Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
1500 kr för ett weekend liftkort i åre, något liknande på fina orter alperna.
Stuga och bensin kostar ingenting om man delar, inte ens till Alperna blir det dyrt.
T om en bidragstagare har råd!
Man brukar se övre medelklass/medelklass åker på skidresor mest och skryter om det i sociala medier. Vad är det som är flashigt eller status med att åka skidor i Åre eller Alperna när det handlar om kaffepengar?
Jag sparar typ 200 000 kr/år från min relativt modesta lön så för mig är det rena kaffepengar med skidresor på 3-7 dagar och skulle kunna åka på skidresa 20 ggr per år. Då är jag inte ens höginkomsttagare med 50 000 kr bruttolön.
Själv åker jag på semester till min egna takvåning i Spanska solkusten. Solar och grillar på min 25 m2 takterass och åker ibland skidor i Sierra Nevada. Har lagt in 800 000 kr i kontantinsats vilket var minimum för kunna köpa, något jag ensam sparat ihop till på ett vanligt jobb med en grundskolelärarlön typ och är ganska ung fortfarande. Såna mål och drömmar imponeras & inspireras iaf jag av hos andra, inte av en bidragstagar/Stig Helmer skidresa för några fjuttiga tusen till Alperna som för mig är lika mycket status som gå handla en korv med bröd.
Haha , du anklagar att folk skryter men sedan säger du att du sparar 200 000 kr per år. Kanske 1% av Sveriges befolkning som kan spara det.
För oss som är uppväxta i Jämtland och Lappland är det märkligt hur jävla mycket pengar stockholmare lägger på en skidresa då det är något man kanske gör över en dag och givetvis inte då i Åre. Borgafjäll eller Kittelfjäll räcker gott och väl eller Funäsdalen.
Det problem jag ser med dess skidbackar är skaderisken.