2009-09-04, 17:58
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hgus1259
Alla pratar om att man ska äga sina egna arenor, men se på lag som Leksand och Södertälje... Vad fan ska de med sina arenor till, de spelar i Allsvenskan, kommer väl dra 2-3000 åskådare max under säsongen Annars hade nog VF köpt ut Frölundaborg och rustat upp den om det hade varit så fördelaktigt...

Leksand hade över 5000 i snitt i obygden som du säger, förra säsongen.
Frölunda har väl köpt upp Frölundaborg och rustat den i våras.

Tar du allt ur din egen spånkorg.
Citera
2009-09-04, 23:04
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Jag har sett siffror på att varje hemmamatch i semi och finalspelet 08/09 gav Färjestad en vinst på ca 1.2 miljoner och då räknas biljetter och all försäljning i LLA in.

Då har man antagligen höjt priserna en aning eftersom det är semi eller final?
Har du någon aning om vad driftskostnaderna för FBK är? Får man dritsstöd från kommunen och så?
Citera
2009-09-05, 00:07
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Då har man antagligen höjt priserna en aning eftersom det är semi eller final?
Har du någon aning om vad driftskostnaderna för FBK är? Får man dritsstöd från kommunen och så?

Varför skulle man få stöd från kommunen? LLA ägs av ett företag som
i sin tur ägs av Färjestads BK. Om Karlstads kommun subventionerar
driften av LLA är det jävligt illa.
Citera
2009-09-05, 15:51
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Varför skulle man få stöd från kommunen? LLA ägs av ett företag som
i sin tur ägs av Färjestads BK. Om Karlstads kommun subventionerar
driften av LLA är det jävligt illa.

Ptja, LHF tar över driften av Coop Arena och får samtidigt ett driftsstöd på flera miljoner om året. Vaktmästare ska ha lön och så vidare. Att lagen gör upp olika lösningar med kommunen är inte alls ovanligt. Kanske gör man inte det i just Göteborg och Stockholm men har för mig att flera föreningar fått köpa arenan för en krona. LHF var på väg att göra samma stunt men den sittande regeringen satte stopp.

Varför ska du svara på min fråga när du uppenbarligen inte har svar förresten? Vill du tuppfäktas?
Citera
2009-09-06, 12:14
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Ptja, LHF tar över driften av Coop Arena och får samtidigt ett driftsstöd på flera miljoner om året. Vaktmästare ska ha lön och så vidare. Att lagen gör upp olika lösningar med kommunen är inte alls ovanligt. Kanske gör man inte det i just Göteborg och Stockholm men har för mig att flera föreningar fått köpa arenan för en krona. LHF var på väg att göra samma stunt men den sittande regeringen satte stopp.

Varför ska du svara på min fråga när du uppenbarligen inte har svar förresten? Vill du tuppfäktas?

Tuppfäktas? FBK har säkert fått stöd av Karlstads kommun, men dom
är knappast inblandade i driften av LLA.

Färjestads Bollklubb Fastighets AB heter bolaget som driver hallen.
Dom gick back förra året.
Citera
2009-09-06, 12:17
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Tuppfäktas? FBK har säkert fått stöd av Karlstads kommun, men dom är knappast inblandade i driften av LLA.

Färjestads Bollklubb Fastighets AB heter bolaget som driver hallen.
Dom gick back förra året.

Det enda jag känner så är dom enda driftbidragen sådana som kommer till icke hockeyhändelser, liknande melodifestivalen eller boxningsgala.

Sen är det som vf säger samt att det fanns stöd vid byggandet men hur mycket det var känner jag inte till.
Citera
2011-03-08, 08:48
Medlem
Frölunda blöder ekonomiskt

Missar 15 omkring miljoner i publikpengar bara i år.
Har tydligen svårt att betala ut löner också. Hur mycket får man skära i budgeten till nästa säsong?
Hur illa kan det vara?
Vad säger ni som håller på laget?

Nu väntar jag bara på att någon synar Modos ekonomi. Laget har väl backat 4-5 miljoner så gott som varje säsong på senare tid (publiktapp) och nu i år gick man in och tog in 5 svindyra spelare vid jul.
Bartecko lätt 350k i månaden.
Nagy detsamma.
Säkert totalt runt 10 mille i kostnader bara för dem. Så kvalserien är ju därför ett lyft jämfört med ingenmansland.
Men vad backar Modo? 7 mille? 10?
Hade man inte hamnat i kvalserien hade det kunnat bli illa.

