2021-09-11, 13:29
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Nej du är inte sen, vi behöver upp till uranpriser på 60$ för att ens starta upp gruvor och det är en bra bit dit.

SPUT ska öka från 300M$ till 1.3B$, sen kommer USA listningen på det. Så vi har knappt börjat.

Kevin la upp en riktigt bra blid på sin twitter

https://twitter.com/BambroughKevin/status/1436630609670123523

Vi är vid i början på "media attention", så jag ser det som att vi har en bra bit kvar.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cH_2BM6T48FJDP8ShHBL9IRGFbR99ChH_SPSAWRGvt0/htmlview#gid=532762655

Herrejävlar vad de köper.. Premie till NAV på 16%.
Citera
2021-09-11, 15:14
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975
Det finns planer på att utvinna uran ur havsvatten för att kunna kalla kärnkraften ”renewable”, det kanske leder till att kärnkraftverk (i.a.f. i västvärlden) slutar köpa uran från gruvor för att bättra på sin image.

Tidigare i tråden invändes det att Generator 4-reaktorer gör att man kan återvinna använt kärnbränsle. Varken det eller uran från havsvatten hjälper mot den brist som är på gång NU.

Jag sa det tidigare i tråden. Antag att du går upp på morgonen och kraftbolaget stängt av strömmen. Du ringer och får svaret; ”Jo, spott- priset på uran har stigit så vi stängde av strömmen. Men oroa dig inte. Vi har ett projekt för att utvinna uran ur havsvatten. Det går förhoppningsvis i lås om en tio pr och då slår vi på strömmen igen.” Blir du nöjd av svaret.
Citera
2021-09-11, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Är jag sen på bollen om jag går in nu i t ex UUUU eller Denison?

Hade en köporder i juli på UUUU när den låg kring 4,90, gick inte igenom och släppte det 😩

Sprott Physical uranium trust verkar inte gå att köpa via avanza ? Är det Sprott Inc ni köper ?

Sprott är blockade på avanza.
Enligt avanza så håller dom inte en tillräckligt god redovisningsed vilket mynnar ut i att dom tycker att dom inte är tillräckligt transparanta.
Citera
2021-09-11, 21:59
Medlem
Andomarns avatar
Är det värt att flytta över lite kapital från Avanza till Nordnet endast för att köpa in sig i SPUT?
Hur lång tid skulle det ta isåfall? Är det 1 arbetsdag?
Citera
2021-09-12, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andomarn
Är det värt att flytta över lite kapital från Avanza till Nordnet endast för att köpa in sig i SPUT?
Helt klart värt.
Uppgången i uran har ju knappt börjat. Ge det 12 månader.
Citera
2021-09-12, 12:41
Medlem
Citat:

Verkar som avanza släppt en mini future som följer värdet på Sprott Physical Uranium Trust

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/1271710/mini-l-uranium-sprott-ava-01
Citera
2021-09-12, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Och mer. och mer. Och mer. Säljmekaniskm saknas.

Kultur

Hej Bajssprutan. Har läst några av dina inlägg i tråden. Finns det möjlighet att du säga vilka 3 bolag/produkter du skulle rekommendera för någon som tänkte chansa lite, med pengar jag har råd att förlora?

Mvh, Mittbena
Citera
2021-09-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittbena
Hej Bajssprutan. Har läst några av dina inlägg i tråden. Finns det möjlighet att du säga vilka 3 bolag/produkter du skulle rekommendera för någon som tänkte chansa lite, med pengar jag har råd att förlora?

Mvh, Mittbena
Undrar också detta, tack i förväg.
Citera
2021-09-12, 16:46
Medlem
Citat:

Jag gjorde så, tog ut pengar från avanza på förmiddagen och de var på plats hos nordnet samma dag, i god tid innan torontobörsen öppnade.
Citera
2021-09-12, 20:30
Medlem
Andomarns avatar
Tror jag sätter in stålarna i Global X Uranium ETF:n.
Känns som en mindre riskfylld strategi och att ETF:n ändå har majoriteten av Uran storspelarna.
Citera
2021-09-13, 07:41
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Känns som en mindre riskfylld strategi och att ETF:n ändå har majoriteten av Uran storspelarna.

Gör inte det. URA innehåller en massa icke-uranrelaterade bolag. Bättre att köpa de enskilda uranbolagen som ingår i URA istället.
Citera
2021-09-13, 09:56
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Gör inte det. URA innehåller en massa icke-uranrelaterade bolag. Bättre att köpa de enskilda uranbolagen som ingår i URA istället.

Man får såklart göra som man vill, men håller med UraniumMan. Om man vill spela mindre riskfyllt och lite mera "säkra" kort är Kazatomprom, Cameco, Denison och Energy Fuels bra.

Inga investeringsråd såklart

-Jag liksom många andra är väl ganska så övertygande om att det kommer fortsätta gå uppåt brutalt närmsta tiden. Är det någon som tagit insatsen för att bara sitta med husets pengar? Kan ju låta dumt kanske... men farligt att underskatta hur svårt det faktist kan vara att sälja när graferna sticker exponentiellt och vi är redigt högt upp. Säkrad instats bidrar trots allt till rationella beslut.
Senast redigerad av RickStorkukenRule 2021-09-13 kl. 10:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in