2021-04-11, 21:24
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Är det mycket?

Hur många finns det?

Hur många kärnkraftverk avvecklas under samma period?

Det finns 440 reaktorer i världen. Vissa stängs (som här i Sverige tex). Men de nya reaktorerna är mycket större och kräver upp till tre gånger så mycket uran. Mängden el som produceras av kärnkraftverk är nu tillbaka över nivån innan Fukushima (när Japan, med världens näst största kärnkrsftsflotta efter USA stängde ALLA sina reaktorer). Japan startar nu dessutom upp igen.

Kärnkraft växer stadigt. Tillgången på uran minskar stadigt.
Citera
2021-04-11, 21:25
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insomedragon
Jag tror mer på tex turbinindustrin, flera tillverkare kan inom närtid köra på vätgas istället för naturgas. Kärnkraft alltid en känslig fråga. Tror mer på miljövänliga bränslen att köra traditionella saker på. Megastora investeringar görs just nu av gamla kolnationer för att istället köra turbiner.
Vätgas ligger inte och skräpar som naturgas (fossilgas) gör. Vätgas är en energibärare/energilagring och inte en ny energiform. En rätt dålig dessutom. Alla tillverkare av gasturbiner har dock detta i röret. Ingen större utmaning att köra på vätgas.

OnT: intressant tråd!
Citera
2021-04-11, 21:29
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, man vill. Kan man det dock ?

För jag har uppfattningen att man gärna nog önskar själva elen, så länge den inte produceras på den egna "bakgården".

Finns ju många "miljö-gretor" i USA som ser på kärnkraft som djävulens uppfinning.

Mitt inlägg skall inte tas för att jag önskar att "basha".

Det finns brett stöd för kärnkraft bland både republikaner och demokrater i USA. Kärnkraft ger inte bara grön el, det genererar även tusentals av välavlönade jobb som kräver hög utbildning. Det är väldigt attraktivt.

Fler och fler "miljövänner" börjar dessutom inse att kärnkraft är det enda sättet vi kan nå klimatmålen. Al Gore, Bidens nyutsedde "climate tsar" är ett exempel på en person som tidigare var emot kärnkraft men nu stödjer det helhjärtat.

I både Finland och Norge är de gröna partierna pro kärnkraft.
Citera
2021-04-11, 21:34
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, man vill. Kan man det dock ?

För jag har uppfattningen att man gärna nog önskar själva elen, så länge den inte produceras på den egna "bakgården".

Finns ju många "miljö-gretor" i USA som ser på kärnkraft som djävulens uppfinning.

Mitt inlägg skall inte tas för att jag önskar att "basha".
Commiefornia får väl dra en fet kabel från en grannstat och importera lite fin kärnkraftsel så att de slipper ha samma pålitlighet i elförsörjningen som den Thailändska landsbygden som det är nu.
Staterna bestämmer i stor grad själva, även om det försöks med powergrabs uppifrån precis som i eu.

Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Vätgas ligger inte och skräpar som naturgas (fossilgas) gör. Vätgas är en energibärare/energilagring och inte en ny energiform. En rätt dålig dessutom. Alla tillverkare av gasturbiner har dock detta i röret. Ingen större utmaning att köra på vätgas.
OnT: intressant tråd!
Vätgas får nog bli en av lösningarna om hela bilparken ska Gretafieras innan jorden går under pga koldioxid. Det finns helt enkelt inte nog Nickel för att göra alla elbilars batterier.
Vätgas är rent som fan och avgaserna är vatten, men det är rysligt explosivt.

Dock måste alla elbilar laddas och vätgasen produceras. Knappast med kolkraft.
Citera
2021-04-11, 21:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan

I Norge där jag bor, så kommer inte miljöpartiet sitta i ngn regering efter valet (tack och lov). För efter kärnkraftsfrågan är det myyycket som slirar i skallen i det partiet.

Men sedan finns det inte till dags dato något parti i Norge som är "pro-kärnkraft". Är "pro-kärnkraft" själv skall sägas.

