2021-04-08, 23:08
  #1
Medlem
null636s avatar
tjoo så var nyligen och köpte mig ett paket med kaffe kände att paketet var mjukt men brydde mig inte. Och så frågade hon som satt i kassan av mig om jag ville gå och byta ut det på grund av att det var mjukt? Är det nått jag missat att kaffe paketet måste va hårt (går man misste om smak?) eller hon i kassan som led av ocd?
Citera
2021-04-08, 23:12
  #2
Medlem
Stenballes avatar
Kaffet ska vara vakuumförpackat, och då är paketet hårt.
Är det mjukt så är det hål i paketet, luft har kommit in och paketet är således öppnat...
Citera
2021-04-08, 23:18
  #3
Medlem
Om man går miste om smak, så ja. När det inte längre är vakum så försvinner aromerna
Citera
2021-04-08, 23:20
  #4
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Kaffet ska vara vakuumförpackat, och då är paketet hårt.
Är det mjukt så är det hål i paketet, luft har kommit in och paketet är således öppnat...

Inte är det öppnat i den bemärkelsen att någon person har gjort det - men vacuumet har förstörts genom t ex att ngt vasst har perforerat plasten och luften har således sipprat ut. Sådant kan ske vid packningen/transporten och det betyder att kaffet kan ha mist sin arom under transporten.

Då har man rätt att få ett annat paket som inte är skadat och har aromen kvar.
Citera
2021-04-08, 23:39
  #5
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Inte är det öppnat i den bemärkelsen att någon person har gjort det - men vacuumet har förstörts genom t ex att ngt vasst har perforerat plasten och luften har således sipprat ut. Sådant kan ske vid packningen/transporten och det betyder att kaffet kan ha mist sin arom under transporten.

Då har man rätt att få ett annat paket som inte är skadat och har aromen kvar.

Ja, jag menade inte att någon öppnat paketet medvetet, utan att kaffet tappar arom på samma sätt som i en öppnad förpackning.
Citera
2021-04-09, 05:18
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av null636
tjoo så var nyligen och köpte mig ett paket med kaffe kände att paketet var mjukt men brydde mig inte. Och så frågade hon som satt i kassan av mig om jag ville gå och byta ut det på grund av att det var mjukt? Är det nått jag missat att kaffe paketet måste va hårt (går man misste om smak?) eller hon i kassan som led av ocd?

Visst missar du arom och smak, men inte oerhört mycket.

Det är som skillnaden mellan att brygga kaffe på ett nyuppnat paket eller att brygga på ett som använts ett tag.
Citera
2021-04-09, 20:51
  #7
Medlem
null636s avatar
nu visste man det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in