Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vilket innebär att det troligtvis inte blir en krasch på kort sikt. På lång sikt däremot.

Märker faktiskt redan nu i exempelvis matbutiker att många saker kostar mer.

mjo och bankerna bryr sig inte..

förhoppningsvis blir det även inflation i lönerna.. Men jag tvivlar på det.
Citera
2021-04-13, 21:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vilket innebär att det troligtvis inte blir en krasch på kort sikt. På lång sikt däremot.

Märker faktiskt redan nu i exempelvis matbutiker att många saker kostar mer.
Det är en uppenbar risk att det blir hög inflation när man vräker ut så mycket pengar. Inget roligt scenario enligt mig.
Senast redigerad av Karman 2021-04-13 kl. 21:55.
Citera
2021-04-13, 22:04
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är en uppenbar risk att det blir hög inflation när man vräker ut så mycket pengar. Inget roligt scenario enligt mig.

Jo men inflation leder ju oftast till en kortsiktig boom, vilket är lite av vad vi ser nu, men den långsiktiga effekten är inget direkt roligt scenario instämmer.
Citera
2021-04-13, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Håller med. Jag tror dom svarta svanarna är alla småsparare som kommit in sen corona kraschen för ett år sedan. När semestrarna börjar och pengar ska plockas ut så kommer det att gå fort. Lite som att plugga ur proppen till badkaret.

Jag skulle tvärtom vilja påstå att alla nybörjare som kommit in på senare tid är dom mest positiva till marknadens extremt kraftiga uppgång. Det är anledningen till att vi har en bullrun av sällan skådat slag som slår ath efter ath i förhoppningsbolag och som grädde på moset 19-åriga daytraders och Instagram-investerare som ska leda gemene man till miljonerna. Dom mest tveksamma till rusningen är dom erfarna och dom som har varit med i gemet länge. Ett gammalt citat från den stora depressionen lyder. "When the shoeshine boy gives advice about the stocks, its time to sell". Det är snart 90 år sedan och hittills så har det inte slagit fel.

Eller så är det för första gången sedan, ja någonsin som yngre människor har
1. Kapital att investera
2. Tack vare teknik, möjligheten att göra det från sin telefon
3. Ingen annanstans att göra av pengarna

Förr så kunde shoeshine boy inte köpt andelar i företag om han ens försökt, därav förblev han också fattig.
Citera
2021-04-13, 23:00
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Ni blandar ihop deflation och inflation. Det är i deflation som priserna kraschar. Så om ni tror på inflation så är värdeaktier en av de bästa hedgarna. Inte lika bra som att låna till fast ränta men nästan. Ni har verkligen gjort bort er om ni vägrat börsen. Det märks att ni aldrig varit med om inflation.

Så här beter sig verklig inflation;

*Prisinflation på mat gör att det blir massiva oroligheter i länder med låg levnadstandard. Folk svälter och diktatorer kommer få smaka machete i shithole countries.

*Produktionen går för högvarv. Gäller allt från industrivaror till råvaror. Nästan alla råvaror gör nya högsta hela tiden. Frågan är inte om de kommer gå upp. Frågan är hur mycket.

*Priset på Bigmac höjs varje år minst 5%. Lönerörelsen börjar på minst 5% och slutar på minst dubbla. Får du inte minst 10 % löneförhöjning är du en loser som jobbar i en bransch som har några procent arbetslöshet. (Vilket gäller bara din bransch ) Industrin skriker efter arbetskraft och budar över varandra desperat för att locka till sig anställda.

*Amerikanska 10 års och 30 års räntan ligger inte på under 3 %. Den ligger på 10+ %. Forward PE på SP500 ligger på under 15. Tillväxtaktier är skitriskabla och enbart galningar vågar investera i sånt.
Senast redigerad av JustinTrudeau 2021-04-13 kl. 23:03.
Citera
2021-04-14, 17:54
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Famous last words.

Kanske det. Men IT-kraschen 2000- och kreditkraschen 2007- var i alla fall förannonserade. Jag lyckades gå ur båda krascherna i tid.

Gick ur börsen i februari 2020 med de pengar jag behöver på kortare sikt (4-5 år) då jag trodde att att risken var hög för en längre nedgång. Där hade man i alla fall en månad på sig att gå ur innan börsen rasade ordentligt. Men det vände ju ganska snart efter botten i mars 2020.

Just nu känner i alla fall inte jag att någon omedelbar krasch är på G. Hela världen översvämmas av krediter och för svenskt vidkommande lär sossarna gödsla fram till valet 2022. Naturligtvis kommer en megakrasch förr eller senare.
Citera
2021-04-15, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
1. Kapital att investera

Förr så kunde shoeshine boy inte köpt andelar i företag om han ens försökt, därav förblev han också fattig.

