Citat:
Ursprungligen postat av
MickelMan
Skulle inte den där kraschen kunna komma snart så att man kanske vågar köpa lite aktier för en gång skull.
Varje gång jag köper aktier i ett bolag så slutar det med att aktien tappar och jag förlorar pengar på det och håller jag på aktierna så fortsätter jag att förlora pengar, totalt så har mina aktier tappat 54,42% av sitt värde och då har jag haft dessa i något år.
Har nästan tjänat mer på att ha pengarna på ett räntekonto hos Klarna än vad man har tjänat på att ha aktier. Visst inflationen äter upp räntan men jag förlorar hellre lite än mycket åt gången.
Har blivit för feg att köpa fortsätta att köpa aktier så vad rekommenderar ni att man gör?
”Hemligheten” är att bara köpa aktier (i stora, välskötta bolag) för pengar du inte behöver (nu eller snart), samt att tro på långsiktig börsuppgång. Då är det lättare att ”svälja” en 30-40%-ig krasch, ligga kvar och fortsätta köpa mer samtidigt.
Men det är klart, har du (förtids)pensionen 3 år bort, då är det dags att skala ner på risken. Så ett sparande behöver till viss del skräddarsys efter spararens livssituation.
Men vad krascher beträffar: Det är helt naturligt att börsen ligger på ATH under den starka period som vanligtvis föregår en krasch. När kraschen kommer, vet ingen. Imorgon eller om 5 år - you tell me.
De flesta börskrascher i modern tid har också återhämtat sig inom 2-3 år.
Så det ”farliga” är att du ger efter för den ”flyktinstinkt” (det är helt naturligt att vilja fly från något dåligt - och börskrascher är dåligt), säljer på botten och missar återhämtningen. De som ”förlorat mycket pengar” i en börskrasch, har ofta gjort just detta. Medan de som legat kvar, har ryckt på axlarna åt kraschen 2-3 år senare. Kanske tom gynnats, om de månadssparat kontinuerligt.