Citat:
Ursprungligen postat av
RickStorkukenRule
Är det någon som tagit insatsen för att bara sitta med husets pengar? Kan ju låta dumt kanske... men farligt att underskatta hur svårt det faktist kan vara att sälja när graferna sticker exponentiellt och vi är redigt högt upp. Säkrad instats bidrar trots allt till rationella beslut.
Jag brände mig som satan på Paradox Entertainment (såhär i efterhand totalt skräpbolag) tidigt i min aktiekarriär och hade gjort flera 100% vinst men satt kvar tills aktien var värdelös. Förlorade rätt lite då men lärde mig mycket.
Sedan dess har jag fått uppleva 5-6 tenbaggers och har alla gånger långt innan tagit ut min investering långt innan aktien gått upp 1000% procent. Det är oerhört svårt/omöjligt att pricka toppen så jag tar hellre ut en fin vinst och missar toppen än gör om Paradox och hamnar på botten igen.
Är det mest luft/spekulation som driver uppgången skalar jag ut snabbt, ex redan när aktien är upp 100% säljer jag antingen av hälften (och får då tillbaka min investering) eller så säljer jag av 25% (dvs tar ut halva min initiala investering). Om du söker på Seadrill här på forumet så kan du följa min resa nu i somras i en uppgång som mest var luft. Skalade ur i omgångar och när kursen väl föll hade jag redan sålt av och fått tillbaka mer än 4 gånger vad jag stoppade in. Då gör det noll när kursen säckar ihop, istället kan man antingen dra sig ur helt eller köpa mer beroende på fundamenta etc.
Uran har mycket kvar, men jag har börjat fila på en exitstrategi då det kan gå fort och då måste man ha en plan och bara redo. Speciellt i juniorerna som aldrig kommer börja producera denna cykeln ändå. Andra bolag som Kazatomprom kan jag nog tänka mig att äga länge om förutsättningarna är rätt. Säg att uranpriset stabiliserar sig på 80 USD och Kazatomprom kan fortsätta leverera 5-6% direktavkastning kan att i alla fall behålla delar av innehavet vara väldigt attraktivt. Allt beror på marknaden och fundamenta. Även riktigt fina bolag kan ha stor nedsida om de blåsts upp för mycket.
Tror jag kommer börja sälja så smått i uran när spotpriset rört sig över 60 USD och alla pratar uran. Räcker i en sådan situation med ett par dåliga nyheter och vi kan se fall på 25-30% på en dag. I ett sådant läge vill jag gärna i alla fall ha tagit hem den ursprungliga investeringen. Men gå ut helt kommer nog ta tid innan jag gör. För fortsätter spotten vidare uppåt mot eller över 100 medan alla hypar uran, då finns det väldigt mycket uppsida kvar. Men i en sådan uppgång fortsätter jag nog skala ur.