Storbritannien har dock planer om att starta upp "mini-kärnkraftsverk" har jag läst. Detta efter 2030 om jag inte minns fel. Dvs i planeringsstadiet.
Citera
2021-04-11, 22:09
Medlem
Citat:
Det finns brett stöd för kärnkraft bland både republikaner och demokrater i USA. Kärnkraft ger inte bara grön el, det genererar även tusentals av välavlönade jobb som kräver hög utbildning. Det är väldigt attraktivt.

Fler och fler "miljövänner" börjar dessutom inse att kärnkraft är det enda sättet vi kan nå klimatmålen. Al Gore, Bidens nyutsedde "climate tsar" är ett exempel på en person som tidigare var emot kärnkraft men nu stödjer det helhjärtat.

Finland och Frankrike är väl ledande i att plocka fram fjärde generationens kärnkraft.

Olkiluoto är väl det modernaste kärnkraftverket och en av världens dyraste byggnader i världen.
Citera
2021-04-11, 22:56
Medlem
Citat:
Det finns 440 reaktorer i världen. Vissa stängs (som här i Sverige tex). Men de nya reaktorerna är mycket större och kräver upp till tre gånger så mycket uran. Mängden el som produceras av kärnkraftverk är nu tillbaka över nivån innan Fukushima (när Japan, med världens näst största kärnkrsftsflotta efter USA stängde ALLA sina reaktorer). Japan startar nu dessutom upp igen.

Kärnkraft växer stadigt. Tillgången på uran minskar stadigt.

Ok tack för svar! Då förstår jag att 45 reaktorer är substantiellt.

Intressant case, tack för att du lyfter det!
Citera
2021-04-12, 08:51
Medlem
UraniumMans avatar
Kan bli köpläge idag beroende på hur marknaden reagerar på nyheten att Cameco öppnar Cigar Lake.
Citera
2021-04-12, 10:54
Medlem
KattKycklings avatar
Visste ni att KTH forskar på nya mindre kärnkraftverk?

"I centrum för utvecklingen av framtidens kärnkraft finns det svenska företaget Blykalla, en avknoppning från Kungliga Tekniska Högskolan, som arbetar med en blykyld reaktordesign. Det innebär att smält bly används som kylmedel. Bly ger ett gott strålskydd och säkerställer att bara minimala mängder radioaktiva ämnen kan släppas ut om det skulle bli en härdsmälta. Reaktorn kan grävas ned på 25 meters djup och användas som ett underjordiskt batteri på tre megawatt med 30 års livslängd. Under den tiden behöver inget nytt bränsle fyllas på. När allt bränsle är förbrukat grävs reaktorn upp så att det radioaktiva avfallet kan lagras på ett säkert ställe."

https://www.uniper.energy/sverige/karnkraft/framtidens-karnkraft

"LeadCold is designing a multi-unit SEALER concept that may be deployed on existing nuclear power sites in Sweden in the 2030’s, if market conditions are right."

https://www.leadcold.com/markets.html
Citera
2021-04-12, 11:00
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattKyckling
Visste ni att KTH forskar på nya mindre kärnkraftverk?

"I centrum för utvecklingen av framtidens kärnkraft finns det svenska företaget Blykalla, en avknoppning från Kungliga Tekniska Högskolan, som arbetar med en blykyld reaktordesign.
Jupp, man fick maskera företaget som en spelutgivare fram tills dess att man ansökte om tillstånd för att gröna khmererna och våra värdelösa journalistkräk inte skulle gå i spinn och kväva projektet i sin linda.

Spännande om man får tillstånd att bygga.
Citera
2021-04-12, 12:36
Medlem
Bum1s avatar
Är det moraliskt försvarbart? Uranbrytning har ju hänsynslöst fördärvat mycket natur.
Citera
2021-04-12, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Är det moraliskt försvarbart? Uranbrytning har ju hänsynslöst fördärvat mycket natur.

Spelar det någon roll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in