• 1
  • 2
2021-04-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vxn
Lagom, med andra ord. Visst var jag självcentrerad. Men betydligt mer idag. När jag befinner mig i nuet mår jag som bäst. Men allt för ofta är jag i det förflutna, och mest i framtiden. Hur gör man? Mediterar en hel del, är fysisk aktiv och försöker kritisera mina negativa tankar och komma med mer positiva perspektiv. Tack för svar.

Framtiden du ser framför dig bör inte vara en katastrof. Se positivt på framtiden. Det förflutna ger depression och det framtida ger ångest OM man ser det förflutna som tragiskt och det framtida som en katastrof.

Ser man det förflutna som en nyttig erfarenhet som man kan växa tillsammans med och framtiden som något som är möjligt att uppnå så har man vunnit något.

Nuet har mest med nyfikenhet att göra. Man förlorar sig i något i tidsflödet. Något som jag tror många av oss på flashback gör. I synnerhet de som hoppar från tråd till tråd i Aktuella brottsfall.

Börja med att göra något för någon annan. Laga en måltid till någon. Och bygg vidare på det. Gör fler saker för andra. Det är en mycket skön känsla att vara till nytta för andra människor. Börja smått.

Ha andra människor mer i tankarna än vad du har dig själv. På så sätt skiftas centrumet i din värld från dig själv till andra istället.

Jag tror detta hjälper en del.
Citera
2021-04-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Har du testat med träning o meditation?
Det är också som någon skriver att du ska fokusera på dem andra , inte dig själv!

Köp nya kläder och ändra stil det kan hjälpa dig tillfälligt

Ja! Och visst är det effektivt. Jag tränar successivt upp min förmåga att träna igen hälsosamt. Gymmade 5 dagar i veckan tidigare, löpning 2. Nu gäller det att hitta en hälsosam balans. Springer inte eller gymmar längre för utseende, utan för mitt psykiska mående. Meditation har varit och är hittils det som har gett mig mest. Så mediterar dagligen. Vill så gärna lägga fokuset utåt, men det är allt för ofta inåt. Har du tips på hur jag vänder på det?

Tack för svar.
Citera
2021-04-12, 22:58
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ja! Och visst är det effektivt. Jag tränar successivt upp min förmåga att träna igen hälsosamt. Gymmade 5 dagar i veckan tidigare, löpning 2. Nu gäller det att hitta en hälsosam balans. Springer inte eller gymmar längre för utseende, utan för mitt psykiska mående. Meditation har varit och är hittils det som har gett mig mest. Så mediterar dagligen. Vill så gärna lägga fokuset utåt, men det är allt för ofta inåt. Har du tips på hur jag vänder på det?

Tack för svar.
Det är inte så lätt men det är tips nummer ett du måste ha kroppen i ordning. Du måste hitta din egen väg o vara trygg i dig själv för mig hjälpte det att be till Gud o erkänna mina svagheter. Jag var tvungen att släppa helt kontakten med personer som jag förstod var dåliga för mig.
Citera
2021-04-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Droger är väl grundtipset.
Dummaste jag hört! Men gissar att du är sarkastisk!?
Citat:
Kortsiktig lösning på ett långsiktigt problem. Självkänslan efter ett drogmissbruk är kanske inte direkt det jag söker.
Exakt
Citera
2021-04-12, 23:24
Medlem
Citat:
Hej. Jag är en man, ung vuxen.

Lider av social fobi, utmattning, ångest och låg självkänsla. Mycket stress inför framtiden då jag har en aktiv långdragen utmattning. Jag oroar mig alltså för hur jag ska klara av att jobba heltid framöver, försörja en familj, orka vara social, våga vara social, utan att folk ska se att jag är livrädd för sociala sammanhang. Eller, mer att bli avslöjad. Att folk ska se att jag skakar i ansiktet, att jag bryter på rösten, talar för tyst etc. Mycket ångest. Jag går och grubblar på det värsta som kan hända etc. Så jag är medveten om att jag målar fan på väggen. Har mått riktigt dåligt men var då inte tillräckligt stark för att orka ta tag i mina problem. Och de negativa har blivit mitt nya normala när jag tidigare var positiv oavsett motgång.

