2021-04-15, 19:34
Medlem
Starobrnos avatar
Många säger att det är rofyllt att fiska, och det är ju bra. För mig är det lite kluvet; visst kan jag njuta av en fin dag, men som typ tävlingsinriktad (inte mot andra men mot mig själv) kan jag vara frustrerad ibland också.
Citera
2021-04-21, 18:09
Medlem
hogerspokets avatar
Vetefan.

Som mångårig specimenfanatiker (läs periodvis <100+ fiskedagar/år) kan jag säga att det är kostsamt, slitsamt samtidigt som det naturligtvis kan vara väldigt meditativt (om väder och vind samarbetar med en).

Är just nu i slutveckorna av havsöringsflugandet för våren. Helt slut i kroppen efter tre veckor av 'dubbelpassdagar' (soluppgångs och solnedgångsfiske). Men visst fan är jag lycklig när jag står där i soluppgången på strannabacken, ser sälar och fågelsträck samt understundom drillar öring på klen flugutrustning.

Jag håller flugfiske för att vara det optimala mindfullness-fisket då det kräver ett närmast 100%-igt fokus på kastandet (speciellt vid blåsiga förhållanden).

Att meta ger mig, personligen, typ ADHD. Att sitta still och glo på ett flöte, en quivertip eller vänta på nappalarm är inte min thekopp...
--

Jag tror dock det är underordnat mm man väljer att fiska, vandra, jaga eller plocka svamp. Den centrala aspekten för mig är att slippa stadsmiljö och att få interagera med naturen. Jag tror, i ärlighetens namn, att den meditativa dimensionen är ungefär den samma.

Men -- det är ju faktiskt bara att testa. Då det är en av Sveriges vanligaste hobbies har du sannolikt någon i bekantskapskretsen som sysslar med det. Kolla om du kan haka på och testa.

Lycka till.
Citera
2021-04-21, 18:11
Medlem
Youresocools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Även om man inte specifikt fiskar så kan det vara nog så avslappnande att bara bege sig ut i skogen och bara vara ett tag.

Kan ju vara en idé att pröva och se hur det känns, innan du börjar skaffa fiskegrejer (om du inte redan har utrustning vill säga).
Jag brukar åka ut och grilla korv ibland i skogen. Det smakar då extra bra och är en trevlig aktivitet att få komma ut och gå en sväng bland granar och tall.
Citera
2021-04-25, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av druiddance1337
När jag stötte på en äldre herre på gymmet för någon månad sedan sa han att fiske är något av det bästa man kan syssla med i livet. Han sa att ingenting slår att gå ut en tidig morgon med en termos kaffe, några ostmackor och metspöt, åka till någon sjö långt in i skogen utan trafik och oljud för att sitta där i ett antal timmar och njuta. Ska tydligen få en att slappna av och kunna uppskatta nuet. Har även hört något liknande av en äldre herre när jag var på en pub för några år sedan. Sedan denna konversationen har jag iallafall tänkt på detta och undrar nu om ni som fiskar tycker att det är en meditativ hobby? Är ofta rätt så stressad och är väldigt dålig på att varva ner.

Har själv börjat fiska sen ett tag tillbaka. Ja, de är definitivt avslappnande och även kul, har däremot inte haft så mycket tur hittils , endast fått napp 2 gånger.
Citera
2021-04-25, 03:40
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Vetefan.

Som mångårig specimenfanatiker (läs periodvis <100+ fiskedagar/år) kan jag säga att det är kostsamt, slitsamt samtidigt som det naturligtvis kan vara väldigt meditativt (om väder och vind samarbetar med en).

Är just nu i slutveckorna av havsöringsflugandet för våren. Helt slut i kroppen efter tre veckor av 'dubbelpassdagar' (soluppgångs och solnedgångsfiske). Men visst fan är jag lycklig när jag står där i soluppgången på strannabacken, ser sälar och fågelsträck samt understundom drillar öring på klen flugutrustning.

Jag håller flugfiske för att vara det optimala mindfullness-fisket då det kräver ett närmast 100%-igt fokus på kastandet (speciellt vid blåsiga förhållanden).

Att meta ger mig, personligen, typ ADHD. Att sitta still och glo på ett flöte, en quivertip eller vänta på nappalarm är inte min thekopp...
--

Jag tror dock det är underordnat mm man väljer att fiska, vandra, jaga eller plocka svamp. Den centrala aspekten för mig är att slippa stadsmiljö och att få interagera med naturen. Jag tror, i ärlighetens namn, att den meditativa dimensionen är ungefär den samma.

Men -- det är ju faktiskt bara att testa. Då det är en av Sveriges vanligaste hobbies har du sannolikt någon i bekantskapskretsen som sysslar med det. Kolla om du kan haka på och testa.

Lycka till.
Hehe, ja specimen-fiske är inget för själen. Prylbögeriet med femtielva pennflöten för mete, matchspö hit och feederspö dit. Mäska för 500SEK för att locka rudan eller karp till napp. Sedan flugfiske med skitnödiga prylar som polyproloprotoren-väst-xtra-vattenavvisande, priest-klubba, och överfulla fluglådor

Ta ett 2m spö å bäckmeta med toppknutet. Spö, lina, sänke, krok och mask. Ingen rulle. Finns fan inget ljuvligare och mer spännande fiske än bäckmete i detta land. Annars kustfiska i Norge.
Senast redigerad av Zaxxon 2021-04-25 kl. 03:52.
Citera
2021-04-25, 15:48
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Hehe, ja specimen-fiske är inget för själen. Prylbögeriet med femtielva pennflöten för mete, matchspö hit och feederspö dit. Mäska för 500SEK för att locka rudan eller karp till napp. Sedan flugfiske med skitnödiga prylar som polyproloprotoren-väst-xtra-vattenavvisande, priest-klubba, och överfulla fluglådor

Ta ett 2m spö å bäckmeta med toppknutet. Spö, lina, sänke, krok och mask. Ingen rulle. Finns fan inget ljuvligare och mer spännande fiske än bäckmete i detta land. Annars kustfiska i Norge.

Det roliga(-ste) med flugfiske är att se hur mycket utrustning man klarar sig utan.

Ett dussin flugor, en reservtafs och en spole tippet samt klipper är vad jag har i bröstfickorna på kusten. Ingen väst, ingen vadarjacka. Men visst är det prylhysteri så det heter duga.

Bäckfiske är najs. Men av hänsyn till fisken kör jag hellre hullinglös fluga än mask. Ökar överlevnadschanserna betydligt för fisken.

Samma sak där. Några flugor och lite tippet i bröstfickan. Och ett 8' 3wt-spö...
Citera
2021-04-29, 17:26
Medlem
MuscleSharks avatar
Kan det vara. Men om sanningen ska fram är det inte alltid så härligt att ge sig ut om det är kallt, blåsigt eller regnigt.
Däremot en tidig morgon på sommaren precis när solen börjar leta sig fram, då är det riktigt härligt.
Kan även ha en del riktigt fina och rogivande dagar på hösten, våren och vinter också.
Framförallt angelfiske i slutet på Februari början på Mars när vårvärmen sakta men säkert letar sig fram, tycker jag sj är riktigt härliga.
Citera
2021-05-02, 09:49
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Kan det vara. Men om sanningen ska fram är det inte alltid så härligt att ge sig ut om det är kallt, blåsigt eller regnigt.
Däremot en tidig morgon på sommaren precis när solen börjar leta sig fram, då är det riktigt härligt.
Kan även ha en del riktigt fina och rogivande dagar på hösten, våren och vinter också.

Åkte ut en sväng förra helgen till en pöl utanför stan och då kom det jobbiga nordanvindar med snö, det var tufft! Nollgradigt på det med, segt! Men fisk fick jag.

Däremot var jag ute igår mitt i skogen vid en annan sjö och det är jävligt skönt att bara stå där och lyssna på naturen. Sol var det också. Kan bli väldigt tyst ibland dock, nästan så att man hör ens hjärta pulsera. Så ja, för mig är det skönt att komma bort från staden ett tag för fiske, det gör gott för själen.
Citera
2021-05-13, 22:54
Medlem
Adolf.Flodas avatar
Beror nog på vad man är för person. Jag personligen trivs väldigt bra i naturen och i synnerhet i anslutning till vatten. Själva fisket kan vara ganska meditativt och man kommer in i ett flow och släpper tankar om jobb, relationer, ekonomi eller vad det kan vara man grubblar på annars.

Bäst upplevelse får jag nog när jag spinnfiskar, där kommer jag enklast in i "flowet". Kasta, veva, lite vevstopp, lite knyck med spöt.

Mete kan vara trevligt med men kanske lite tråkigt i längden beroende på mängden aktivitet. Jag är nog inte mer avslappnad bara för att jag endast sitter och glor på ett flöte, då min uppmärksamhet konstant är på flötet och man hela tiden behöver vara uppmärksam.

Det som kan bli frustrerande är att fastna med tackel/drag i diverse skit på botten och bli av med sitt kanske favoritbete, behöva knyta om och dona. Att tappa fisk kan också vara jävligt frustrerande, speciellt om det är en stor jävel eller om man kämpat en hel dag.

Fiske från land tycker jag generellt ökar risken för frustration då det är lättare att fastna i skit och svårare att komma loss. Man kan behöva promenera runt en hel del om man vill vara effektiv så man är lätt rätt slut efter en dags fisketur. Är man i områden med mycket människor får man vara redo för mycket idiotfrågor om "Finns det fisk HÄR?" och om det går att äta fisken etc. Ibland kan man få rätt bra konversationer med förvisso, framförallt om man stöter på andra sportfiskare.

Summa summarum, för bäst upplevelse rekommenderar jag dig att ge dig ut i en lagom sjö i en lagom båt, glida fram med elmotor, gärna en varm sommarkväll och spinnfiska abborre, gädda och liknande enklare fiskar. Då kan man verkligen njuta av natur, meditativt fiske och kanske lite spänning och adrenalin.

När du lärt dig detta fiske och att uppskatta detta, kan du ta det vidare med mer nörderi och svårare arter.
Citera
2021-05-13, 23:01
Medlem
Liberationfronts avatar
Kan nog hålla med. Det är avkopplande. Behöver eg inte ens få napp bara skönt att sitta där o meta/kasta.
Citera
2021-05-19, 05:13
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av druiddance1337
När jag stötte på en äldre herre på gymmet för någon månad sedan sa han att fiske är något av det bästa man kan syssla med i livet. Han sa att ingenting slår att gå ut en tidig morgon med en termos kaffe, några ostmackor och metspöt, åka till någon sjö långt in i skogen utan trafik och oljud för att sitta där i ett antal timmar och njuta. Ska tydligen få en att slappna av och kunna uppskatta nuet. Har även hört något liknande av en äldre herre när jag var på en pub för några år sedan. Sedan denna konversationen har jag iallafall tänkt på detta och undrar nu om ni som fiskar tycker att det är en meditativ hobby? Är ofta rätt så stressad och är väldigt dålig på att varva ner.

Fisket är som terapi under morgon, kväll och natt. Heta sommardagar gör att fisken, liksom vi, helst tar det lite lugnt och kvicknar till mot kvällen. Tystnaden är underbar. Jag fiskar inte så ofta nuförtiden men då jag gör det så åker jag själv.

Balsam.
Citera
2021-07-06, 16:05
Medlem
krakkels avatar
Jag började fiska nyligen, med kastspö, och det är helt jävla underbart. Lite svårt att hitta ställen där man får fiska ostört där jag bor men annars är det bara kul. Att få napp ser jag bara som ett plus egentligen, att bara stå och vara fokuserad fast på ett avslappnat sätt är toppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in