Citat:
Ursprungligen postat av
JustinTrudeau
Ni blandar ihop deflation och inflation. Det är i deflation som priserna kraschar. Så om ni tror på inflation så är värdeaktier en av de bästa hedgarna. Inte lika bra som att låna till fast ränta men nästan. Ni har verkligen gjort bort er om ni vägrat börsen. Det märks att ni aldrig varit med om inflation.
Så här beter sig verklig inflation;
*Prisinflation på mat gör att det blir massiva oroligheter i länder med låg levnadstandard. Folk svälter och diktatorer kommer få smaka machete i shithole countries.
*Produktionen går för högvarv. Gäller allt från industrivaror till råvaror. Nästan alla råvaror gör nya högsta hela tiden. Frågan är inte om de kommer gå upp. Frågan är hur mycket.
*Priset på Bigmac höjs varje år minst 5%. Lönerörelsen börjar på minst 5% och slutar på minst dubbla. Får du inte minst 10 % löneförhöjning är du en loser som jobbar i en bransch som har några procent arbetslöshet. (Vilket gäller bara din bransch

) Industrin skriker efter arbetskraft och budar över varandra desperat för att locka till sig anställda.
*Amerikanska 10 års och 30 års räntan ligger inte på under 3 %. Den ligger på 10+ %. Forward PE på SP500 ligger på under 15. Tillväxtaktier är skitriskabla och enbart galningar vågar investera i sånt.
Håller med dig i sak, men gällande värdeaktier har jag funderat mycket sista veckorna.
Titta på Investor t. ex. som är över 700 kr. Motsvarande utveckling hittar en i de flesta värdebolag. Hittar ingen annan "fundamenta" än tillgångsinflation, men är det rätt läge att gå in i bolagen?
Du har ju helt rätt i att det är en hedge mot inflation men med det tänket så kommer vi se Investor över 1000 kr innan året är över. Råvarubolagen ökar lika så, vill kliva in för att det är logiskt att de ökar - men de har ökat så mycket att agnostikern i mig säger att tåget gått.
Stått utanför sen årsskiftet (trodde inte att det skulle fortsätta uppåt) och börjar bli frustrerad över var jag ska placera pengarna.
OMXS30 som helhet är väl en bättre värdemätare, skulle du kliva in på börsen i dagsläget eller vänta på en korrektion? För oavsett inflation som driver på så kommer det säkerligen en korrektion av andra orsaker.
Samma situation kan vi se med småhus, rejäla ökningar och hetsiga budgivningar detta år.
Bitcoin har som bekant nått ett bra högt pris, inte så jag skulle kliva in nu.
Varför följer inte guldet med? Tvärtom har guldet tappat sedan slutet av 2020.
Svårt.