Principen är densamma även om tekniken har förändrats. Båten kantrar om vi alla sitter i den.
Citera
2021-04-15, 10:08
Bannlyst
kraschen kommer ikväll eller imorgon när GME kallar tillbaka sina aktier.
Citera
2021-04-15, 11:41
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Ni blandar ihop deflation och inflation. Det är i deflation som priserna kraschar. Så om ni tror på inflation så är värdeaktier en av de bästa hedgarna. Inte lika bra som att låna till fast ränta men nästan. Ni har verkligen gjort bort er om ni vägrat börsen. Det märks att ni aldrig varit med om inflation.

Så här beter sig verklig inflation;

*Prisinflation på mat gör att det blir massiva oroligheter i länder med låg levnadstandard. Folk svälter och diktatorer kommer få smaka machete i shithole countries.

*Produktionen går för högvarv. Gäller allt från industrivaror till råvaror. Nästan alla råvaror gör nya högsta hela tiden. Frågan är inte om de kommer gå upp. Frågan är hur mycket.

*Priset på Bigmac höjs varje år minst 5%. Lönerörelsen börjar på minst 5% och slutar på minst dubbla. Får du inte minst 10 % löneförhöjning är du en loser som jobbar i en bransch som har några procent arbetslöshet. (Vilket gäller bara din bransch ) Industrin skriker efter arbetskraft och budar över varandra desperat för att locka till sig anställda.

*Amerikanska 10 års och 30 års räntan ligger inte på under 3 %. Den ligger på 10+ %. Forward PE på SP500 ligger på under 15. Tillväxtaktier är skitriskabla och enbart galningar vågar investera i sånt.

Håller med dig i sak, men gällande värdeaktier har jag funderat mycket sista veckorna.
Titta på Investor t. ex. som är över 700 kr. Motsvarande utveckling hittar en i de flesta värdebolag. Hittar ingen annan "fundamenta" än tillgångsinflation, men är det rätt läge att gå in i bolagen?
Du har ju helt rätt i att det är en hedge mot inflation men med det tänket så kommer vi se Investor över 1000 kr innan året är över. Råvarubolagen ökar lika så, vill kliva in för att det är logiskt att de ökar - men de har ökat så mycket att agnostikern i mig säger att tåget gått.
Stått utanför sen årsskiftet (trodde inte att det skulle fortsätta uppåt) och börjar bli frustrerad över var jag ska placera pengarna.
OMXS30 som helhet är väl en bättre värdemätare, skulle du kliva in på börsen i dagsläget eller vänta på en korrektion? För oavsett inflation som driver på så kommer det säkerligen en korrektion av andra orsaker.

Samma situation kan vi se med småhus, rejäla ökningar och hetsiga budgivningar detta år.
Bitcoin har som bekant nått ett bra högt pris, inte så jag skulle kliva in nu.
Varför följer inte guldet med? Tvärtom har guldet tappat sedan slutet av 2020.

Svårt.
Citera
2021-04-15, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
1. Kapital att investera

Så det var först 2020 folk fick dator och mobil? Jag håller inte med om det argumentent. Det var i princip lika enkelt att handla aktier för 10 år sedan som det är nu.
Citera
2021-04-15, 13:13
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Alla är överens om att värderingarna på aktiemarknaden är rejält uppblåsta p/e talen är rekordhöga och OMXS är upp 20% i år.

Så det kommer att smälla snart men vad tror ni kommer att utlösa en börskrasch?
(Tvåsiffrigt inom några dagar).

Har grubblat på detta men kan inte komma på några realistiska hot. Oavsett vad som händer i Kina, med Covid, med jobben i USA eller nåt annat så tuffar börsen på uppåt.

Vilka sektorer kommer att drabbas värst?
Vilka bolag tror ni kommer att gå bra på 5-års sikt?
Tack.

Några dagar? Har det gått "några dagar" nu?
Har det krashat tvåsiffrigt?
Citera
2021-04-15, 13:43
Medlem
NordiskGrodas avatar
Det är bara en tidsfråga!! Det har man väl hävdat i 10+ år nu och ja, flörr eller senare kommer man att få rätt.

Med tanke på hur mycket pengar man tryckt så fortsätter jag pumpa in pengar i börsen, ångrar att jag inte gick in tidigare. Kommer att fortsätta efter eventuell krasch. Dock så är jag inte beroende av de pengarna, merparten har jag på (värdelösa) sparkonton.
Senast redigerad av NordiskGroda 2021-04-15 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in