2021-04-13, 17:05
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jus-sanguinis
Behandlingshem är inte sjukhus och de bedriver ingen sjukvård.

Åjo!

Nämndemansgåden i Blentarp, Lindalen utanför Hudiksvall, och Deniketorp, är exempel på behandlingshem med egna avgiftningsavdelningar. Lindalen avgiftar tom åt Landstinget. Komplicerade avgiftningar är dock alltid sjukhusfall.
Senast redigerad av Alonen 2021-04-13 kl. 17:08.
Citera
2021-04-13, 17:49
Medlem
StigHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voidguest
Lmao, Lil Peep kopia. Kopierade hans hjärta-tatuering, originellt.

Om man inte kan knarka, ge fan i det. Dessa sopor ger droger dåligt rykte och gör mitt hobbyknarkande jobbigare.
Och du ger oss som kan knarka dåligt rykte, genom och verka helt känslokall.
Det fattar du väl att den här personen inte hobbyknarkar för det är kul som du och jag utan självmedicinerar mot psykisk ohälsa? Eller brukar du trycka i dig några kartor tramadol för att du får sådan ångest?
Citera
2021-04-13, 19:07
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Någon som är omhändertagen har till viss del förminskat ansvar, det torde vara självklart för alla att förstå. Hade personen tryckt i sig en överdos tramadol på en offentlig plats hade personen sannolikt fått vård, nu överdoserade personen under tiden han var omhändertagen av beroendevård, det är helt sanslöst och oförsvarbart att detta inte uppmärksammades förrän han "sovit" 22 timmar och drunknat i sina egna spyor.

Självklart har han till viss del eget ansvar också. Precis som en rökare med lungcancer har eget ansvar. Men om rökaren med lungcancer tillåts att under 22 timmar långsamt drunkna i sina egna kroppsvätskor under tiden patienten är inlagd för vård på grund av detta, så är det inte cancerpatientens tidigare cigarettrökning som man reagerar på (som normalt funtad människa dvs). Även om cigaretterna var orsak till sjukdomstillståndet, så är det befogat att kräva att vården som omhändertagit patienten också innefattar rutiner och kompetenser som säkerställer att lätt förhindrade och tragiska dödsfall inte inträffar på grund av slarv och misskötsel.

För fan.

Men resonemanget i denna tråd är ju att det är hemmets fel att han dog. Det är hans eget fel att han dog kombinerat med otur.
Ta bara en så enkel tankegympa att han vore ensam på en öde ö med en burk tram.
Vems är felet då? Är det öns fel. Eller är det hela världens vårdpersonal för att det inte befann sig på samma ö.
Citera

Moderatormeddelande

Postat av Elross 2021-04-13, 19:14
Moderator
Storstädat i tråden, följande saker är ot

*Vilka som förtjänar hjälp
*Era personliga generella åsikter om knarkare
*Statistik eller diskussion om hur många som rehabiliteras som är på hem
*Huruvida er meningsmotståndare är känslokall/cynisk

Vad ni får diskutera:
Det som rör denna händelse

/Mod
2021-04-13, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voidguest
Lmao, Lil Peep kopia. Kopierade hans hjärta-tatuering, originellt.

Om man inte kan knarka, ge fan i det. Dessa sopor ger droger dåligt rykte och gör mitt hobbyknarkande jobbigare.
Personer med missbruksproblem knarkar för att de har psykiska problem. Är du för nerknarkad och efterbliven att fatta det?
Senast redigerad av DodgingJail 2021-04-13 kl. 19:31.
Citera
2021-04-13, 20:10
Medlem
Sherrycolas avatar
Så oerhört tragiskt och sorgligt! Jag undrade varför jag inte sett till honom på en stund, var väldigt tråkigt att vakna upp till dessa nyheter imorse. M var en glad och trevlig ung man, jag hade hoppats på att det skulle gå bra för honom. Mina tankar går till hans familj och vänner.
Citera
2021-04-13, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m--dog-pa-sjuk

"Melvin, 19, låg medvetslös i 22 timmar på behandlingshemmet i Kramfors.

Han andades in sina spyor och fick hjärnskador samtidigt som personalen trodde han sov.

Två dagar senare dog han på sjukhus.

– Om man inte har tillräcklig medicinsk kompetens för att bedöma en medvetslös patient tycker jag att det är riktigt dålig vård, säger överläkare Michael Elfström.

En fredag i februari kom Melvin Sonne, 19, hem för att besöka sin mamma Nina Holmlund, 40, i Dorotea, vilket Tidningen Ångermanland rapporterat om.

