2025-09-27, 19:41
Medlem
Om vi tänker oss en krasch inom en snar framtid, vilka aktier och vilka branscher kan tänkas stå emot bäst, eller kanske till och med dra fördel av ett rejält fall?
Citera
2025-09-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om vi tänker oss en krasch inom en snar framtid, vilka aktier och vilka branscher kan tänkas stå emot bäst, eller kanske till och med dra fördel av ett rejält fall?

Jag kommer stå utanför. Tycker hela marknaden är lite upphaussad för mitt tycke för att lägga mig i något när det vänder neråt (också beroende av katalysator, finns väl ett tiotal spekulanter där atm).
Blir att invänta SMAn för min del och sedan gå in med hävstång.
Senast redigerad av Kockumskranen 2025-09-28 kl. 16:02.
Citera
2025-09-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Jag kommer stå utanför. Tycker hela marknaden är lite upphaussad för mitt tycke för att lägga mig i något när det vänder neråt (också beroende av katalysator, finns väl ett tiotal spekulanter där atm).
Tycker det känns lite trist att helt lägga sig utanför, om inte annat för att det då åker ut och sedan in pengar på isk-kontot.

Kollade runt lite, och hittade bland annat det här,
Marcus Hernhag: Hej! De sektorer som står emot bäst i en börskrasch är de konjunkturstabila läkemedel och dagligvaror. AstraZeneca och Axfood skulle i en allmän börsoro falla mindre än börsindex, så länge det inte kommer mer bolagsspecifika nyheter.
https://www.privataaffarer.se/placer...en-borskrasch/

Mat och läkemedel kommer alltid att behövas. Tänker mig att det finns fler branscher, så man inte helt behöver vara utanför börsen. Har för övrigt redan en hel del på sparkonto, i och med ganska kort sparhorisont.
Citera
2025-09-29, 07:00
Medlem
Skulle inte den där kraschen kunna komma snart så att man kanske vågar köpa lite aktier för en gång skull.

Varje gång jag köper aktier i ett bolag så slutar det med att aktien tappar och jag förlorar pengar på det och håller jag på aktierna så fortsätter jag att förlora pengar, totalt så har mina aktier tappat 54,42% av sitt värde och då har jag haft dessa i något år.

Har nästan tjänat mer på att ha pengarna på ett räntekonto hos Klarna än vad man har tjänat på att ha aktier. Visst inflationen äter upp räntan men jag förlorar hellre lite än mycket åt gången.

Har blivit för feg att köpa fortsätta att köpa aktier så vad rekommenderar ni att man gör?
Citera
2025-09-29, 07:20
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan

….

Har blivit för feg att köpa fortsätta att köpa aktier så vad rekommenderar ni att man gör?

Låter bli?
Citera
2025-09-29, 07:33
Medlem
Citat:
Skulle inte den där kraschen kunna komma snart så att man kanske vågar köpa lite aktier för en gång skull.

Varje gång jag köper aktier i ett bolag så slutar det med att aktien tappar och jag förlorar pengar på det och håller jag på aktierna så fortsätter jag att förlora pengar, totalt så har mina aktier tappat 54,42% av sitt värde och då har jag haft dessa i något år.

Har nästan tjänat mer på att ha pengarna på ett räntekonto hos Klarna än vad man har tjänat på att ha aktier. Visst inflationen äter upp räntan men jag förlorar hellre lite än mycket åt gången.

”Hemligheten” är att bara köpa aktier (i stora, välskötta bolag) för pengar du inte behöver (nu eller snart), samt att tro på långsiktig börsuppgång. Då är det lättare att ”svälja” en 30-40%-ig krasch, ligga kvar och fortsätta köpa mer samtidigt.

Men det är klart, har du (förtids)pensionen 3 år bort, då är det dags att skala ner på risken. Så ett sparande behöver till viss del skräddarsys efter spararens livssituation.

Men vad krascher beträffar: Det är helt naturligt att börsen ligger på ATH under den starka period som vanligtvis föregår en krasch. När kraschen kommer, vet ingen. Imorgon eller om 5 år - you tell me.
De flesta börskrascher i modern tid har också återhämtat sig inom 2-3 år.

Så det ”farliga” är att du ger efter för den ”flyktinstinkt” (det är helt naturligt att vilja fly från något dåligt - och börskrascher är dåligt), säljer på botten och missar återhämtningen. De som ”förlorat mycket pengar” i en börskrasch, har ofta gjort just detta. Medan de som legat kvar, har ryckt på axlarna åt kraschen 2-3 år senare. Kanske tom gynnats, om de månadssparat kontinuerligt.
Citera
2025-09-29, 11:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Så bra till som jag gör nu har jag aldrig legat på börsen. Senaste tre åren har värdet på depån fullständigt exploderat.

