2021-04-13, 19:37
Medlem
chimichurris avatar
En bekant har fått medicinsk cannabis i form av THC-olja på recept från läkare i Svergie. Han skall dränka lagliga CBD-buds från cannabislight.se med oljan. Då kan han nämligen röka exakt som han gjorde förr och intaga medicinen genom rökning. Båda preparaten är lagligt införskaffade inom landet.

Finns det något som kan vara olagligt med detta? Finns det något juridisk problem här?

Alla flashback jurister vad tror ni?
Citera
2021-04-13, 20:16
Medlem
Qusimotos avatar
Hur många procent ligge THC-oljan på? får väl max va 0.2% thc, så jag tvivlar på att din polares olja skulle va starkare än så.
Citera
2021-04-13, 20:45
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Hur många procent ligge THC-oljan på? får väl max va 0.2% thc, så jag tvivlar på att din polares olja skulle va starkare än så.

Du läste inte vad jag skrev. Han har THC-olja på recept från läkare.
Så det finns ingen reglering alls hur mycket thc det är i.

"Each 100 microlitre spray contains:
2.7 mg delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) and 2.5 mg cannabidiol (CBD).
Each 100 microlitre spray also contains up to 0.04 g alcohol."

Grejen är att han vill röka som vanligt och inte spruta olja i munnen vars effekt
kommer två timmar senare.
Citera
2021-04-13, 20:48
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Problemet är att beredningar eller doser är olagliga även om den grundläggande produkten är laglig. Att rulla ihop CBD-buds till en joint för att röka produkten medför enbart det att man riskerar att dömas för narkotikabrott.

Att nyttja ett läkemedel på ett sätt som det inte är avsett för medför dessutom stora risker. Jag har för mig att jag har läst att det är cancerframkallande att röka CBD-Olja.

Huruvida det är olagligt att bruka ett läkemedel i strid med hur det ska intas vet jag inte på rak arm. Det kan kanske någon annan komma med input om. Jag hade dock avrått din bekanta om jag var du.
Citera
2021-04-13, 21:20
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Problemet är att beredningar eller doser är olagliga även om den grundläggande produkten är laglig. Att rulla ihop CBD-buds till en joint för att röka produkten medför enbart det att man riskerar att dömas för narkotikabrott.

Att nyttja ett läkemedel på ett sätt som det inte är avsett för medför dessutom stora risker. Jag har för mig att jag har läst att det är cancerframkallande att röka CBD-Olja.

Huruvida det är olagligt att bruka ett läkemedel i strid med hur det ska intas vet jag inte på rak arm. Det kan kanske någon annan komma med input om. Jag hade dock avrått din bekanta om jag var du.

Nej i detta fallet är det solklart att man kan röka budsen. Den enda cannabinoid som är klassad i Sverige är THC. Jo det kommer små mängder thc med budsen, men allt annat i dem är lagligt och ej klassat. Men då personen har thc på recept så kan det aldrig bli ett brott enligt vad jag läst in.
Citera
2021-04-13, 21:22
Medlem
svartenQQQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Du läste inte vad jag skrev. Han har THC-olja på recept från läkare.
Så det finns ingen reglering alls hur mycket thc det är i.

"Each 100 microlitre spray contains:
2.7 mg delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) and 2.5 mg cannabidiol (CBD).
Each 100 microlitre spray also contains up to 0.04 g alcohol."

Grejen är att han vill röka som vanligt och inte spruta olja i munnen vars effekt
kommer två timmar senare.

Som lättöl fattar du väl steckarn....
Citera
2021-04-13, 21:25
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartenQQQ
Som lättöl fattar du väl steckarn....

Enkelt så är det 6,3 procent thc i och dosen han skall ta är 12 gånger om dagen.
Blir nog mer en en fegis vet du
Senast redigerad av chimichurri 2021-04-13 kl. 21:27.
Citera
2021-04-13, 21:37
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Nej i detta fallet är det solklart att man kan röka budsen. Den enda cannabinoid som är klassad i Sverige är THC. Jo det kommer små mängder thc med budsen, men allt annat i dem är lagligt och ej klassat. Men då personen har thc på recept så kan det aldrig bli ett brott enligt vad jag läst in.

Då produkten innehåller ett narkotikaklassat preparat så får man inte göra vad man vill med den även om själva produkten är laglig att sälja. Att personen har recept på ett läkemedel som innehåller den narkotikaklassade substansen medför inte att personen får använda substansen fritt. Jag tror att du får läsa in lite mer om det är slutsatsen som du nådde.

