2022-02-11, 21:14
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Obligationsmarknaden har börjat prisa in räntesänkningar dvs recession 2023/2024. Björnarna kanske får rätt ändå.

Tror fan att det blir lågkonjunktur alt semidepression när man NU penningpolitiskt fortsätter blåsa på max trots ganska bra konjunktur... ...förr "skyllde" DD (Dove Dementia) på inflationsmålet när man var tvungen att pressa upp inflationen mot 2 procent. Han har helt tappat greppet och tyvärr gör det marknaderna oroliga. Det faktum att börsen inte gjorde ett glädjeskutt utan reagerade negativt på DD:s totala passivitet stärker mig än mer i förvissningen om att OMX tappar 40 % under året, minst.
Citera
2022-02-11, 21:18
Medlem
backwardations avatar
Oljepriserna rusar ytterligare efter oroligheterna... klart bearish för börsen.

Edit:
Jag är tudelad på längre sikt. I det mest optimistiska scenariot stabiliseras skuldnivåerna samtidigt som inflationen och löner gör att folk får större utrymme till annat. På andra sidan gör inflationen att ekonomin dämpas tillsammans med stigande räntor och fallande tillgångspriser följt av en krasch.
Senast redigerad av backwardation 2022-02-11 kl. 21:25.
Citera
2022-02-11, 21:18
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tydligen så betalar amerikanska förstagångs bostadsköpare sin kontantinsats med bitcoinvinster i 20 % av fallen. Tesla är överlägset största icke realiserade vinsten hos privata amerikanska följt av vissa FANG bolag.

FB-Trudeau tror därför att Tesla/FANG/Shitcoin kan agera varningssignal för nästa recession. Om de kollapsar totalt så kommer amerikanska konsumenter att känna sig fattiga och sluta köpa dyrt shit. Detta skapar så klart en dominoeffekt som kraschar resten av marknaden.

För en gångs skull en realistisk och klok analys... mer sånt Justin!

Det var det jävligaste, alltså den där 1/5... trodde det bara var gamblers och knarkare som undertecknad som handlade med Btc....
Citera
2022-02-11, 21:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Oljepriserna rusar ytterligare efter oroligheterna... klart bearish för börsen.

Samtidigt väldigt väldigt icke-robust... så sent som i april 2020 kostade fatet under 20 dollar. Det är UNDER break-even för både fracking och nordsjöolja, och därför en rimlig strategi för Saudi/UAE/Kuwait om man vill "straffa ut" t ex de som inte håller kartellen (Ryssland är ju nu "implicit OPEC-medlem"). Så oljan kan om året kosta över 100 dollar, eller 13... vore inte alls chockerande.
Citera
2022-02-11, 21:35
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Samtidigt väldigt väldigt icke-robust... så sent som i april 2020 kostade fatet under 20 dollar. Det är UNDER break-even för både fracking och nordsjöolja, och därför en rimlig strategi för Saudi/UAE/Kuwait om man vill "straffa ut" t ex de som inte håller kartellen (Ryssland är ju nu "implicit OPEC-medlem"). Så oljan kan om året kosta över 100 dollar, eller 13... vore inte alls chockerande.

Jag tror man vill sträva efter ett någorlunda stabilt jämviktspris då varken ett för högt eller för lågt pris är gynnsamt på sikt. På kort sikt ser jag få saker som talar för en nedgång till 20 dollar, däremot desto mer som talar för fortsatt färd över 100-strecket.

Edit: för svensk del lär det nu svida rejält för bilisterna.
Citera
2022-02-11, 21:40
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Jag tror man vill sträva efter ett någorlunda stabilt jämviktspris då varken ett för högt eller för lågt pris är gynnsamt på sikt. På kort sikt ser jag få saker som talar för en nedgång till 20 dollar, däremot desto mer som talar för fortsatt färd över 100-strecket.

Jo, tyvärr. Pga "klimatkrisen" (inte inom citationstecken för att jag tror det är en hoax. Tvärtom) lär ju marschen bort från fossila bränslen ske även om de skulle bli markant billigare. Allt hänger på att Ryssland och Saudi/UAE/Kuwait inte tycker att den andra parten "överproducerar". Man glömmer ofta att priset låg runt 100 under flera års tid för 5-7 år sedan.

EDIT; Snälle backwardation - måste du ha den där avataren! Mår dåligt över att se Ingves.... ja fan... han ser hög ut... "röker" han? Skulle förklara en del...
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-02-11 kl. 21:42.
Citera
2022-02-11, 21:56
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Jo, tyvärr. Pga "klimatkrisen" (inte inom citationstecken för att jag tror det är en hoax. Tvärtom) lär ju marschen bort från fossila bränslen ske även om de skulle bli markant billigare. Allt hänger på att Ryssland och Saudi/UAE/Kuwait inte tycker att den andra parten "överproducerar". Man glömmer ofta att priset låg runt 100 under flera års tid för 5-7 år sedan.

