2021-05-11, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
ID4 GTX är AWD.

Japp nu har den kommit också men fanns inte tidigare när tråden startades. Audi känns bra mycket härligare.
Citera
2021-05-28, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Här är nya Audi Q4: Alla fakta om elsuven som utmanar Volvo XC40
https://www.vibilagare.se/nyheter/ha...nar-volvo-xc40

The newest Audi EV! Audi Q4 e-tron SUV vs Sportback REVEAL review
https://www.youtube.com/watch?v=4ihZXQIlpRM

Kan den här vara något?
Ja eller blir det "syskon" bilen Skoda Enyaq.

Det tråkiga är att den verkar bygga på den långsamladdande MEB-plattformen, och inte de laddeffektiva batterierna i Audi e-tron eller Audi e-tron GT (Audis Taycan).

Ser med fram mot VAGs kommande PPE-plattform som verkar mer konkurrenskraftig och bättre laddeffekt än MEB.

PPE ryktas just kunna konkurrera emot både Tesla, Hyundai Ioniq 5 och KIA EV6 (vilket MEB tyvärr inte gör).
Citera
2021-05-28, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Japp nu har den kommit också men fanns inte tidigare när tråden startades. Audi känns bra mycket härligare.

Tycker alltid att Audi har högre klass på sin interiör än de flesta, och inte minst jämfört med VW och de andra syskonen inom VAG. Kan förstå att den är ett lyft upp mot ID4.
Citera
2021-06-13, 22:50
Medlem
Cosmo08s avatar
Min känsla är att den inte alls känns lika premium som övriga Audis? Funderar starkt på att privatleasa en och har en budget på ca 8000:-/mån i kostnad. Kikat in på en Porsche Macan tidigare men blev sugen på Q4an då den är ren el. Kollat en del filmer om den på youtube men den känns jävligt plastig. Haft A7 innan och det känns som att det mil ifrån när man sett Q4?
Citera
2021-06-14, 12:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo08
Min känsla är att den inte alls känns lika premium som övriga Audis? Funderar starkt på att privatleasa en och har en budget på ca 8000:-/mån i kostnad. Kikat in på en Porsche Macan tidigare men blev sugen på Q4an då den är ren el. Kollat en del filmer om den på youtube men den känns jävligt plastig. Haft A7 innan och det känns som att det mil ifrån när man sett Q4?

Vad menas egentligen med plastighet?
Testare av bilar sitter och knackar på inredningen och lyssnar på ljudet.

Vad vill ni ha:
Plåtighet.
Träighet
Textilighet.

Mjuka ytbeklädnaden i en bil är ju plastöverdragen skumplast.
Citera
2021-06-14, 16:48
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad menas egentligen med plastighet?
Testare av bilar sitter och knackar på inredningen och lyssnar på ljudet.

Vad vill ni ha:
Plåtighet.
Träighet
Textilighet.

Mjuka ytbeklädnaden i en bil är ju plastöverdragen skumplast.

Hårdplast påverkar akustiken inne i bilen så mjuka ytor är i regel att föredra. Hårdplast har också en tendens att knaka och knastra i kupén, något som brukar finnas i VW-bilar.

Plastöverdragen skumplast tenderar att knaka mindre vilket jag föredrar.

Det finns ganska mycket att göra i inredningar i bilar för att de ska kännas bättre. T.ex. filtmattor i fack i t.ex. dörrar och mittkonsoll är något som hjälper.
Citera
2022-01-30, 12:47
Medlem
Beställde den sista november 2021 (dagen innan prishöjningen).
Någon mer som har en order liggande och vet något om leveranser?
Preliminär start på tillverkning av min är v24...

Audi går inte att jämföra med ID4 och Enyaq vad gäller kvalitet. Audi är premium så är det bara. Att de delar plattform ändrar in på detta faktum.

Kan även tillägga att VW ger i princip INGEN rabatt på ID4 GTX, medans jag fick en riktigt bra rabatt på Q4, i slutändan skiljde det kanske 40' i pris så då var det en nobrainer.
Citera
2022-01-30, 17:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FactsOrDie
Beställde den sista november 2021 (dagen innan prishöjningen).
Någon mer som har en order liggande och vet något om leveranser?
Preliminär start på tillverkning av min är v24...

Audi går inte att jämföra med ID4 och Enyaq vad gäller kvalitet. Audi är premium så är det bara. Att de delar plattform ändrar in på detta faktum.

Kan även tillägga att VW ger i princip INGEN rabatt på ID4 GTX, medans jag fick en riktigt bra rabatt på Q4, i slutändan skiljde det kanske 40' i pris så då var det en nobrainer.

Jag tror inte du får den innan hösten, fabriken går högtryck, det är ett enormt sug efter Audi Q4 och VW ID.4, senaste vad jag läst så är de i princip slutsålda för i år, dvs beställer man idag får den till jul..
Samma gäller VW ID.3, det är också en enorm efterfrågan på den.
1.800 elbilar produceras i Zwickau-fabriken varje dag, men efterfrågan är större än kapaciteten att tillverka, så leveranstiderna är långa.
Tre nya fabriker startar upp tillverkning av Audi Q4 och VW ID,4 senare 2022/2023, det lär avlasta Zwickau något så att leveranstiderna kan förkortas.
Citera
2022-01-30, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag tror inte du får den innan hösten, fabriken går högtryck, det är ett enormt sug efter Audi Q4 och VW ID.4, senaste vad jag läst så är de i princip slutsålda för i år, dvs beställer man idag får den till jul..
Samma gäller VW ID.3, det är också en enorm efterfrågan på den.
1.800 elbilar produceras i Zwickau-fabriken varje dag, men efterfrågan är större än kapaciteten att tillverka, så leveranstiderna är långa.
Tre nya fabriker startar upp tillverkning av Audi Q4 och VW ID,4 senare 2022/2023, det lär avlasta Zwickau något så att leveranstiderna kan förkortas.
Ja precis. Jag skulle tro tidigast september men är beredd även på oktober. Galet tryck.
Citera
2022-02-12, 14:58
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
711000 gick min på
Hur har du upplevt bilen så här långt?
Citera
2022-02-12, 17:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Hårdplast påverkar akustiken inne i bilen så mjuka ytor är i regel att föredra. Hårdplast har också en tendens att knaka och knastra i kupén, något som brukar finnas i VW-bilar.

Plastöverdragen skumplast tenderar att knaka mindre vilket jag föredrar.

Det finns ganska mycket att göra i inredningar i bilar för att de ska kännas bättre. T.ex. filtmattor i fack i t.ex. dörrar och mittkonsoll är något som hjälper.

En bil används väl mest utomhus?
Filtmattor är inte för utomhusbruk.
De är ju fuktsamlande rostgeneratorer. Att stoppa in sånt i en bil för utomhusbruk är ju att betrakta som sabotage.
Citera
2022-02-13, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Hur har du upplevt bilen så här långt?

Fantastisk bil men mycket buggar i app och elektronik.Underbar att köra och grymt att slippa tanka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in