Kan ju låta positivt, men det gör mig också rätt orolig.

Känns ju lite som att marknaden har tagit ut hela vändningen och mer därtill i förskott. Konjunkturvändningen alltså.

En störning på dessa nivåer vet jag inte hur det kan sluta.

Å andra sidan har vi grymt negativa realräntor idag så räntesparande är ju direkt förlustaffär och guld på ATH. Inte lätt att stödja sig på något ben.
Citera
2025-09-29, 12:08
Medlem
Citat:

Så stor del av Stockholmsbörsen är övervärderad enligt mina mått, ännu värre i USA, så ont om fynd - om det ens finns några - så jag har slutat leta på börsen.
och köpt fastigheter med produktionskapacitet i låglöneland i SOasien istället.
Där är kapital mycket högt värderat, inte i hetaste områdena men i provinserna så där dyker upp fynd då och då.

((Den ena kommer att ge minst 3 gånger insatsen på ca 6 år.
Den andra är gambling, beror på om vi når exportkvalitet och volym eller inte. Kan bli vinst PER ÅR motsvarande startkapitalet eller i värsta fall helt förlorat startkapital utom att fabriken finns kvar, som kanske kan användas till något annat. Bra placering för DEN råvaran, helkass för andra p g a skitdålig väg.))
Citera
2025-09-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tycker det känns lite trist att helt lägga sig utanför, om inte annat för att det då åker ut och sedan in pengar på isk-kontot.

Kollade runt lite, och hittade bland annat det här,
Marcus Hernhag: Hej! De sektorer som står emot bäst i en börskrasch är de konjunkturstabila läkemedel och dagligvaror. AstraZeneca och Axfood skulle i en allmän börsoro falla mindre än börsindex, så länge det inte kommer mer bolagsspecifika nyheter.
https://www.privataaffarer.se/placer...en-borskrasch/

Mat och läkemedel kommer alltid att behövas. Tänker mig att det finns fler branscher, så man inte helt behöver vara utanför börsen. Har för övrigt redan en hel del på sparkonto, i och med ganska kort sparhorisont.

Trist helt klart men kanske det enklaste/mest riskbalanserade.
Jag kommer nog hålla kvar pengarna på kontot och ta den smällen med, den kommer fortfarande vara försummande liten jämfört med marknaden i helhet. Då håller jag mig också redo att hoppa in om positiva nyheter sker, eller så kör man bara en DCA eller liknande under tiden.

Mjo, konsument, medicin och metaller brukar(!) gå bra. Men de har också gått bra det senaste tycker jag så jag vet inte hur mycket uppsida sektorerna i helhet egentligen har vid en krasch, enskilda företag kommer jag inte sätta mig in i i alla fall, så då kan jag likväl köra en lågriskfond liksom.

Kommer nog hålla ögonen på Nasdaq certifikat. Nedgången kan bli brutal men det ger också en fin hävstång när det sedan väl vänder.
Senast redigerad av Kockumskranen 2025-09-29 kl. 14:34.
Citera
2025-09-29, 14:45
Medlem
Citat:
Börsen (Omxs30) har trots allt gått plus, så man kan fråga sig vad du har haft för aktier om du tappat över femtio procent på "något år".

Köp inte i ett enda bolag, sprid riskerna. Eller varför inte lite olika indexfonder?

Vill man köpa presumtiva kursraketer så gör man det för litelite av sitt kapital, resten placerar man skapligt säkert, om man inte gillar att gambla - Men då blir det ofta som för dig.
Citera
2025-09-29, 14:48
Medlem
ingetbranicks avatar
Illavarslande för alla dysterkvistar och domedagsprofeter

Om Goldman Sachs har rätt i sin analys får ni vänta minst ett år på kraschen, om det ens blir tal om en sådan.

Citat:
Goldman Sachs ser fortsatt uppgång på aktiemarknaden

Goldman Sachs strategier ser fortsatt uppgång på de globala aktiemarknaderna mot slutet av året, stödd av en stark amerikansk ekonomi, attraktiva värderingar och en mjukare hållning från Federal Reserve.

Det skriver Bloomberg News som tagit del av en analys.

Banken höjer aktier till övervikt på tre månaders sikt och behåller en positiv syn även över tolv månader.

https://www.affarsvarlden.se/artikel...aktiemarknaden
Citera
2025-09-30, 14:07
Medlem
Vd i stora bolag kastar in handuken, oro hos stora företag! Kapitalet får ligga i räntefonder tillsvidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in