EDIT; Snälle backwardation - måste du ha den där avataren! Mår dåligt över att se Ingves.... ja fan... han ser hög ut... "röker" han? Skulle förklara en del...

Klimatkrisen är ett eget ämne men samhället är numera uppbyggt så att många har detta som sitt levebröd och försörjning. Därför kommer verkligheten bli dessa människors största fiende. Sen tror jag detta endast delvis är en förklaring till rådande energikris. Fenomenet kan tex inte förklara varför råvaror och energi gick ytterst dåligt pre-2020. Det som främst driver råvaror nu är hög efterfrågan och till viss del spekulation. Ingen efterfrågan = inga prisökningar.

Jag har gjort en fin hacka på Ingves fega penningpolitik så jag har numera en hatkärlek till den mannen. För din skull hoppas jag på fortsatta börsfall så även du kan köpa in dig så du slipper sitta med en massa Ingves-lira.
Citera
2022-02-11, 21:59
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Klimatkrisen är ett eget ämne men samhället är numera uppbyggt så att många har detta som sitt levebröd och försörjning. Därför kommer verkligheten bli dessa människors största fiende. Sen tror jag detta endast delvis är en förklaring till rådande energikris. Fenomenet kan tex inte förklara varför råvaror och energi gick ytterst dåligt pre-2020. Det som främst driver råvaror nu är hög efterfrågan och till viss del spekulation. Ingen efterfrågan = inga prisökningar.

Jag har gjort en fin hacka på Ingves fega penningpolitik så jag har numera en hatkärlek till den mannen. För din skull hoppas jag på fortsatta börsfall så även du kan köpa in dig så du slipper sitta med en massa Ingves-lira.

Vägrar köpa Xact-bear eller något liknande - innerst inne vill man ju inte se ett ras, för pensionernas skull bl a, men det är oundvikligt nu. Vid juletid och halverat index kommer man naturligtvis ångra sig - men fan... vad ångrar man inte egentligen...
Citera
2022-02-11, 22:09
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Vägrar köpa Xact-bear eller något liknande - innerst inne vill man ju inte se ett ras, för pensionernas skull bl a, men det är oundvikligt nu. Vid juletid och halverat index kommer man naturligtvis ångra sig - men fan... vad ångrar man inte egentligen...

Det stora hindret många möter är att de är livrädda över att förlora pengar istället för att se möjligheter. Samma sak på tex bostadsmarknaden där många sitter i HR där den främsta drivkraften är förlustaversion.

Har du pengar du inte behöver kan du alltid köpa, logga ut och nollställa lösenordet så slipper du se eländet.
Citera
2022-02-11, 22:09
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Därför gäller det att behålla sin Prime. Får man varor billigt och hemkört gratis samma dag.

Hörde precis att Prime Video släpper första säsongen av The Rings Of Power Sept i år. Fem säsonger skall spelas in, Bezos är själv Tolkien-fan och kommer backa upp om det behövs. Inspelningen kan komma att kosta en miljard dollar, det skall inte sparas på krutet.

Fan, själv skulle man käka nudlar ett bra tag för att se denna, och jag är inte ensam precis. Bullish Amazon Prime alltså!
Citera
2022-02-11, 22:19
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Tror fan att det blir lågkonjunktur alt semidepression när man NU penningpolitiskt fortsätter blåsa på max trots ganska bra konjunktur... ...förr "skyllde" DD (Dove Dementia) på inflationsmålet när man var tvungen att pressa upp inflationen mot 2 procent. Han har helt tappat greppet och tyvärr gör det marknaderna oroliga. Det faktum att börsen inte gjorde ett glädjeskutt utan reagerade negativt på DD:s totala passivitet stärker mig än mer i förvissningen om att OMX tappar 40 % under året, minst.

"DD", haha. Jag har valt att skippa Ingves och att titta på USA och världens centralbank FED istället. OMX (och lokala policys) torde ju komma haltandes efter...
Citera
2022-02-11, 22:57
Medlem
Det är klart att energipriserna stiger om det finns större efterfrågan än tillverkning. Ett barn kan lista ut det men inte idiot politikerna som tvärtom höjer disel och bensin samt vill avverka den onda kärnkraften. Ju mer dessa tomtar låter bli att lägga sig i näringslivet ju bättre med deras PK och total brist på kompetens. Makten borde begränsas till att skrika sig hes på ett torg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in