bilen till bilhandlaren eller betala resten kontant.
Lån utan restvärde så ammorterar man emot hela beloppet.
Vet inte så mycket om leasning, men har väl bara fått uppfattningen om leasing kan vara bra om man inte har råd med att köpa bil kontant eller råd med handpenningen på ett lån.
Man betalar ju för slitage på leasing, och kör man många mil per år, så kan hyran gå upp.
Om du kör väldigt mycket, så hade jag nog undvikit att hyra/leasa.