2021-04-14, 20:07
Medlem
Jag har fört diskussioner med vänner angående det faktum att det är kina som äger appen TikTok. Är det orimligt att anta att de aldrig skulle lämna ut information och ge svenska polisen åtkomst till konton och chattar?
Det är enkelt att starta ett anonymt konto och köra kontakt för exempelvis försäljning av narkotika i chattfunktionen.

Vilka risker/problem finns med detta upplägg?
Jag kan komma på risken att en myndighet har full kontroll (via någon avlyssningsvariant) på vad du skriver och i princip kan följa allt du gör på skärmen och att appen då inte är krypterad. Men är det inte ganska komplicerat för polisen att starta den typen av övervakning på olika telefoner?

Någon med ett vettigt svar?
Citera
2021-04-14, 20:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knashuvet
Jag har fört diskussioner med vänner angående det faktum att det är kina som äger appen TikTok. Är det orimligt att anta att de aldrig skulle lämna ut information och ge svenska polisen åtkomst till konton och chattar?
Det är enkelt att starta ett anonymt konto och köra kontakt för exempelvis försäljning av narkotika i chattfunktionen.

Vilka risker/problem finns med detta upplägg?
Jag kan komma på risken att en myndighet har full kontroll (via någon avlyssningsvariant) på vad du skriver och i princip kan följa allt du gör på skärmen och att appen då inte är krypterad. Men är det inte ganska komplicerat för polisen att starta den typen av övervakning på olika telefoner?

Någon med ett vettigt svar?

Haha, kul skämt. Tyvärr fel underforum för sådant.

Tiktok är inte säkert på något sätt.
Citera
2021-04-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Haha, kul skämt. Tyvärr fel underforum för sådant.

Tiktok är inte säkert på något sätt.

Kan du utveckla med någon sorts kunskap i frågan? Det är möjligt att skapa ett konto via ett random mobilnummer.
Hur skulle det kopplas till en person eller hur skulle de få tillgång till exempelvis chatthistoriken?

Mvh
Citera
2021-04-14, 22:25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knashuvet
Kan du utveckla med någon sorts kunskap i frågan? Det är möjligt att skapa ett konto via ett random mobilnummer.
Hur skulle det kopplas till en person eller hur skulle de få tillgång till exempelvis chatthistoriken?

Mvh

Säkerheten är kass från början. Dessutom skulle Kina när som helst kunna byta bort din info mot inflytande.
Citera
2021-04-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Säkerheten är kass från början. Dessutom skulle Kina när som helst kunna byta bort din info mot inflytande.

På vilket sätt är säkerheten kass?
Hur vet du det?
Citera
2021-04-14, 22:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headsoft
Hur vet du det?

Dom har haft massor av säkerhetsbuggar, dom verkar inte vara bra på den biten.
Citera
2021-04-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headsoft
Hur vet du det?
Är meddelanden inte E2EE finns ingen säkerhet.
Citera
2021-04-15, 09:37
Medlem
Du missförstår vad Enchrochat var. Det är inte bara en säker app för kommunikation utan det är en hel produkt där man köper en speciell device för att kunna använda Encrochat. Det är inte riktigt som t ex Signal som jag tror du tänker mer på.
Citera
2021-04-15, 21:38
Avslutad
Ingenting är säkert när det gäller IT oavsett hur mycket de skriver det är krypterad eller att du är anonym.

Du kan bli hittad till och med bakom massa strikta VPN.

Faktum är att på internet är du aldrig anonym på riktig.

Det där med drog försäljning kommer nog vara ganska stuff om 5-10 år då många länder kommer införa AI-kamera övervakning som kommer hitta folk ifall om de har vapen eller droger på sig och är ute och går.

Den AI-kameran finns redan idag uppsatta i nästan hela Moskva och delar av Kina. Det är bara tidsfråga tills EU länder godkänner det. Misstänker det kommer komma som en false flag till covid-19 som de gjorde med i Ryssland.
Citera
2021-04-15, 21:51
Medlem
har du vpn på datorn och en mejl du skapat på när du är på vpn så ska det väl va lika anonymt som att sitta på datorn?
Citera
2021-06-28, 02:47
Medlem
zerocolas avatar
Nej, TikTok är nog en jättebra social plattform för hiphop- och rapp-kultur. Eller wigger/raggarkultur.
Du lär hitta många likasinnade där. Tyvärr.
På den korta tid jag tittade in på några live-kanaler hörde jag nog fem-sex olika språk, och såg minst tre skriftsystem. Det, och när grundspråket är svenska, ett flitigt användande av olika slanguttryck och låneord gör det ganska svårt att förstå för den oinvigde. Det är ju också en form av kryptering.
Det är en speciell kultur som håller på att växa fram, eller som redan har slagit rot...
TikTok verkar spela rollen som en slags virtuell samlingsplats i sammanhanget.
Jag är inte förvånad att den här frågan kommer upp.
Citera
2021-12-21, 09:54
Bannlyst
Du har helt rätt TS; Kina skulle aldrig lämna ut sina användares uppgifter till fega svennepolisen. Bästa är att man inte behöver några speciella telefoner utan går bra att dela inloggningar hur som helst mycket enkelt går aldrig att åtala någon grabbarna är 30 pers på samma inloggning hahaha lycka till svennehoror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in