2021-04-13, 02:31
Medlem
styckets avatar
Monster dryck kanske. Sök på Youtube cleaning with mönster energy drink för demonstration.
Citera
2021-04-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vissa påstår man kan använda kaustiksoda. Vete fan. Såpa sägs ju också funka.

(FB) Saltsyra för rengöring av ugnsplåt
(FB) Kaustiksoda som ugnsrengöring?

Kaustik soda är bör vara effektivt. Det fräter sönder mer eller mindra allt organisk material.

Svavelsyra bör väl fungera ocksa om jag inte har helt för fel heller.
Dock kan jag inte helt rekommendera att stoppa farliga kemikalier i ett förmål som man ska bruka till matlagning.
Senast redigerad av Dinero 2021-04-17 kl. 10:38.
Citera
2021-05-18, 10:16
Medlem
GalFisks avatar
Bra skum för ugnsrengörning innehåller kaustiksoda. Skummet gör så det ligger kvar istället för att bilda en pöl på botten. Har bara använt det ett fåtal gånger, men blev nöjd med resultatet. Mr Muscle ugn/ovn. Låt verka länge, tror jag gick över de max 30 min som burken sade.
Citera
2021-05-18, 10:52
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Ugnsrengöring är bara bullshit .. provat flera sorter av såntdär skum .. det gör ingenting. .. Finns det något jag kan hälla på som bara löser upp skiten? utan att fräta bort emaljen .. Eller får fettet att förkolna så det går att borsta bort

Målarsoda eller om du kan blanda.. Kaustiksoda.

Annars finns "ugnsrent" en spray man sprayar in i ugnen på alla paneler.. låter verka ett tag och sedan torkar ur och efter med vanligt vatten. Ev. skrapa med en smörkniv av trä på det som fortfarande sitter fast..
Citera
2021-05-18, 11:03
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ugnsrengöring är bara bullshit .. provat flera sorter av såntdär skum .. det gör ingenting. .. Finns det något jag kan hälla på som bara löser upp skiten? utan att fräta bort emaljen .. Eller får fettet att förkolna så det går att borsta bort

Bränn inte saker i ugnen. Vill man av någon anledning att fett ska rinna ner så kan man ha en djup ugnsplåt längst ner i ugnen. På denna plåt lägger man aluminiumfolie som slängs om fett runnit ner.

Mike Mannerström
Citera
2021-05-19, 00:14
Medlem
Snapcounts avatar
Om du inte har ättika i skafferiet kan du använda en citron istället. Värm ugnen till 50 grader. Pressa en citron i en skål med vatten och ställ i ugnen. Efter några timmar kan du enkelt tvätta bort rester och fläckar

https://www.google.com/search?client...ng%C3%B6ra+ugn

Detta fungerar utav egen erfarenhet, använde dock 2 citroner (det var skitigt ja) och 75 grader. Hade väl ca 2-3 dl vatten med. Lät det "pysa" på i två och en halv timme.

Skönt att slippa kemikalier.
Citera
2025-07-01, 00:12
Är det säkert att lägga såpa på ugnen och värma upp till 100 grader i 20 minuter?

https://www.grumme.se/tips-och-rad/t...gnid=623973060

Citat:
Blanda Grumme såpa och vatten i en sprayflaska. Blanda 2 delar såpa och 1 del vatten.
Sätt på ugnen på 100 grader. Spraya såpblandningen på insidan av ugnen.
Stäng sedan ugnsluckan och låt verka i 10–15 minuter. Stäng av ugnen. När ugnen har svalnat kan du torka ur ugnen med en trasa eller svamp.
Citera
2025-07-12, 23:38
Bannlyst
Något basiskt
Citera
2025-07-13, 17:50
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:

Skulle göra en blandning med radar samt t röd och lite MR muskler. Då lär du får bort typ allt, Mvh erfaren städare.
Citera
2025-07-14, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testoguy666
Skulle göra en blandning med radar samt t röd och lite MR muskler. Då lär du får bort typ allt, Mvh erfaren städare.

Du har i alla fall IQ som en städare när du inte begriper vad alkalisk esterhydrolys är för något
Citera
2025-07-19, 10:05
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineShoeTrend
Är det säkert att lägga såpa på ugnen och värma upp till 100 grader i 20 minuter?

https://www.grumme.se/tips-och-rad/t...gnid=623973060
Vad tror du själv?
Citera
2025-07-20, 03:21
Medlem
TS: fråga hos närmaste charkuteri! De kanske kan ge dig ett par liter av den kaliumhydroxidlösning vi brukade spruta mängder av vid rengöring av rökugnarna, då jag jobbade på ett sådant ställe för jättelänge se'n!

(Skyddskläder och -mask var i princip anbefallda, men oftast sket vi i det. Det gick bra ändå!)
Senast redigerad av Nakkvarr 2025-07-20 kl. 03:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in