Att det blir svårare att bevisa brott är en annan fråga.
Citera
2021-04-13, 22:05
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Då produkten innehåller ett narkotikaklassat preparat så får man inte göra vad man vill med den även om själva produkten är laglig att sälja. Att personen har recept på ett läkemedel som innehåller den narkotikaklassade substansen medför inte att personen får använda substansen fritt. Jag tror att du får läsa in lite mer om det är slutsatsen som du nådde.

Att det blir svårare att bevisa brott är en annan fråga.

Får man krossa tabletter och blanda i fil tex så borde det vara okej att blanda med hampa.

Vore bra om du hänvisar till lagtext och rättsrum så man har något på fötterna. Som jag
förstått det kan läkaren skriva hur det skall användas på receptet. Mina propavan som inte
är narkotika skall jag alltid krossa enligt läkaren. Men jag skall läsa på.
Senast redigerad av chimichurri 2021-04-13 kl. 22:16.
Citera
2021-04-13, 22:37
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Får man krossa tabletter och blanda i fil tex så borde det vara okej att blanda med hampa.

Vore bra om du hänvisar till lagtext och rättsrum så man har något på fötterna. Som jag
förstått det kan läkaren skriva hur det skall användas på receptet. Mina propavan som inte
är narkotika skall jag alltid krossa enligt läkaren. Men jag skall läsa på.

Mål B 6363-20 i Solna tingsrätt:
Citat:
Han visste inte att CBD-buds var narkotikaklassade. Han hade försökt läsa på om dem på olika hemsidor, bl a Natural Hemplife, där det också gick att beställa hem dem. Det stod att det var fråga om EU-certifierad hampa och att THC-halten var under 0,2 procent. Han uppfattade därför att CBD-buds inte var narkotikaklassade. På alla andra hemsidor och forum som han tog del av på nätet stod också att CBD-buds var tillåtna. Han beställde hem CBD-buds och fick dem med posten i de påsar som de låg i när polisen hittade dem på honom. Kanske hade han tagit högst 1 gram ur någon av påsarna. Påsarna innehöll olika sorter med olika effekter. Vissa skulle ha en avslappnande effekt och andra skulle ge energi.

Citat:
Växtmaterialet som KSG har innehaft har fördelats på fyra förpackningar om drygt 1 gram per styck. Det får därför anses ha varit förpackat i doser och färdigt för konsumtion. Det nu anförda innebär att växtmaterialet, totalt 5,06 gram, ska anses utgöra narkotika.

Mål B 1312-21 Växjö tingsrätt:
Citat:
TG har vid huvudförhandlingen uppgett att han konsumerat lagliga EU-certifierade CBD-buds. MM har uppgett att denne sålt CBD-buds till TG. MM har uppgett att han inte sålt CBD-olja till TG. Tingsrätten lägger till följd av detta uppgiften att TG använt CBD-buds till grund för den fortsatta bedömningen.

Citat:
TG har gjort gällande att han tagit i vart fall två CBD-buds, lagt dem i vatten, låtit det stå och sedan druckit det som te. I målet är inte utrett annat än att TG skulle kunna ha fått i sig cannabis på detta sätt. Tingsrätten utgår därför från att det skulle kunna vara på det sättet som TG uppgett och inte på så sätt att han på annat vis brukat narkotika. I så fall har TG emellertid berett CBD-buds så att det ska ses som narkotika.

Det blir vanligare och vanligare att CBD-buds nämns i rättsfallen då människor tror att de kan konsumera produkten hur som helst bara för att den är laglig att sälja. Tyvärr missleds personer angående detta av giriga säljare och åker på en dom. Du kan t.ex. läsa om de friskrivningar och den information som Generalenshampa.se lämnar här (ägaren av sidan är MM som vittnade i målet i Växjö tingsrätt):
https://generalenshampa.se/vanliga-fragor/

Nu var det inte användningen i sig jag syftade till med min andra mening, jag uppfattade det som att du påstod att din vän kunde använda CBD-buds fritt då han redan hade ett narkotiskt ämne utskrivet på recept. Vad jag syftade till var alltså att han endast har rätt att nyttja den produkt han har recept på även om andra produkter innehåller samma ämnen, jag verkar alltså ha missuppfattat vad du menade.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2021-04-13 kl. 22:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in