2021-04-09, 14:48
Bannlyst
Har sen ett par månader tillbaka haft hyresskulder. Fram tills idag har jag betalat 2 av 3 skulder.

Sitter alltså med 1 skuld kvar.

Skulle idag logga in på visma och göra en avbetalningsplan på den sista skulden men blev nekad pga skulden har skickats till kronan och vräknings processen har börjat.

Visma säger så här vi vill ha hela skulden snarast.
Kronan vet ej har ej fått brev från de ännu.
Hyresvärden är medveten om det hela och gav mig tipset att betala av så mycket det bara går så slipper jag vräkning alltså visa att jag är gör nånting åt skulden.

Jag kan inte betala allt på en och samma gång men kan betala ca 70% av skulden denna månad och resterande nästa.

Hur ser det ut? Om jag gör som hyresvärden säger kommer jag slippa vräkning?
Citera
2021-04-09, 14:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Har sen ett par månader tillbaka haft hyresskulder. Fram tills idag har jag betalat 2 av 3 skulder.

Skulle idag logga in på visma och göra en avbetalningsplan på den sista skulden men blev nekad pga skulden har skickats till kronan och vräknings processen har börjat.

Hyresvärden är medveten om det hela och gav mig tipset att betala av så mycket det bara går så slipper jag vräkning alltså visa att jag är gör nånting åt skulden.

Jag kan inte betala allt på en och samma gång men kan betala ca 70% av skulden denna månad och resterande nästa.

Fastighetsägaren äger frågan (genom Visma). Försök få till en uppgörelse med innebörden att om du betalar 70 % nu direkt, så återkallar de från KFM när de fått pengarna. Därefter har du säg 30 dagar på sig att betala resterande 30 %.

De är ovilliga att återkalla på ett löfte om avbetalning, men bör kunna gå med på att återkalla när de fått de 70 %. Du bör dock ha ett sådant löfte innan du betalar. Vägrar de är det väl bara att betala så mycket som möjligt och försöka skrapa ihop resten så fort som möjligt.
Citera
2021-04-09, 14:56
Medlem
Det är alltid bra att ha tät kontakt med den mar har skulden till.

Om din hyresvärd råder dig att starta en avbetalningsplan så är det eett bra råd att följa då det är värden och ingen annan som beslutar om en vräkning.
Så försök hålla en bra komunikatar tillbaka fodran från kronofogden.
Då har du nog en bra chans att behålla din bostad.tion med honom och försök att komma överens med inkassobolaget så de
Citera
2021-04-09, 15:20
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Om jag gör som hyresvärden säger kommer jag slippa vräkning?
Det får du fråga honom, inte oss. Endast han vet det eftersom det är han som skickat ärendet till KFM och kan dra tillbaka det. han har sagt att du skall betala av så mycket det går så slipper du vräkning.
Fråga mer exakt:
- hej jo jag har kollat upp min ekonomi nu. Du sa ju att jag skall betala av så mycket det går så slipper jag vräkning, eller hur?
- ja (kräv ett "ja" annars får du fråga "nähä vad krävs för att inte bli vräkt då?")
- jag har kollat upp nu och kan betala av 70% denna månad senast den 13:e april och resterande 30% i maj månad. Är det tillräckligt för att du skall agera så att jag slipper vräkning?
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----
Spela in samtalet eller ha någon som sitter bredvid och kan vidimera vad som sades.
Anteckna hela samtalet direkt efteråt om du inte kan spela in det.
det kan ju vara så att han vill bli av med dig men försöker få dig att betala så mycket som möjligt utan att du bråkar och när det är gjort så förlorar du lägenheten ändå.
Citera
2021-04-09, 16:18
Moderator
Tystnads avatar
Ta kontakt med hyresvärden och gör upp en avbetalningsplan.
Är du i övrigt skötsam har jag svårt se att inte värden skulle gå med på detta, omflyttningar kostar nämligen...
Citera
2021-04-09, 18:49
Medlem
Citat:

Har vräkningsprocessen verkligen börjat? Notera att den processen har noll och inget med visma att göra, det är väl en process som hyresvärden själv driver (med hjälp av nödvändiga myndigheter).

I vilket fall som helst så är det endast hyresvärden som äger frågan, vare sig visma eller kronofogden kan återkalla något. Mitt tips är att ta kontakt med hyresvärden och försöka övertala dem om att återkalla vräkningen. Som påpekats så är nog det de rekommenderat dig att göra åt skulden ett minimikrav för att dina argument öht skall "lyssnas på".

De enda andra som eventuellt skulle kunna stoppa det är domstol, men jag bedömer att det är lönlöst att ens försöka i bästa fall. Du vill inte skapa en tvist med den som du är piskad att göra en överenskommelse med.
Citera
2021-04-09, 19:55
Medlem
miikoss avatar
Har du blivit delgiven betalningsföreläggande och handräcking av kronofogdemyndigheten?

Tycker det låter konstigt, Visma borde väl endast ha hand om hyresskulden? Eller agerar de ombud och har hand om vräkningen med?

Då tycker det låter lite konstigt, om hyresvärden hellst inte vill vräka så borde ju inte deras ombud driva en ett ärende om handräckning.

Jag tycker du ska höra med värden och höra vad de säger.
Citera
2021-04-09, 23:14
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Se till att betala hyresskulden omedelbart, i regel avbryts vräkningsprocessen om hyresskulderna regkeras.
Citera
2021-04-10, 07:19
Medlem
Man får inte vräka någon för att en MINDRE del av hyran är obetald.
När du får ett brev om att ditt hyreskontrakt är uppsagt så har du 14 dagar på dig att betala och återvinna kontraktet.

Har du fått sådant brev för de gamla hyrorna men de har blivit betalda så räknar jag med att ditt kontrakt är återvunnet för de hyrorna.
Har du en obetald hyra kvar så måste processen göras om.
Nytt brev med hot om uppsägning och meddelande om hur du återvinner kontraktet.

Läs noga på här!

https://digitalajuristerna.se/forverkande/

Hyresvärden måste också meddela socialförvaltningen där du bor om uppsägningen.
Har de inte gjort det så är uppsägningen ogiltig.
Fortsätt betala och bo kvar tills du får brev med datum från kronofogden med datum för avhysning.

Läs noga på här!

https://digitalajuristerna.se/forverkande/

Får hyresvärden ut dig ur huset på sex månader från det att du slutat betala blir jag imponerad. Ett år är inte ovanligt att det tar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in