2021-04-11, 13:01
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Jag äger en V70 -07 Bi-Fuel som stått ett slag. Bilen är en avställd reservdelsbil men ser OK ut exteriört. så jag vill inte bara slå sönder en ruta för att komma in i bilen och öppna motorhuven. Bilen står i vägen och behöver flyttas några meter.

Batteriet är stendött. Jag har två nycklar, men dörrlåstet funkar antingen inte eller så har låset rostat ihop. Låskolven rör sig i alla fall inte. Jag har aldrig använt nyckel för att öppna dörren tidigare.

Fjärrkontrollerna funkar men eftersom bilen är död kan jag inte låsa upp.

Mitt problem löser jag tror jag om jag kommer åt att sätta startkablar från min andra bil - en likadan.

Kan jag komma åt en pluspol någonstans på bilen utan att öppna den eller motorhuven? Eller hur kan jag komma in i bilen? Kan jag öppna motorhuven utifrån?

Annars finns det två brutalare alternativ - kofot i motorhuven eller att slå sönder framrutan och öppna motorhuven inifrån. Ekonomiskt spelar det ingen roll - bilen är bara resrvdelar - men det ser tråkigt ut med ett vrak på parkeringen.

Alla tips på hur jag kan öppna bilen/motorhuven/få ström till den mottages tacksamt.

Är även bakluckans lås obrukbar?
Citera
2021-04-11, 13:11
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Jag äger en V70 -07 Bi-Fuel som stått ett slag. Bilen är en avställd reservdelsbil men ser OK ut exteriört. så jag vill inte bara slå sönder en ruta för att komma in i bilen och öppna motorhuven. Bilen står i vägen och behöver flyttas några meter.

Batteriet är stendött. Jag har två nycklar, men dörrlåstet funkar antingen inte eller så har låset rostat ihop. Låskolven rör sig i alla fall inte. Jag har aldrig använt nyckel för att öppna dörren tidigare.

Fjärrkontrollerna funkar men eftersom bilen är död kan jag inte låsa upp.

Mitt problem löser jag tror jag om jag kommer åt att sätta startkablar från min andra bil - en likadan.

Kan jag komma åt en pluspol någonstans på bilen utan att öppna den eller motorhuven? Eller hur kan jag komma in i bilen? Kan jag öppna motorhuven utifrån?

Annars finns det två brutalare alternativ - kofot i motorhuven eller att slå sönder framrutan och öppna motorhuven inifrån. Ekonomiskt spelar det ingen roll - bilen är bara resrvdelar - men det ser tråkigt ut med ett vrak på parkeringen.

Alla tips på hur jag kan öppna bilen/motorhuven/få ström till den mottages tacksamt.

Pilla upp e glipa i toppen vänstra hörnet av rutan använd en träkil eller liknande för att hålla glipan öppen ta en antenn eller liknande och börj till den så att du når handtaget på insidan och fiska upp dörren. För att sedan öppna huv och stoppa i ett nytt batteri.

Lycka till
Citera
2021-04-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 990099
Pilla upp e glipa i toppen vänstra hörnet av rutan använd en träkil eller liknande för att hålla glipan öppen ta en antenn eller liknande och börj till den så att du når handtaget på insidan och fiska upp dörren. För att sedan öppna huv och stoppa i ett nytt batteri.

Lycka till
Men batteriet sitter väl bak på en v70?
Citera
2021-04-11, 14:16
Medlem
Gavins-Friends avatar
+1000 på att prova med 5-56. Funkar till allt https://youtu.be/VA-vowJ9M4o
Citera
2021-04-11, 14:32
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Det finns en pluspol i motorutrymmet så att ts kan ladda batteriet.
Citera
2021-04-11, 14:33
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen

Sorry vet inte vart det sitt på din Volvo men en bra start att komma in i bilen utan att slå sönder rutor och liknande. kolla youtube så hittar du en massa bra om hur du fiskar upp låset. Köp en burk 5-56 olja på sprayburk och olja upp låsen innan du börja bryta upp bilen som användaren ovan nämnde.
Citera
2021-04-11, 15:28
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Jag gissar att tidigare ägare aldrig använt låset med nyckel för att öppna bilen.
Utan bara använt fjärrkontrollen.
Och nu är bilen 14 år så låset har väl beckat igen efter alla år utan underhåll.

Dags att smörja upp låset då..Med lite låsrengöring och låsolja kan du säkert få det mekaniska låset att fungera. Att ha ett defekt lås är inget vidare men sköter man låsen så slipper man fadäser som denna.

Har fått frun att använda låsen då och då och smörjer upp dem inför varje vinter UTIFALL man skulle stå strömlös av någon anledning. Inte så dum vana faktiskt.

Jag skulle nog ge mig på att smörja upp låset(en) i första hand då det är rätt vag att ta sig in i bilen då den tappat batteriet.

Annars kan man ladda via en pluskabel man kommer åt och Chassipunk och efter någon timma låsa upp med fjärren. Kolla även fjärren så att DET batteriet är ok.
Är fjärrens batteri också vekt så kan det minska chansen att få upp låset.. Ett nytt friskt batteri där kan ev. lösa problemet.
Citera
2021-04-11, 15:30
Medlem
Floskelsprutas avatar
Varför fortsätter tjatet om 5-56 och att "smörja upp låset" när det redan har påpekats att dessa V70 har helt elektriska dörrlås, där nyckeln alltså inte mekaniskt påverkar låsmekanismen, utan endast aktiverar servomotorn som styr låset?

Servomotorerna går inte om batteriet är urladdat, och då hjälper således inte 5-56.
Senast redigerad av Floskelspruta 2021-04-11 kl. 15:32.
Citera
2021-04-11, 15:34
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Köp en uppblåsbar luftkudde och kör in den mellan dörren och blås upp kudden så bör du kunna dra upp låsmekanismen med en pinne med en krok på.
Citera
2021-04-11, 15:36
Medlem
Hade liknande problem på en BMW 116d. Blev ståendes i obygden och kom inte in i bilen ens med den fysiska reservnyckeln. Ringde bärgare som tryckte ut rutan några cm med uppblåsbar kudde. Sedan använde han nån lång pinne med krok i änden för att dra i handtaget för att öppna huven.

Tyvärr hjälpte det inte ens med startkablar, blev bogsering till verkstad.
Citera
2021-04-11, 16:04
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Köp en uppblåsbar luftkudde och kör in den mellan dörren och blås upp kudden så bör du kunna dra upp låsmekanismen med en pinne med en krok på.

This. En familjemedlem fick datorknas på sin Toyota CXR hybrid och kunde inte öppna varken med nyckel eller fjärr. Bärgaren gjorde som ovan och öppnande bilen. Efter uppladdning av batteriet så var allt normalt igen.

PS dator problemet gjorde att fram och bakljusen blinkade, även displayen. Efter en natt så var batteriet tömt och bärgaren kom som en räddande ängel på morgonen.
Citera
2021-04-11, 16:36
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
This. En familjemedlem fick datorknas på sin Toyota CXR hybrid och kunde inte öppna varken med nyckel eller fjärr. Bärgaren gjorde som ovan och öppnande bilen. Efter uppladdning av batteriet så var allt normalt igen.

PS dator problemet gjorde att fram och bakljusen blinkade, även displayen. Efter en natt så var batteriet tömt och bärgaren kom som en räddande ängel på morgonen.
Works everytime
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in