• 2
  • 3
2021-04-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ognadnafmirg
Fan vad ni tuggar om att det är andra problem än hyran vilket det inte är. Att leva kostar pengar att leva singel i detta sammhället är såhär. Antingen har ni sambo eller så bor ni hemma och fattar inte att det tillkommer räkningar utöver hyra...

Måste få ner hyran i alla fall men de här med all jävla flytt trams avskräcker + dubbelhyra nej det får bli skuldsanering jag skiter i't.
Söker man skuldsanering så har man givetvis större ekonomiska problem än kostnaden för att bo. Fast jag tror nog du överdriver situationen rejält för att få reaktioner på ditt något omogna inlägg.
Citera
2021-04-09, 14:58
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Tja!!!

Jag håller på att reder i min skit till ekonomi, jag har kommit fram till att jag nog måste flytta men behöver tips!

Idag betalar jag 7300:- i hyra för en sunkig jävla hyreslägenhet. I det priset ingår dock garage.

Skulle behöva komma ner betydligt i hyra men jag pallar inte att betala dubelhyra o skit när man flyttar. Att städa lgh och greja med möbler känns också drygt. Kan man anlita flytt firma som flyttar bara de stora möblerna som säng och hylla typ? Samt städfirma som fixar flytstädet? Vad kostar det tror ni?

Ja ni ser vilken situation jag har försatt mig i!!!
Varje månad har jag 2000:- efter räkningar är betalda att leva för vill/orkar inte ha det såhär längre, cashar ut ca 24.000 efter skatt har inget av värde och har kollat över alla utgifter finns inget annat än flytta kvar att göra.

Jag bor i en 70kvm idag och kan tänka mig att gå ner till 50-55 kvm. Hjälp, mvh / snart väntar skuldsanering!
Din hyra är inte särskilt hög, beror iof på hur du bor. Jag undrar hur du kan ha 22k fasta utgifter i månaden? Jag gissar skulder. Försök istället att prioritera ned lån och få väck de fasta utgifterna. En flytt är svårare och kostar pengar, och kommer kanske ge dig 1-2tkr/ månad extra pengar. Dessutom lär du få betala extra för städning, slitage m.m.

Du får redogöra för din hela situation.
Citera
2021-04-09, 15:10
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Fan vad ni tuggar om att det är andra problem än hyran vilket det inte är. Att leva kostar pengar att leva singel i detta sammhället är såhär. Antingen har ni sambo eller så bor ni hemma och fattar inte att det tillkommer räkningar utöver hyra...

Måste få ner hyran i alla fall men de här med all jävla flytt trams avskräcker + dubbelhyra nej det får bli skuldsanering jag skiter i't.
Nej, det är HELT orimligt att spendera 14k på 'att leva' om du tjänar drygt 24k och hyran är 7k. Det är Lyxfällan-tier på prioriteringar. Det ända logiska är att få ned alla andra kostnader istället för hyran, men eftersom du inte vill berätta vad utgifterna går på så gissar jag skulder. Du kan rimligtvis spara ca 20-30k per år med en flytt. Men om du halverade dina utgifter har du sparat minst 35k per år.
Citera
2021-04-09, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Rent ur minnet då banken är nere:

7600 kr hyra
130 kr hemförsäkring
225 kr facket
150 kr a-kassa
130-170 kr i månaden på el
runt 700 kr varje kvartal på elnät så ungefär 233 kr i månaden
Busskort 790 kr
CSN 630 kr
Bliwa, arbetslivförsärking, typ 110 kr
Spar 3000

Det, på en lön som ger runt 22 000 ut är 9000kr kvar. Sen är det alltid något jag glömt bort för jag brukar ligga på runt 7-8 000 efter allt.

Nu är det möjligt att du har bil. Det har inte jag, men inte kostar en bil 5-6000 i månaden?

Mat kanske är den stora posten du glömt, om det inte ingår under Spar dvs.?
Citera
2021-04-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natthöken
Mat kanske är den stora posten du glömt, om det inte ingår under Spar dvs.?

Om man inte köper sin mat mot faktura så är maten ingen räkning. Frågan var alltså hur mycket man hade kvar av lönen när räkningarna var betalda.
Citera
2021-04-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om man inte köper sin mat mot faktura så är maten ingen räkning. Frågan var alltså hur mycket man hade kvar av lönen när räkningarna var betalda.

Aha, just den distinktionen har inte varit så tydlig för mig... (Jag köper t ex själv mat med kreditkort vilket innebär att jag får en faktura på denna kostnad varje månad.). Vet du om det finns ngn etablerad terminologi kopplat till "när räkningarna är betalade"?, så jag kan förstå mer om just detta mätetal?

Men i alla fall, det verkar för mig som att TS och övriga kommentatorer kanske inte till 100% jämför äpplen och äpplen i denna tråd.
Senast redigerad av Natthöken 2021-04-09 kl. 16:17.
Citera
2021-04-09, 18:38
Medlem
D45Ks avatar
Du kan sälja din BMW.
Citera
2021-04-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natthöken
Aha, just den distinktionen har inte varit så tydlig för mig... (Jag köper t ex själv mat med kreditkort vilket innebär att jag får en faktura på denna kostnad varje månad.). Vet du om det finns ngn etablerad terminologi kopplat till "när räkningarna är betalade"?, så jag kan förstå mer om just detta mätetal?

Men i alla fall, det verkar för mig som att TS och övriga kommentatorer kanske inte till 100% jämför äpplen och äpplen i denna tråd.

Ja, det är helt klart.
Citera
2021-04-09, 19:10
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Tja!!!

Jag håller på att reder i min skit till ekonomi, jag har kommit fram till att jag nog måste flytta men behöver tips!

Idag betalar jag 7300:- i hyra för en sunkig jävla hyreslägenhet. I det priset ingår dock garage.

Skulle behöva komma ner betydligt i hyra men jag pallar inte att betala dubelhyra o skit när man flyttar. Att städa lgh och greja med möbler känns också drygt. Kan man anlita flytt firma som flyttar bara de stora möblerna som säng och hylla typ? Samt städfirma som fixar flytstädet? Vad kostar det tror ni?

Ja ni ser vilken situation jag har försatt mig i!!!
Varje månad har jag 2000:- efter räkningar är betalda att leva för vill/orkar inte ha det såhär längre, cashar ut ca 24.000 efter skatt har inget av värde och har kollat över alla utgifter finns inget annat än flytta kvar att göra.

Jag bor i en 70kvm idag och kan tänka mig att gå ner till 50-55 kvm. Hjälp, mvh / snart väntar skuldsanering!

Som de andra skriver, det är inte hyran som är bekymret...

Ska du få någon hjälp behöver du redovisa vad alla dina pengar går till.
Det ligger garanterat många tusenlappar gömda bland dina utgifter.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in