2021-04-15, 21:32
Medlem
Rans avatar
Jag är inte bilägare idag, men funderar lite på att köpa en. Men hur mycket kostar ett billån? Är det ens vettigt att ta ett?

Låt säga att jag vill köpa en fyra år gammal begagnad bil för 150-200 tkr, och har mycket god kreditvärdighet. Borde jag köpa bilen cash? Eller vart hittar jag bäst billån? Hur funkar billån, är det alltid bara ett vanligt privatlån (dvs. rätt kasst) eller går det att få bättre lån med bilen som säkerhet och få en ränta unden 5% någonstans? Borde jag skita i lån och leasa en bil istället? Jag värderar inte att ha en ny bil särskilt högt.
Citera
2021-04-15, 21:48
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Jag är inte bilägare idag, men funderar lite på att köpa en. Men hur mycket kostar ett billån? Är det ens vettigt att ta ett?

Låt säga att jag vill köpa en fyra år gammal begagnad bil för 150-200 tkr, och har mycket god kreditvärdighet. Borde jag köpa bilen cash? Eller vart hittar jag bäst billån? Hur funkar billån, är det alltid bara ett vanligt privatlån (dvs. rätt kasst) eller går det att få bättre lån med bilen som säkerhet och få en ränta unden 5% någonstans? Borde jag skita i lån och leasa en bil istället? Jag värderar inte att ha en ny bil särskilt högt.

Om du har ett bostadslån på banken, så är banken ofta medgörliga att baka in ditt billån i bostadslånet.
Jag har i alla fall fått den möjligheten när jag har förhandlat med min bank.
Det brukar ju resultera i lägre ränta än ett normalt billån.
Citera
2021-04-15, 21:51
Medlem
Deckard-Cains avatar
Du kan lätt få 3% hos bilhandlaren
Citera
2021-04-15, 21:57
Medlem
Bilhandlare brukar ha kampanjer med låg ränta på billån. Ibland har jag på Blocket sett så låga räntor som 0,99 %.

Av principiella skäl lånar jag dock aldrig till saker som går ner i värde men å andra sidan klarar jag mig utan bil egentligen. Inte samma situation för alla tyvärr.
Citera
2021-04-15, 23:58
Medlem
llanzs avatar
Upp till dig om du behöver pengarna. Vissa lägger pengarna på börsen och sedan har köpet på finans, andra cashar direkt.
Citera
2021-04-16, 00:06
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Den första frågan du ska ställa till dig själv är om du verkligen behöver bil överhuvudtaget?
En bil kostar i inköp samt skatt och försäkring samt service kostnader och reparationer. Att sedan låna till bil blir också en kostnad. Räkna sedan ut vad bilen kommer att kosta dig per mil. Själv köper jag aldrig något på lån utan ska jag ha något så betalar det oavsätt vad det är.

Ta dig en funderar om du verkligen behöver en bil. Eftersom du funderar så verkar det inte vara prio med bil för dig. Men jag kan ha fel.
Citera
2021-04-16, 01:12
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Finns olika typer av billån. En med med restvärde och en del utan.

Räntan är något bättre på bilån än blancolån, då det är äganderättsförbehåll på bilen.

Har man billån med restvärde så betalar man ränta och ammorterat en del av beloppet, övrig del ligger kvar som restvärde. När man har ammorterat klart, så väljer man att antagligen lämna tillbaka bilen till bilhandlaren eller betala resten kontant.

Lån utan restvärde så ammorterar man emot hela beloppet.

Vet inte så mycket om leasning, men har väl bara fått uppfattningen om leasing kan vara bra om man inte har råd med att köpa bil kontant eller råd med handpenningen på ett lån.

Man betalar ju för slitage på leasing, och kör man många mil per år, så kan hyran gå upp.

Om du kör väldigt mycket, så hade jag nog undvikit att hyra/leasa.
Citera
2021-04-16, 08:14
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Den första frågan du ska ställa till dig själv är om du verkligen behöver bil överhuvudtaget?
En bil kostar i inköp samt skatt och försäkring samt service kostnader och reparationer. Att sedan låna till bil blir också en kostnad. Räkna sedan ut vad bilen kommer att kosta dig per mil. Själv köper jag aldrig något på lån utan ska jag ha något så betalar det oavsätt vad det är.

