2021-09-13, 10:31
Medlem
smoerreboms avatar
Mitt intryck är att nästan alla säger att URNM är den bästa ETF.en

Jag har sett att den i vart fall har ett mer genomtänkt urval av lite mindre bolag tror den gått bättre än URA och HURA

Den har även en del kazatomprom ska även köpa lite SPUT

Jag har slagit den med typ nio procent på ett år så det var nästan så att jag tyckte att jag lika gärna kunde ha lagt pengarna där
Citera
2021-09-13, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickStorkukenRule
Är det någon som tagit insatsen för att bara sitta med husets pengar? Kan ju låta dumt kanske... men farligt att underskatta hur svårt det faktist kan vara att sälja när graferna sticker exponentiellt och vi är redigt högt upp. Säkrad instats bidrar trots allt till rationella beslut.
Jag brände mig som satan på Paradox Entertainment (såhär i efterhand totalt skräpbolag) tidigt i min aktiekarriär och hade gjort flera 100% vinst men satt kvar tills aktien var värdelös. Förlorade rätt lite då men lärde mig mycket.

Sedan dess har jag fått uppleva 5-6 tenbaggers och har alla gånger långt innan tagit ut min investering långt innan aktien gått upp 1000% procent. Det är oerhört svårt/omöjligt att pricka toppen så jag tar hellre ut en fin vinst och missar toppen än gör om Paradox och hamnar på botten igen.

Är det mest luft/spekulation som driver uppgången skalar jag ut snabbt, ex redan när aktien är upp 100% säljer jag antingen av hälften (och får då tillbaka min investering) eller så säljer jag av 25% (dvs tar ut halva min initiala investering). Om du söker på Seadrill här på forumet så kan du följa min resa nu i somras i en uppgång som mest var luft. Skalade ur i omgångar och när kursen väl föll hade jag redan sålt av och fått tillbaka mer än 4 gånger vad jag stoppade in. Då gör det noll när kursen säckar ihop, istället kan man antingen dra sig ur helt eller köpa mer beroende på fundamenta etc.

Uran har mycket kvar, men jag har börjat fila på en exitstrategi då det kan gå fort och då måste man ha en plan och bara redo. Speciellt i juniorerna som aldrig kommer börja producera denna cykeln ändå. Andra bolag som Kazatomprom kan jag nog tänka mig att äga länge om förutsättningarna är rätt. Säg att uranpriset stabiliserar sig på 80 USD och Kazatomprom kan fortsätta leverera 5-6% direktavkastning kan att i alla fall behålla delar av innehavet vara väldigt attraktivt. Allt beror på marknaden och fundamenta. Även riktigt fina bolag kan ha stor nedsida om de blåsts upp för mycket.

Tror jag kommer börja sälja så smått i uran när spotpriset rört sig över 60 USD och alla pratar uran. Räcker i en sådan situation med ett par dåliga nyheter och vi kan se fall på 25-30% på en dag. I ett sådant läge vill jag gärna i alla fall ha tagit hem den ursprungliga investeringen. Men gå ut helt kommer nog ta tid innan jag gör. För fortsätter spotten vidare uppåt mot eller över 100 medan alla hypar uran, då finns det väldigt mycket uppsida kvar. Men i en sådan uppgång fortsätter jag nog skala ur.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-09-13 kl. 11:19.
Citera
2021-09-13, 12:30
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Satt och såg hur SKIT-bolag såsom Delecta i Australien gick upp 44% 3 på morgonen när Asien-marknaderna öppnade..

Vad fan förväntar man sig av när småbolag som säljer DILDOS och har lite mineralfyndigheter av uran i USA?
Jo, manin har bara börjat.. SPROTT har 1 MILJARD era CUNTS!
Citera
2021-09-13, 13:10
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Satt och såg hur SKIT-bolag såsom Delecta i Australien gick upp 44% 3 på morgonen när Asien-marknaderna öppnade..

Vad fan förväntar man sig av när småbolag som säljer DILDOS och har lite mineralfyndigheter av uran i USA?
Jo, manin har bara börjat.. SPROTT har 1 MILJARD era CUNTS!
Björnmarknaderna i uranium är historiskt förhållandevis långa. Smart management försöker diversifiera verksamheten, begriper du inte det?

Har aldrig sett så höga pre markets på de stora USA listade förut. Idag ska man nog bara ta en kall dusch och fokusera på procenten.
Citera
2021-09-13, 15:03
Medlem
UraniumMans avatar
HELVETE vad pengar vi kommer att tjäna idag 😉
Citera
2021-09-13, 16:03
Medlem
jack.danielss avatar
Jag satt och kollade dagens siffror på Avanza! Plötsligt känner jag att jag får ofrivillig sädesavgång

Btw. Är det nån som vet varför uransektorn går bananas idag?
Senast redigerad av jack.daniels 2021-09-13 kl. 16:10.
Citera
2021-09-13, 16:14
Medlem
Det här är bara sjukt. Har aldrig varit med om att jag gjort en månadslön per dag flera dagar i rad på börsen. Vanligtvis har man en raket (ofta med relativt lite exponering i just för att risken är så hög), men nu har jag 8 uranaktier som alla drar 5-20% per dag!

Blir nog en ordentlig rekyl snart, bara att tanka mer då.
Citera
2021-09-13, 16:44
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Det här är bara sjukt. Har aldrig varit med om att jag gjort en månadslön per dag flera dagar i rad på börsen. Vanligtvis har man en raket (ofta med relativt lite exponering i just för att risken är så hög), men nu har jag 8 uranaktier som alla drar 5-20% per dag!

Välkommen till uranets underbara värld 💥😁💥
Citera
2021-09-13, 17:09
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Jag satt och kollade dagens siffror på Avanza! Plötsligt känner jag att jag får ofrivillig sädesavgång

Btw. Är det nån som vet varför uransektorn går bananas idag?
Det är ju lite eftersläpning på SPUT, kursen går upp--nya andelar---uranköp. I fredags gick kursen upp rätt mkt men de köpte inte så mkt uran så då blir det fler köp nästa handelsdag dvs idag. Jag har inte riktigt järnkoll på de exakta beloppen än pga min allmänna sopighet.

Trillade in en ask på 43 nu på numerco

Jag börjar dessvärre få lite sån där avis junior FOMO nu, känns att jag ligger alldeles för tung i stora bolag men i ett större perspektiv kommer det att räcka hela vägen.
Citera
2021-09-13, 17:56
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det är ju lite eftersläpning på SPUT, kursen går upp--nya andelar---uranköp. I fredags gick kursen upp rätt mkt men de köpte inte så mkt uran så då blir det fler köp nästa handelsdag dvs idag. Jag har inte riktigt järnkoll på de exakta beloppen än pga min allmänna sopighet.

Trillade in en ask på 43 nu på numerco

Jag börjar dessvärre få lite sån där avis junior FOMO nu, känns att jag ligger alldeles för tung i stora bolag men i ett större perspektiv kommer det att räcka hela vägen.

Vissa snackar om att de lär börja köpa på Tisdag/Onsdag och inte idag då diverse papper måste signeras.
Citera
2021-09-13, 20:31
Medlem
Babydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels

Samma här, och då är jag dessutom kvinna

On topic, tror ni det blir en rekyl nedåt inför opex? Fundera på att sälja av en liten del och sen återköpa. Men givet denna utveckling känns det lite risky, kanske får återköpa dyrare istället?
Citera
2021-09-13, 20:34
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten

Blir nog en ordentlig rekyl snart, bara att tanka mer då.

Detta är det nya normala. Investera 15-20 000 kr i uran och du kan leva på avkastningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in