2025-01-05, 17:53
Medlem
Svarta kvinnor har en annan typ av hår än oss vita människor.
Deras hår är korkskruvat och växer ofta långsammare än vårt mjuka tunna hår.
Det är även lämpligt med peruk om du vill byta frisyr ofta.

Kunde du inte lista ut detta själv menar du?
Citera
2025-01-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermon
Jag är en svart kvinna från Eritrea och jag kan besvara på frågan.

1. Afro hår (inte lockigt) är svårt att hantera och väldigt skört. Det är kostsamt och tidskrävande att ta hand om afrohår, därför väljer många svarta kvinnor att sätta på sig en peruk eller att platta håret.

2. Svarta män och många män i överlag gillar inte afrohår. Jag blir bättre behandlad av svarta män med mitt hår plattat. Mycket lättare att få manligt uppmärksamhet med håret plattat eller med en peruk.

3. Många svarta kvinnor skäms över deras naturliga hår. Vi blir stirrade på när vi har vårt naturliga hår. Främst av icke svarta. Vi blir sällan behandlade med respekt för den delen.

4. Vi gillar inte att vårt hår blir centrumet av en diskussion på jobbet/skolan. Många vill gärna röra vårt hår och har tusen frågor om afrohår. Det är lättare att smälta in med publiken med håret plattat eller med en peruk.

5. Uppmärksamheten vi får är inte alltid positiv. Folk tittar ibland med avsky när svarta kvinnor har sitt afrohår utsläppt i sin naturliga form. Folk behandlar oss bättre när vi har peruker eller har håret plattat.

6. Vissa svarta kvinnor gillar inte deras egna hårtyp och föredrar peruker av estetiska skäl. Ett exempel kan vara att afrohår kanske inte passar med en vis typ av klädstil.

7. Lättare att få jobb och bli tagen seriöst med plattat hår eller med en peruk. Platt hår anses vara professionellt.

Svarta kvinnor köper inte peruker för att vi vill vara vita. