2021-04-24, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joufor84

Sedan ditt påstående om att man skall stanna 2-3m innan övergångställe... ja absolut, det gör jag med eller försöker ha ögonkontakt så de är med på att jag inte stannar, men nu får man inte alltid chans till att stanna 2-3m innan, och även om du gör det finns risk att folk går framför lastbilen endå, speciellt inne i storstan med mycket trafik och människor i rörelse som genar framför bilar etc...

Men du sitter ju så högt upp att du ska ha koll på allt som är minst 10-20 meter bort runt övergångsstället. Du ser ju snabbt om det finns något hot mot dig som kan tänka sig gå över om några sekunder.
Citera
2021-04-24, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av is4kadam
OCH JAG SKREV att "OM" personen avvikit så är det ett brott.
Om du sen läser lite högre upp så skriver jag frågan är om förare har märkt av påkörning öht.
Har innan skrivit att jag inte vet någonting om platsen.
Så lägg ned din attityd.
Kram

Om du inte vet var det hände kanske du ska prova dra igen ditt kakhål och börja pyssla med virkning på din fritid istället.
Om föraren märkt av påkörningen? Antar att du inte ens innehar ett. B-kort själv. Tror du inte man märker av om man kör på en person med en lastbil? Kan säga att om en fågel flyger in i lastbilen smäller det som satan, så ja, lastbilschauffören är mycket väl medveten vad som inträffat och har utan tvekan mått tillräckligt dåligt efter vad som inträffat trots att chauffören ej begått något brott eller gjort fel i det läget som den försattes i.

Förövrigt sprang flickan mot rött och lastbilschauffören är friad från anklagelser då vittnen sagt samma sak som flickan själv sagt till polisen.
Senast redigerad av Kebenekajse 2021-04-24 kl. 15:09.
Citera
2021-04-25, 01:15
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jepp, man kan ha kul en förmiddag och ställa sin lastbil över en korsning och övergångsställe och bara stå där. Du kommer höra duns efter duns efter duns i skåp, däck och underkörningsskydd varefter folk går eller kör in i bilen. Då står du dessutom still.
He he... Har kört både buss och lastbil men har aldrig testat detta... Men kan livligt föreställa mig att folk går / kör som blinda höns och har bara koll på vad som händer på skärmen istället att ha koll på trafiken. . .
Citera
2021-04-25, 08:02
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebenekajse
---

Förövrigt sprang flickan mot rött och lastbilschauffören är friad från anklagelser då vittnen sagt samma sak som flickan själv sagt till polisen.
Då kan jag tänka mig att det gått till så som jag tidigare i tråden beskrev som en risk i just denna korsning. Flickan har sett att det är rött för fordon och därför sprungit över. Men det slog om efter att lastbilen passerat stopplinjen, som ju är 20 meter före övergångsstället. Han ska då köra vidare för att inte bli stående i korsningen. Det behövs extra skärpt uppmärksamhet i det läget eftersom en del gångtrafikanter inte inväntar sitt eget grönt utan kollar fordonens rödljus och sen kliver ut.

Finns ett ställe där jag bor där det det blir rött för fordon från ena hållet vid ett övergångsställe men fortsätter vara grönt en god stund från andra hållet. Händer ideligen att folk kollar fordonens rödljus och tror det är fritt, men så kommer det trafik med grönt från andra hållet.
Senast redigerad av Evaristo 2021-04-25 kl. 08:05.
Citera
2021-04-27, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Då kan jag tänka mig att det gått till så som jag tidigare i tråden beskrev som en risk i just denna korsning. Flickan har sett att det är rött för fordon och därför sprungit över. Men det slog om efter att lastbilen passerat stopplinjen, som ju är 20 meter före övergångsstället. Han ska då köra vidare för att inte bli stående i korsningen. Det behövs extra skärpt uppmärksamhet i det läget eftersom en del gångtrafikanter inte inväntar sitt eget grönt utan kollar fordonens rödljus och sen kliver ut.

Fel. Det var redan grönt för lastbilschauffören eftersom att denne körde i/under rådande hastighetsbegränsning, flickan sprang över vägen utan att se sig omkring ifall det kom bilar och dessutom inte när det var grön gubbe.
Tror du lastbilen kommer upp i gällande hastighet på 5 meter? När den dessutom är lastad?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in