Det här öppnar givetvis för en diskussion om hur lönerna ser ut i serien. Ska ekonomin verkligen raseras för att man bommar slutspel?
Känns som att Frölunda har varit drivande i lönefrågorna så att det drabbar dem må ju vara hänt...
Citera
2011-03-08, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Missar 15 omkring miljoner i publikpengar bara i år.
Har tydligen svårt att betala ut löner också. Hur mycket får man skära i budgeten till nästa säsong?
Hur illa kan det vara?
Vad säger ni som håller på laget?

Nu väntar jag bara på att någon synar Modos ekonomi. Laget har väl backat 4-5 miljoner så gott som varje säsong på senare tid (publiktapp) och nu i år gick man in och tog in 5 svindyra spelare vid jul.
Bartecko lätt 350k i månaden.
Nagy detsamma.
Säkert totalt runt 10 mille i kostnader bara för dem. Så kvalserien är ju därför ett lyft jämfört med ingenmansland.
Men vad backar Modo? 7 mille? 10?
Hade man inte hamnat i kvalserien hade det kunnat bli illa.

Det här öppnar givetvis för en diskussion om hur lönerna ser ut i serien. Ska ekonomin verkligen raseras för att man bommar slutspel?
Känns som att Frölunda har varit drivande i lönefrågorna så att det drabbar dem må ju vara hänt...

Det är ju klubbarna själva som sätter budgeten så man måste komma till slutspel för att inte gå minus. Och det är ett vågat spel.
Citera
2011-03-08, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIKeVi
Det är ju klubbarna själva som sätter budgeten så man måste komma till slutspel för att inte gå minus. Och det är ett vågat spel.

Precis så är det givetvis. Men frågan är ju om det är rimligt att sätta en budget som går ut på att man ska sluta topp4, gå till slutspel och dessutom sälja bra med biljetter.
Frölunda har haft en riktig skitsäsong - dock inte jätteöverraskande - som suger ut massor med pengar.
Det är lite oansvarigt.

Men Modo har ju exempelvis flera dåliga säsonger bakom sig ekonomiskt. Det borde inte vara okej att gå in och köpa på sig ytterligare fem spelare vid jul då.
Ekonomiskt vansinne. Vill inte ens veta vad som hade hänt om Modo hamnat i ingenmansland.
Citera
2011-03-08, 11:04
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Precis så är det givetvis. Men frågan är ju om det är rimligt att sätta en budget som går ut på att man ska sluta topp4, gå till slutspel och dessutom sälja bra med biljetter.
Frölunda har haft en riktig skitsäsong - dock inte jätteöverraskande - som suger ut massor med pengar.
Det är lite oansvarigt.

Men Modo har ju exempelvis flera dåliga säsonger bakom sig ekonomiskt. Det borde inte vara okej att gå in och köpa på sig ytterligare fem spelare vid jul då.
Ekonomiskt vansinne. Vill inte ens veta vad som hade hänt om Modo hamnat i ingenmansland.

Frölunda budgeterar alltid med 10000 åskådare i snitt och räknar aldrig med slutspel i budgeten.
Om dom inte ändrat det till år i vilket jag betvivlar. Årets budget har dessutom belastats extra
med många skador samt att dom ligger ute med ca 40 miljoner då dom bygger en ny ishall.

Lönerna har alltid kommit i tid, dock var det en pensionsutbetalning som dröjde lite.

Fler frågor?
Citera
2011-03-08, 11:09
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Frölunda budgeterar alltid med 10000 åskådare i snitt och räknar aldrig med slutspel i budgeten.
Om dom inte ändrat det till år i vilket jag betvivlar. Årets budget har dessutom belastats extra
med många skador samt att dom ligger ute med ca 40 miljoner då dom bygger en ny ishall.

Lönerna har alltid kommit i tid, dock var det en pensionsutbetalning som dröjde lite.

Fler frågor?

(höjer på armen)

Jag har en fråga, hur vet du detta?
Citera
2011-03-08, 12:22
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
(höjer på armen)

Jag har en fråga, hur vet du detta?

Det är ingen hemlighet att Frölunda brukar budgetera som jag skrev. Det brukar framgå av
bokslutet.

Vad gäller ishallen som Frölunda finansierar var det ett krav frän kommunen att dom byggde
en ny ishall iom att Frölunda tog över Campus (fd Frölundaborg)

Frölunda fick "tillbaka" ca 40 miljoner då dom blev delägare i Idrotts- och Kulturcentrum i Göteborg AB.
Det bolaget äger b.l.a Scandinavium.

Edit: Fanns en förklarande artikel på Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...ticle520212.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in