2021-04-10, 08:11
Medlem
Någon som har koll på Svenska Fribrevsbolaget?
Verkar intressant men det finns ju alltid en del lömska figurer på pensionsmarknaden..
Citera
2021-04-10, 14:30
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alabalabaloo
Någon som har koll på Svenska Fribrevsbolaget?
Verkar intressant men det finns ju alltid en del lömska figurer på pensionsmarknaden..
Det verkar seriöst men jag skulle nog flytta till Avanza om jag haft icke kollektivavtalade fribrev.
Citera
2021-04-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det verkar seriöst men jag skulle nog flytta till Avanza om jag haft icke kollektivavtalade fribrev.

Samma här, jag bad dom kolla upp vad jag har vilket de gjorde. Visade sig att jag har ett par mille jag kan flytta. Sen har jag tackat nej till vidare engagemang, de har ringt två gånger. Istället är min plan att flytta till Avanza. Grejen är väl också att fram till 1/4 skulle det kosta mig runt 25.000 att flytta pengarna i avgift till SPP. Numera finns det ett tak på vad de kan ta betalt, tror det är 400 kr per fribrev
Citera
2021-04-11, 11:51
Medlem
Hej,
Då anmäler jag mig och låter dom undersöka - fattar på er att det är gratis och man kan välja att inte "fullfölja"..
Hur vet man om det är "icke kollektivavtalade" fribrev?
Jag har ITP2/ITPK mestadels på alecta som betalas in fortfarande.
Sedan har jag lite gamla insättningar på AMF/SEB/SPP.
Om jag flyttar över det som inte är aktivt till Avanza, får jag å ett speciellt "pensionskonto" på avanza där jag kan hantera pengarna och sedan ta ut under en viss tid när jag tänker pensionera mig eller hur funkar det?
Citera
2021-04-11, 17:32
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alabalabaloo
Hej,
Då anmäler jag mig och låter dom undersöka - fattar på er att det är gratis och man kan välja att inte "fullfölja"..
Hur vet man om det är "icke kollektivavtalade" fribrev?
Jag har ITP2/ITPK mestadels på alecta som betalas in fortfarande.
Sedan har jag lite gamla insättningar på AMF/SEB/SPP.
Om jag flyttar över det som inte är aktivt till Avanza, får jag å ett speciellt "pensionskonto" på avanza där jag kan hantera pengarna och sedan ta ut under en viss tid när jag tänker pensionera mig eller hur funkar det?

För att generalisera är allt som går under beteckning ITP, KAP-KL, SAF-LO, PA03 eller liknande så kallad avtalspension. Du ser detta via minpension.se. Står det att pensionerna tillhör ovanstående avtalsområde är det inte möjligt att flytta dessa till Avanza, oavsett om inbetalning sker eller ej.

Har du pensionsförsäkringar som inte är knutna till något av ovanstående avtalsområde kan det med stor sannolikhet vara pensionsförsäkringar som inte är kollektivt framförhandlade, även om det finns några ytterligare avtalsområden än de fyra största och ovan nämnda.
Citera
2024-08-13, 13:17
Medlem
De kör annonskampanj nu.

Någon som har erfarenhet av dem numera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in