Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikN96
Hej,
Nu är det sista dagen och jag velar fortfarande sjukt mycket mellan systemvetenskap och ekonomi. Jag vet att det redan finns en del trådar om detta men skulle verkligen ha alla tänkbara svar och hjälp jag kan få. Jag är verkligen intresserad av både systemvetenskap och ekonomi, och har verkligen svårt att välja. Det som får mig att luta mot ekonomi är att jag har ett inneboende intresse för samhäll och politik etc. Hur mycket det nu är på det programmet, men mer än på systemvetenskap. Jag har alltså ett relativt stort samhällsintresse men linjer som statsvetare lockar inte då det är svårt med jobb.
Anledningen till att jag funderar på systemvetenskap är att den ger bra möjligheter till jobb (kanske bättre än ekonomi?) samt bra för framtiden med it osv. Jag är inte jätteteknisk av mig och därför är det en bra kombination då linjen inte bara är matematisk och teknisk.
Men som sagt, har ett ekonomiskt intresse också. Vad ska jag gå efter? Just nu så söker jag båda programmet på en del orter men söker ekonomi först. Hur svårt är det att kombinera programmen? Åtminstone läsa vissa kurser samtidigt som det andra programmet. Är det att föredra?
Tacksam för all hjälp!
Båda programmen kan leda till bra jobb så det viktiga är snarare vad du brinner för, kom även ihåg att både ekonomi och IT förutsätter att du skaffar erfarenhet tidigt om du vill öka dina chanser till jobb.
Annars kan du ju även ta en titt på
programmet i ekonomi och IT vid SU om du vill kombinera ekonomi med systemvetenskap.