2021-04-14, 14:53
Medlem
en volvo 940 från 95-98 om du hittar en i bra skick, sådana kan rulla 100 000 mil om du sköter oljebyten o rembyten, det mesta kan du fixa själv
Citera
2021-04-14, 14:57
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
en volvo 940 från 95-98 om du hittar en i bra skick, sådana kan rulla 100 000 mil om du sköter oljebyten o rembyten, det mesta kan du fixa själv

Morfar kanske borde komma in i 2000 talet.
Citera
2021-04-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Morfar kanske borde komma in i 2000 talet.

haha
Citera
2021-04-14, 15:01
Medlem
Citat:
Suck vad jag saknar enkelheten i min 940-92. Gick som tåget, var bekväm och stabil som få att köra. Men till slut så gick värmemelementet sönder och kostnaden att reparera det var inte försvarbar.
Citera
2021-04-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Suck vad jag saknar enkelheten i min 940-92. Gick som tåget, var bekväm och stabil som få att köra. Men till slut så gick värmemelementet sönder och kostnaden att reparera det var inte försvarbar.

samma här, otroligt billig och enkel bil.
akta er för nyare volvo, de hänger tyvärr inte med, problem med koppling och problem me automatlåda är vanliga problem och kostnaden brukar börja på 20 tkr för att fixa till det,
Citera
2021-04-14, 15:11
Medlem
Hur kör du mäniska om dina bilar går sönder stup i kvarten?

Själv har jag inte haft ett haveri på över30 år och några 100 000 mil.
Min första bil fick lagas en del, men det var en 70tals VW som köptes för nån enstaka tusenlapp vilket var vad en 18åring kunde ha råd med.

Men som andra beskrivit så en enkel japansk bil är nog att föredra om du vill ha en driftsäker bil.

Jag skulle nog avstå från både elbrilar och elhybrider om det framför allt är tillförlitligheten du är efter.
Själv har jag kört lite olika bilmärken Volvo, Saab, Mazda, Pegeout, Nissan, MB, BMW och VW.
Där de njag haft problem med var VWn men den var också älst köptes för minst pengar och var från en tid då kvaliteten på bilar var allmänt bristfällig.

Så om du bara servar dem så går nog de flesta bilar 20000 mil utan några större haverier.
Citera
2021-04-14, 16:00
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Herregud, jag trodde vi var klara med dessa nu? För tiotalet år sedan rekommenderades Volvo 7/940 i varenda jävla tråd, oavsett om någon var ute efter en bensinsnål tvåsitsig sportbil så kom nån jävel dragandes med 940.
Att rekommendera en 25 år gammal bil till en som kan noll om bilar är fan inte schysst! Gamla bilar går sönder, punkt. Det är bara en tidsfråga.

Kan man inget om bilar är det bästa att köpa så nytt som möjligt, det blir billigast i längden. Med lite tur finns det garanti kvar och försäkringen täcker många ev. skador/fel. Maskinskada brukar vanligtvis gälla upp till 10-12 000 mil, efter det är det bara att slanta av själv när något går sönder.
Citera
2021-04-14, 16:39
Medlem
Mina tips.

Lite nyare bil (säg 2012-2016 för att hålla priset någorlunda lågt).

Någon av de minsta motorerna av modellen ger låg förbrukning och låg skatt. Oavsett om du väljer Bensin eller diesel så kolla skatten innan köp.

Japansk eller sydkoreansk tillverkare.

Skippa gärna utrustning (AC är skönt att ha dock)

Få mil på mätaren (upp till 10000 mil kanske).

Få ägare och ska ha servicehistorik.

Köp av seriös bilhandlare.

PS - Ska du använda som pendlarbil så välj inte en alltför liten bil, mindre mellanklass ger lite mer komfort.

Vänta med elbilen tills nästa bilbyte, det är svårt att hitta en vettig bil idag för rätt pris.
Senast redigerad av Revolutions 2021-04-14 kl. 16:42.
Citera
2021-04-14, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Hur kör du mäniska om dina bilar går sönder stup i kvarten?

Själv har jag inte haft ett haveri på över30 år och några 100 000 mil.
Min första bil fick lagas en del, men det var en 70tals VW som köptes för nån enstaka tusenlapp vilket var vad en 18åring kunde ha råd med.

Men som andra beskrivit så en enkel japansk bil är nog att föredra om du vill ha en driftsäker bil.

Jag skulle nog avstå från både elbrilar och elhybrider om det framför allt är tillförlitligheten du är efter.
Själv har jag kört lite olika bilmärken Volvo, Saab, Mazda, Pegeout, Nissan, MB, BMW och VW.
Där de njag haft problem med var VWn men den var också älst köptes för minst pengar och var från en tid då kvaliteten på bilar var allmänt bristfällig.

Så om du bara servar dem så går nog de flesta bilar 20000 mil utan några större haverier.

Jag har nog kört ca 50 -60000 mil kanske, då har jag också varit lastbilschaufför vilket jag räknar in här men du har lyckats få ihop några hundratusen mil? Peugeot är en problembil av klass och Saab är väl lite av ett lotteri där varannan bil hade stora problem- märkets pekades tom ut av försäkringsbolag som ett märke med dyra haverier. 20000 mil utan större haverier beror helt på märke, vw och Volvo verkar vara av svajig kvalitet numera
Citera
2021-04-14, 17:30
Medlem
Bluebeast72s avatar
Familjen äger bla Bmw 520d nyare modell, krånglar aldrig, går i ur o skur som en klocka. Opel Astra nyare modell, krånglar aldrig, pendlas med dagligen o billig i service o drift. Mb 220d, krånglar aldrig, går som ett lok oavsett väder.

Bmw, rätt dyr service, rätt dyrt inköpspris men kvalite

Opel, bra inköpspris, bra kvalite, billig service

Mb, jättedyr inköpspris, dyr service men gud vilken kvalite.

Välj!
Citera
2021-04-14, 18:18
Medlem
tokens avatar
Tesla Model 3 (eller den dyrare Tesla Model S). Autopiloten kommer förenkla pendlingen (om det är en motorväg) och laddnätverket fungerar klanderfritt.
Citera
2021-04-14, 18:28
Medlem
Telepatisks avatar
Toyota Yaris såklart! Måste ju vara en av dom billigaste bilarna som finns i drift. Ganska högljudd i kupén dock precis som alla andra budgetbilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in