Har även sjuka sömnproblem, 100% kopplade till min ångest, stress och mitt grubblande.

Jag behöver således era bästa tips. Hur utmanar jag min sociala fobi bäst? Eftersom jag har dålig självkänsla pratar jag ofta fort, och försöker avsluta konversationen så fort som möjligt. Slickar röv, i brist på självkänsla, står inte upp för mig själv. Prioriterar andra framför mig själv för att jag helt enkelt värderar de högre än mig själv. Får hög puls, andas ytligt.

Jag ser väldigt bra ut, har aldrig haft problem att träffa eller prata med tjejer tidigare. Var populär under gymnasiet tills jag blev sjuk och gick helt inkognito. Hade ett enormt självförtroende och stark självkänsla, har haft det hela mitt liv, tills jag blev sjuk dvs. Ryggen rak, talade tydligt, långsamt och klart. Tog plats.

Och den sociala ångesten, grubblandet, stressen, tar så mycket mer energi jag hade kunnat använda till något mycket bättre - typ att - bli bra igen. Så, jag anser inte att jag är ett offer, jag förväntar inte att någon annan ska fixa mig, förutom jag själv. Men tips, tas tacksamt emot.

Tips på exponeringsövningar?
ex: skaka på bussen självmant
Vad utlöste din ångest?! Vad har hänt i din barndom?! De flesta bär på ångest mer eller mindre. Men när det går ut över ens liv på det sätt det gjort för dig så är det ofta något mer. Antingen ett trauma eller någon form av diagnos.

Du kommer ta dig ur detta. Men sök hjälp!
Citera
2021-04-13, 00:26
Medlem
Kan verkligen relatera till allt du skriver och har länge befunnit mig i samma situation och gör till rätt stor del fortfarande men är på väg uppåt.

Mitt första tips är att gå till vårdcentralen och berätta och begära att få prata med en psykolog, är det aslång tid för tid med en psykolog finns det sjulsköterskor med psyliatrisk utbildning. Dessa får en diagnosera eller skriva ut medicin men har ofta mer tid, goda råd och svar och lyssnar.

Bara att ta steget att prata om detta med någon och vilja göra det bättre är en jättebra början.

Jag gick 10 år utan att ta tag i mina problem, det blir oftast inte bättre om man skjuter på det.

När jag råkade ut för en olycka på jobbet som traumade mig fick jag prata med en pedagog/sjuksyster med psykiatrisk utbildning som skulle hjälpa mig med traumat.
Under första träffen insåg hon att jag har större problem än själva olyckan och vi började istället försöka komma framåt med övrig mental helsa, självbild osv.

Några månader senare och återkommande träffar med henne där man får prata av sig och får en utomstående persons ärliga svar på sina frågor mår jag mycket bättre.
Börjat äta Sertralin nyligen, det kan man ställa sig skeptisk till vi alla ser olika på det. Mig har det verkligen, verkligen hjälpt.
Tar nu tag i saker bättre, orkar ta små steg framåt i livet, orkar träna regelbundet utan att ge upp på allt efter en vecka och grotta ner sig.

Det tar tid, det tar kraft och ibland mår man piss men det blir bättre jag lovar, bara man tar första steget!

Behöver du gaffla med någon eller skriva av dig är det bara att kasta ett PM.

Lycka till!
Citera
2021-04-13, 00:31
Medlem
f30malmos avatar
Tycker också du ska försöka hitta en bra psykolog, en som är intresserad och engagerad.

Varför tror du att du fick social fobi?
Citera
2021-04-13, 01:08
Medlem
Testosteron, nofap och KBT.
Citera
2021-04-13, 22:01
Medlem
Ett alternativ (förutom självklarheter som umgås med vänner och familj, träna, äta, sova ordentligt) kan vara improvisationsteater, att du "får göra bort dig" i kontrollerad miljö. Emdr som används vid posttraumatisk stress och hypnosterapi kan också vara metoder värda att testa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in