Några dagar senare skulle han få bli inlagd på Korpbergets behandlingshem i Kramfors för att en gång för alla bli drogfri.

– Jag hade skrivit ett brev till honom om att jag alltid har och alltid kommer att älska honom. Aldrig ge upp. Vi kramades och grät. Det var väldigt fint och helt fantastiskt. Nu skulle han få hjälp, säger Nina till Aftonbladet.

Men det blev deras sista möte. På måndagen körde stödboendet i Umeå honom till Kramfors. Nina berättar att han hade drabbats av stark ångest under helgen och tagit Tramadol. Han kräktes flera gånger under resan, sluddrade och var i dåligt skick när han kom fram."

Vad anser ni om detta?

Kass vård är snarare regel än undantag i landet numera, allt kostar sjuka pengar och blir bara sämre och sämre, jag ser ju inte fram emot att bli gammal så man kanske ska ta en överdos straxt innan pensionen
Citera
2021-04-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Åjo!

Nämndemansgåden i Blentarp, Lindalen utanför Hudiksvall, och Deniketorp, är exempel på behandlingshem med egna avgiftningsavdelningar. Lindalen avgiftar tom åt Landstinget. Komplicerade avgiftningar är dock alltid sjukhusfall.

Jag kanske skulle varit tydligare, vissa behandlingshem gör det men de flesta gör det inte.

Citat:
Behandlingen sker i nära samarbete med Korpbergets konsultläkare som har många års erfarenhet av och gedigna kunskaper i abstinensbehandling, avgiftning och nertrappning. Han delar också Korpbergets restriktiva inställning till sinnesförändrande droger/läkemedel. [...] Metoderna för stöd och hjälp i abstinensen är i huvudsak akupunktur, bastubad, promenader samt abstinenshämmande och rogivande örtteer.
TV och viss litteratur finns också på avdelningen.

Jag menar dock att det inte rör sig om abstinensbehandling i detta fall utan någon form av avancerad sjukvård som jag menar att inget behandlingshem besitter kompetens för när det gäller att behandla att han kvävs.
Citera
2021-04-13, 22:45
Medlem
Citat:
Behandlingshem är inte sjukhus och de bedriver ingen sjukvård.
Nä men dom borde förstått att han var medvetslös då han inte gick att väcka. Speciellt eftersom han var påverkad när han kom första dagen och satt och sov på ett möte. Borde man inte reagera då ? Om man jobbar med missbruksproblematik men tror att den nykomne som sover bara är lite trött!?? Jag som inte ens varken har erfarenhet av sjukvård eller narkotika hade ringt ambulansen!
Citera
2021-04-13, 22:56
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Men resonemanget i denna tråd är ju att det är hemmets fel att han dog. Det är hans eget fel att han dog kombinerat med otur.
Vems är felet då? Är det öns fel. Eller är det hela världens vårdpersonal för att det inte befann sig på samma ö.
Nej, det handlar om att man har brustit i rutiner inte att han hade otur.
Citera
2021-04-13, 23:29
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Jag kanske skulle varit tydligare, vissa behandlingshem gör det men de flesta gör det inte.

Jag menar dock att det inte rör sig om abstinensbehandling i detta fall utan någon form av avancerad sjukvård som jag menar att inget behandlingshem besitter kompetens för när det gäller att behandla att han kvävs.

De behandlingshem jag nämnt är utormordentligt kompetenta avseende avgiftning/nertrappning/abstinensbehandling etc,etc.

Men till skillnad från Korpberget följer de evidens, vetenskap och beprövad erfarenhet.

Som jag nämnde Lindalen avgiftar ju tom åt Lassarettet.

Örter, akupunktur etc funkar visst inte så bra, patienten dog ju! Detta pga avsaknad av evidensbaserad behandling? Var var doktorn då? Såg doktorn öht pat på 22 timmar? Skandalöst illa handlagt. Hoppas nu IVO markerar kraftigt emot detta.
Senast redigerad av Alonen 2021-04-13 kl. 23:34.
Citera
2021-04-14, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
"Resonemanget i denna tråd" är inte vad jag vänder mig emot, jag vänder mig mot ditt resonemang som förefaller vara ett försök att friskriva behandlingshemmet från allt ansvar. Läs mitt första inlägg igen, läs ditt eget inlägg, och fundera på hur du kan rättfärdiga ditt resonemang som kallar behandlingshemmets inkompetens eller slarv för otur när en omhändertagen tonåring tillåts drunkna i sina egna spyor under 22 timmar under första dygnet som omhändertagen.

Jävla spån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in