2021-04-13, 08:45
Medlem
Är våra västra grannar verkligen sådär flåshurtiga och goa och glada som det alltid påstås?

Jag bor i östra Sverige där vi inte riktigt har de där naturliga kontakterna med Norge regelbundet. Även om jag älskar Norge och kan se mycket som är bättre i det landet så tycker jag inte alltid bilden av norrmän stämmer när man träffar dom.

Har mött en del sura och knepiga norrmän i mina dar faktiskt! En del riktigt trevliga också, såklart. Men långt ifrån alla har motsvarat stereotypen..

Det känns som att vår bild av norrmän är starkt präglad av älskvärda norska kulturpersonligheter som Rolf Wesenlund, Jon Skolmen, Grynet Molvig och Wenche Myhre m.fl. Men de är ju knappast representativa för ett helt folk. De flesta svenskar är liksom inte Bosse Parnevik..
Senast redigerad av Macke85 2021-04-13 kl. 09:04.
Citera
2021-04-13, 09:05
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Är våra västra grannar verkligen sådär flåshurtiga och goa och glada som det alltid påstås?

Jag bor i östra Sverige där vi inte riktigt har de där naturliga kontakterna med Norge regelbundet. Även om jag älskar Norge och kan se mycket som är bättre i det landet så tycker jag inte alltid bilden av norrmän stämmer när man träffar dom.

Har mött en del sura och knepiga norrmän i mina dar faktiskt! En del riktigt trevliga också, såklart. Men långt ifrån alla har motsvarat stereotypen..

Det känns som att vår bild av norrmän är starkt präglad av älskvärda norska kulturpersonligheter som Rolf Wesenlund, Jon Skolmen, Grynet Molvig och Wenche Myhre m.fl. Men de är ju knappast representativa för ett helt folk. De flesta svenskar är liksom inte Bosse Parnevik..
Jag har har hört att dom är ondskfulla och alltid iklär sig lustiga toppluvor.
Dom verkar också ha en märklig matkultur.
Citera
2021-04-13, 09:07
Medlem
Det är dom, men det finns två grupper, de flåshurtiga och de som kedjeröker hemmarullade sigg och dricker mängder med hembränt.
Trevliga är de flesta i alla fall och brudarna är assöta och kåta som få.
Citera
2021-04-13, 09:08
Medlem
Citat:

Givetvis är inte alla svenskar som Vanheden, Bergman eller Parnevik. Det finns alla sorter. Likadant i Norge och alla andra länder.

Sedan kan det finnas något lynne/sinne som förenar folk kulturellt. En nationell själ. Någon gemensam nämnare. Jag kan dock inte peka ut den för Norge.
Citera
2021-04-13, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag har har hört att dom är ondskfulla och alltid iklär sig lustiga toppluvor.
Dom verkar också ha en märklig matkultur.

Klädkulturen med ylletröjor, toppluvor, stickade vantar och lusekofter samt fantastiskt vackra folkdräkter och är ju grym!
Citera
2021-04-13, 09:12
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Klädkulturen med ylletröjor, toppluvor, stickade vantar och lusekofter samt fantastiskt vackra folkdräkter och är ju grym!
Det tycker jag nog inte.

Dessutom så finns det ett envist rykte som gör gällande att norrmän inte kan skrika.
Citera
2021-04-13, 09:13
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Den utan rimlig grund spridda mytbildningen om norskorna, upphör aldrig förvåna oss. Vi anar det är art-lätet, i feminin tappning.

Norge-visan, säger annars allt som behöver sägas.

Vänligen, beakta noga original-versionen, med följande rader:

Om du ser en slisk och han sticker upp en fisk / är han utan tvivel norsk.
Citera
2021-04-13, 09:17
Medlem
revodnebs avatar
Norrmän har jag överlag uppfattat som trevliga personer, norska kvinnor däremot stingsliga och överkänsliga.
Citera
2021-04-13, 09:19
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det tycker jag nog inte.

Dessutom så finns det ett envist rykte som gör gällande att norrmän inte kan skrika.
Jag har aldrig varit med norrmän, men jag kan berätta för dig att norskor kan skrika. Av njutning. Det kan även skånskor, om du nu missat det.

Hur är då folk i Norge? Baserade. Lugna. Trygga. Motsatsen till svenskar.
Citera
2021-04-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Sedan kan det finnas något lynne/sinne som förenar folk kulturellt. En nationell själ. Någon gemensam nämnare. Jag kan dock inte peka ut den för Norge.

Hittar inte heller den norska själen. Den finns säkert, men jag kan inte relatera till den.

De är nästan som oss. Oerhört mycket förenar, men ändå inte. Det är väl det som skaver när man träffar norrmän. Man får inte grepp på det riktigt..

Att danskar och finnar INTE är som vi är helt klart. Det vet vi och det märker man på direkten. Men med Norge är det mera oklart.
Citera
2021-04-13, 09:40
Medlem
Alezandaars avatar
Jag är där ofta och kan säga att just där uppe där jag bor då är det mycket hurtigt naturfolk men överlag i landet är dom mest som oss. Dom passar rätt bra in i den svenska Svenssonmallen dom också!
Citera
2021-04-13, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Jag har aldrig varit med norrmän, men jag kan berätta för dig att norskor kan skrika. Av njutning. Det kan även skånskor, om du nu missat det.

Hur är då folk i Norge? Baserade. Lugna. Trygga. Motsatsen till svenskar.
Skånskor bräker, dom skriker inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback