2021-04-10, 12:48
Medlem
slemhogs avatar
1500 kr för ett weekend liftkort i åre, något liknande på fina orter alperna.
Stuga och bensin kostar ingenting om man delar, inte ens till Alperna blir det dyrt.
T om en bidragstagare har råd!

Man brukar se övre medelklass/medelklass åker på skidresor mest och skryter om det i sociala medier. Vad är det som är flashigt eller status med att åka skidor i Åre eller Alperna när det handlar om kaffepengar?

Jag sparar typ 200 000 kr/år från min relativt modesta lön så för mig är det rena kaffepengar med skidresor på 3-7 dagar och skulle kunna åka på skidresa 20 ggr per år. Då är jag inte ens höginkomsttagare med 50 000 kr bruttolön.

Själv åker jag på semester till min egna takvåning i Spanska solkusten. Solar och grillar på min 25 m2 takterass och åker ibland skidor i Sierra Nevada. Har lagt in 800 000 kr i kontantinsats vilket var minimum för kunna köpa, något jag ensam sparat ihop till på ett vanligt jobb med en grundskolelärarlön typ och är ganska ung fortfarande. Såna mål och drömmar imponeras & inspireras iaf jag av hos andra, inte av en bidragstagar/Stig Helmer skidresa för några fjuttiga tusen till Alperna som för mig är lika mycket status som gå handla en korv med bröd.
Senast redigerad av slemhog 2021-04-10 kl. 13:23.
Citera
2021-04-10, 13:22
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Folk gillar att visa att de kan spendera pengar.
Citera
2021-04-10, 13:37
Medlem
erpers avatar
Ville du något mer än att bara skryta lite?
Citera
2021-04-10, 13:46
Medlem
C.B.G.s avatar
Det var väl status en gång i tiden innan det förvandlades till suparresor.

Ingen status i min värld iaf men jag har å andra sidan tillgång till egna marker där jag åker skidor och kör skoter.
Citera
2021-04-10, 13:50
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Det var väl status en gång i tiden innan det förvandlades till suparresor.

Ingen status i min värld iaf men jag har å andra sidan tillgång till egna marker där jag åker skidor och kör skoter.

Grattis till markägandet och din dröm, hoppas kunna köpa mark en dag också och inspireras av dig ( till skillnad från en Tacky medelklass streber på billiga skidresor)
Citera
2021-04-10, 13:55
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Grattis till markägandet och din dröm, hoppas kunna köpa mark en dag också och inspireras av dig ( till skillnad från en Tacky medelklass streber på billiga skidresor)

Jag tycker att det ser ut som att du har det bra. Kom ihåg att gräset alltid är grönare på andra sidan kullen.
Citera
2021-04-10, 15:07
Medlem
Vad är egentligen frågan? De flesta åker ju skidor för att det är kul, och barn brukar älska det. Åre är litet dyrare än Sälen, så det är litet annat klientel. Mycket mer uteliv etc.

Skulle säga att publiken i Åre håller klart högre nivå än svennespanien, som Alicante. Men lägre än St Tropez. Men det ena utesluter ju inte det andra, många åker skidor på sport- eller påsklov och åker söderut på andra lov.
Citera
2021-04-10, 15:55
Medlem
Cameltotems avatar
Som en person som åkt skidor hela livet och ofta hänger i alperna eller svenska fjällen.

Vi gör det för vi tycker det är kul att åka skidor. Nu lägger jag inte upp något på sociala medier men jag skulle tro att 80% är där just för att åka skidor..
Citera
2021-04-10, 17:09
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag är uppväxt i Norrland på sjuttiotalet. Huruvida en familj åkte utför eller inte var en väldigt viktig statusmarkör. Vi "bönner" nöjde oss med att åka på längden och typ plocka bär.
I den lilla by jag bodde så var det föräldrar med lite "ställning" som åkte utför. Typ redaktören på den lokala tidningen och han som ägde affären.

Jag hör forftarande till den lilla skara som inte åker någonstans med ungarna på varken sport- eller påsklov, då hela skidkulturen känns fel och främmande. Det är säkert skitkul, men ändå...
Citera
2021-04-11, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag är uppväxt i Norrland på sjuttiotalet. Huruvida en familj åkte utför eller inte var en väldigt viktig statusmarkör. Vi "bönner" nöjde oss med att åka på längden och typ plocka bär.
I den lilla by jag bodde så var det föräldrar med lite "ställning" som åkte utför. Typ redaktören på den lokala tidningen och han som ägde affären.

Jag hör forftarande till den lilla skara som inte åker någonstans med ungarna på varken sport- eller påsklov, då hela skidkulturen känns fel och främmande. Det är säkert skitkul, men ändå...
Om det säkert är kul, varför inte åka? Barnen kommer ha kul, glöm dina förutfattade meningar!
Citera
2021-08-14, 17:40
Medlem
Min nuvarande flickvän som jag varit ihop med snart 3 mån, önskar och insisterar starkt på att jag ska åka med till Åre efter årsskiftet i vinter.

Har aldrig åkt skidor vilket hon då vill lära mig. Däremot är jag duktig på skridskor.

Nu till min fundering. Bör jag oroa mig för hennes resa dit om hon åker med sin tjejkompis? Utifall att jag inte hänger med. Hatar kyla nämligen, knappt så jag klarar av vintern i Sverige om det inte vore för bastu.

Jag kan bara tänka mig hur brunstiga allt folk är där vid afterskiin när ölen rullar in. Tjejen dricker ej alkohol men ändå, tänker på miljön.
Citera
2026-01-24, 09:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
1500 kr för ett weekend liftkort i åre, något liknande på fina orter alperna.
Stuga och bensin kostar ingenting om man delar, inte ens till Alperna blir det dyrt.
T om en bidragstagare har råd!

Man brukar se övre medelklass/medelklass åker på skidresor mest och skryter om det i sociala medier. Vad är det som är flashigt eller status med att åka skidor i Åre eller Alperna när det handlar om kaffepengar?

Jag sparar typ 200 000 kr/år från min relativt modesta lön så för mig är det rena kaffepengar med skidresor på 3-7 dagar och skulle kunna åka på skidresa 20 ggr per år. Då är jag inte ens höginkomsttagare med 50 000 kr bruttolön.

Själv åker jag på semester till min egna takvåning i Spanska solkusten. Solar och grillar på min 25 m2 takterass och åker ibland skidor i Sierra Nevada. Har lagt in 800 000 kr i kontantinsats vilket var minimum för kunna köpa, något jag ensam sparat ihop till på ett vanligt jobb med en grundskolelärarlön typ och är ganska ung fortfarande. Såna mål och drömmar imponeras & inspireras iaf jag av hos andra, inte av en bidragstagar/Stig Helmer skidresa för några fjuttiga tusen till Alperna som för mig är lika mycket status som gå handla en korv med bröd.

Haha , du anklagar att folk skryter men sedan säger du att du sparar 200 000 kr per år. Kanske 1% av Sveriges befolkning som kan spara det.

För oss som är uppväxta i Jämtland och Lappland är det märkligt hur jävla mycket pengar stockholmare lägger på en skidresa då det är något man kanske gör över en dag och givetvis inte då i Åre. Borgafjäll eller Kittelfjäll räcker gott och väl eller Funäsdalen.

Det problem jag ser med dess skidbackar är skaderisken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in