Ta dig en funderar om du verkligen behöver en bil. Eftersom du funderar så verkar det inte vara prio med bil för dig. Men jag kan ha fel.
Ja, det är varför jag inte köpt bil tidigare

Nytt jobb som är långt borta (ca. 90 min dit och 90 min tillbaka, men 35 min dit och 35 min tillbaka med bil) gör att jag tänker på nytt. Bil verkar vara ett bra alternativ:

* Flytta: Helst inte, jag flyttade nyss och vill ogärna flytta igen - dessutom gillar jag där jag bor.
* Annat jobb: I framtiden, absolut. Men det går ju att sälja bilar också (även om värdet på bilen givetvis snabbt går ner).
* Stå ut med pendlingen: Kanske. Men är det inte det precis sånt här man ska använda pengar till? Att slippa jobbigheter i den mån det är möjligt.

Jag funderar på leasing just för att slippa behöva tänka på service och reparationer och för att veta vilken kostnad jag har. Men det känns lite meningslöst att leasa en helt ny bil när jag inte värderar att ha en ny bil särskilt högt, och totalkostnaden blir säkert något högre.
Citera
2021-04-16, 12:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Nytt jobb som är långt borta (ca. 90 min dit och 90 min tillbaka, men 35 min dit och 35 min tillbaka med bil) gör att jag tänker på nytt. Bil verkar vara ett bra alternativ:

* Flytta: Helst inte, jag flyttade nyss och vill ogärna flytta igen - dessutom gillar jag där jag bor.
* Annat jobb: I framtiden, absolut. Men det går ju att sälja bilar också (även om värdet på bilen givetvis snabbt går ner).
* Stå ut med pendlingen: Kanske. Men är det inte det precis sånt här man ska använda pengar till? Att slippa jobbigheter i den mån det är möjligt.

Jag funderar på leasing just för att slippa behöva tänka på service och reparationer och för att veta vilken kostnad jag har. Men det känns lite meningslöst att leasa en helt ny bil när jag inte värderar att ha en ny bil särskilt högt, och totalkostnaden blir säkert något högre.

Köp du en bil. Men måste du lägga 200 papp på en bil för att pendla 35*2 per dag?

Här är ett exempel på en bra bil som går snålt från 2015 som bara gått under 6 000 mil för 55 papp: https://www.blocket.se/annons/alvsbo...garan/94467539

V40 är en trevlig bil, 115 tkr: https://www.blocket.se/annons/alvsbo...ybes_/95156304
Citera
2021-04-16, 13:27
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Okej då förstår jag. Du behöver inte lägga så mycket pengar på en bil som 200.000 kr.
Köp dig en snål bil som inte har rullat så långt.
Till nästa år så försvinner förmodligen rätten till reseavdraget. Det blir i alla fall betydligt sämre. Det skulle ändrats i år men pga av coronan så har dom skjutit fram detta.
Du kanske får ett jobb närmare där du bor framöver och då kanske du inte behöver bil. Leasing då är du bunden på 2-3 år och vad som helst kan hända under denna tiden och då sitter du med en bil som du inte kanske behöver. Oavsätt vad du gör så lycka till.
Citera
2021-04-17, 16:47
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Köp du en bil. Men måste du lägga 200 papp på en bil för att pendla 35*2 per dag?

Här är ett exempel på en bra bil som går snålt från 2015 som bara gått under 6 000 mil för 55 papp: https://www.blocket.se/annons/alvsbo...garan/94467539

V40 är en trevlig bil, 115 tkr: https://www.blocket.se/annons/alvsbo...ybes_/95156304
Du har nog rätt i att det nog inte behövs en så dyr bil. Tanken är att lite nyare bilar inte behöver lika mycket service?
Citera
2021-05-02, 18:46
Medlem
Billigaste billån?
Länka gärna!

Är på jakt efter en speciell bil med speciell utrustning, så behöver billån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem