2021-04-12, 12:37
Medlem
Reguluss avatar
BRÅ har just publicerat en utredning om islamofobi i Sverige. Bland de åtgärder som föreslås finns att svensk polis ska arbeta öppet och aktivt på olika internetfora för att bekämpa islamofobi och andra former av hets och hat:

Med tanke på hur stor betydelse internet har i vårt samhälle idag skulle en polisiär närvaro i de digitala miljöerna dock kunna liknas vid traditionell gatupatrullering. Det finns exempel i flera grannländer, som Oslopolisen hatbrottsgrupp och Helsingforspolisen, som ”patrullerar” i öppna forum, med öppet konto. Arbetssättet bygger på att påpeka när någon går över gränsen, förklara varför och be personer modifiera hur de uttrycker sig. Det fungerar både kunskapshöjande för potentiella gärningspersoner och brottsförebyggande. Även för polisen finns en kunskapshöjande dimension, eftersom de på så sätt kan få en uppfattning om vilka uttryck som används nedsättande mot muslimer.

https://www.bra.se/download/18.1f8c9903175f8b2aa70762d/1616773683602/2021_3_Islamofobiska_hatbrott.pdf

Detta är alltså något som redan förekommer i våra nordiska grannländer. Tanken är inte att polisen i första hand ska bedriva spaning och beivra brott utan att man ger personer som går över gränsen ett vänligt påpekande och ber dem att ändra sig. Ett slags extramoderatorer som kan rycka in när ett forums egna moderatorer inte klarar av att hålla ordning.

Frågor att diskutera:

1. Är det här ett bra sätt att bekämpa islamofobi och andra former av hets och hat?

2. Har någon av Flashbacks norska eller finska användare erfarenhet av hur metoden fungerat i Norge och Finland?

3. Skulle det fungera på Flashback?
Citera
2021-04-12, 13:23
Medlem
george.sthlms avatar
Jag har inga problem med det men jag tror att på ett forum som Flashback skulle
Polisen få det väldigt svårt med att försvara gällande lagstiftning som tex Hot mot folkgrupp.

Skulle bli ett kort och smärtsamt besök.
Citera
2021-04-12, 13:32
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Frågor att diskutera:

1. Är det här ett bra sätt att bekämpa islamofobi och andra former av hets och hat?

Det beror väl på vem som är avsändaren. Om det är någon som föraktar personerna de kontaktar, och tilltalar dem på samma sätt, så lär det ge motsatt effekt. Om det är någon som behandlar sin motpart respektfullt (dvs. varken ser ner eller upp till personen som kontaktas) så skulle det kunna funka.

Citat:

Samma som ovan. Beror på avsändaren. Jag har aldrig haft några problem med att diskutera med personer som tycker annorlunda. Alla skulle säkerligen inte vara mottagliga, men om det gjordes på rätt sätt så skulle det säkert funka.

Problemet är att jag tror att de som vill angripa islamofobi saknar förståelse för motståndaren. Det räcker med att se hur lagen "hets mot folkgrupp" funkar.

admin
Citera
2021-04-12, 13:33
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har inga problem med det men jag tror att på ett forum som Flashback skulle
Polisen få det väldigt svårt med att försvara gällande lagstiftning som tex Hot mot folkgrupp.

Fast det är ju inte polisens fel att vi har gällande lagstiftning.
Det är väljarnas fel. Och politikernas fel.

admin
Citera
2021-04-12, 13:39
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Fast det är ju inte polisens fel att vi har gällande lagstiftning.
Det är väljarnas fel. Och politikernas fel.

admin

Självklart, skuldfrågan ligger ju på lagstiftarna som folken valt.
Cyberpolisen skulle ju tvingas gå i klinch med motståndare mot lagen som den är i dag och
jag tror dom skulle ge upp ganska snart.
Citera
2021-04-12, 14:22
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Jag ställer mig högst tveksam till att polisen ska lägga resurser på att rätta folks åsikter.

Med yttrandefrihet har ju alla rätten att försvara den extrema politiska rörelsen islams utbredning, och många gör det redan.

Möjligen skulle polisen behöva gå in på andra sidan i debatten, då HMF gör det omöjligt för den vanlige medborgaren att ta debatten mot den extrema politiska rörelsen islams utbredning, då rörelsen skyddas mot kritik genom att också ha en religiös komponent.

Men helst skulle jag se att vi istället stärkte demokratin, genom att ta bort HMF, samt att polisen var mera opolitiskt färgad. Att sätta polisen på att stötta och försvara en viss politisk falang känns väldigt fascistiskt. Eller är tanken att också rätta stalinofober, konservofober, nazifober, mm, och inte enbart islamofober?
Citera
2021-04-12, 15:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
BRÅ:s förslag handlar inte om att polisen ska jaga folk, utan om att de ska tillrättavisa dem som går över gränsen för vad som är acceptabelt.

Sedan är det ointressant var servrarna står enligt svensk lagstiftning. Om du gör ett inlägg som bryter mot lagen kan du lagföras i Sverige oavsett vem som äger servrarna och var de står. Detsamma gäller det ansvar som de som äger och sköter sajten har enligt BBS-lagen.

Såvida de är svenskar, annars blir det mer komplicerat.

Edit. Vedervärdigt förslag som visar hur lite respekt för yttrandefrihet och demokrati som finns i Sverige idag. Ingen skulle komma på att sätta poliser på redaktioner för att se till att journalisterna inte begår brott och säga till dem om de gör tveksamma publiceringar.

Men vanligt folk spottar makten på fritt med hjälp av bisarra förslag från propagandamyndigheter som BRÅ.

Vad som pågår i Sverige idag är skrämmande och obehagligt. Att Norge är snäppet värre eventuellt är en klen tröst.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2021-04-12 kl. 15:25.
Citera
2021-04-12, 15:24
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
BRÅ har just publicerat en utredning om islamofobi i Sverige. Bland de åtgärder som föreslås finns att svensk polis ska arbeta öppet och aktivt på olika internetfora för att bekämpa islamofobi och andra former av hets och hat:

Med tanke på hur stor betydelse internet har i vårt samhälle idag skulle en polisiär närvaro i de digitala miljöerna dock kunna liknas vid traditionell gatupatrullering. Det finns exempel i flera grannländer, som Oslopolisen hatbrottsgrupp och Helsingforspolisen, som ”patrullerar” i öppna forum, med öppet konto. Arbetssättet bygger på att påpeka när någon går över gränsen, förklara varför och be personer modifiera hur de uttrycker sig. Det fungerar både kunskapshöjande för potentiella gärningspersoner och brottsförebyggande. Även för polisen finns en kunskapshöjande dimension, eftersom de på så sätt kan få en uppfattning om vilka uttryck som används nedsättande mot muslimer.

https://www.bra.se/download/18.1f8c9903175f8b2aa70762d/1616773683602/2021_3_Islamofobiska_hatbrott.pdf

Detta är alltså något som redan förekommer i våra nordiska grannländer. Tanken är inte att polisen i första hand ska bedriva spaning och beivra brott utan att man ger personer som går över gränsen ett vänligt påpekande och ber dem att ändra sig. Ett slags extramoderatorer som kan rycka in när ett forums egna moderatorer inte klarar av att hålla ordning.

Frågor att diskutera:

2. Har någon av Flashbacks norska eller finska användare erfarenhet av hur metoden fungerat i Norge och Finland?

Men skulle inte följden bli att en polisanvändare skulle bli avstängd och bannad? Att motsätta sig islamofobi är ju inte PK på Flashback!
(Vilket skulle bevisas!)
Citera
2021-04-12, 15:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutchbana
Det är där servrarna är placerade där följer man lagstiftningen, svenska lagar gälls inte i hela världen.

http://www.startaeget.se/forum/thread/lagar_och_regler_utlaendska_webhotell_servrar/28470

Som det står i den tråden ovan.

Fel. Om du som svensk skriver något brottsligt på Facebook eller Flashback spelar det ingen som helst rol var servrarna står. Du kan alltid åtalas och dömas i svensk domstol för det du skrev. Domstolen bryr sig inte om vem som äger servern eller var den står.
Citera
2021-04-12, 15:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Men skulle inte följden bli att en polisanvändare skulle bli avstängd och bannad? Att motsätta sig islamofobi är ju inte PK på Flashback! (Vilket skulle bevisas!)

Jag kan ju tänka mig att en alltför aktiv polis skulle kunna åka dit på 0.03 eller 0.06.
Citera
2021-04-12, 15:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Såvida de är svenskar, annars blir det mer komplicerat.

Edit. Vedervärdigt förslag som visar hur lite respekt för yttrandefrihet och demokrati som finns i Sverige idag. Ingen skulle komma på att sätta poliser på redaktioner för att se till att journalisterna inte begår brott och säga till dem om de gör tveksamma publiceringar.

Men vanligt folk spottar makten på fritt med hjälp av bisarra förslag från propagandamyndigheter som BRÅ.

Vad som pågår i Sverige idag är skrämmande och obehagligt. Att Norge är snäppet värre eventuellt är en klen tröst.

Det vore intressant att höra från någon som vet hur det här fungerar i Norge och Finland. Jag håller med om att förslaget är problematiskt, men mycket beror på hur det implementeras.
Citera
2021-04-12, 15:48
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Den stora frågan är vad som klassas som islamofobi och hur sådant skulle beivras. Jag är inte rädd för Islam, men vill inte ha skiten i Sverige, i Europa eller den vita världen. Tycker det hör hemma i öknen.

Är det islamofobi? Det är min åsikt och utgör inget hat, hets eller hot. Ska man börja motarbeta folks åsikter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in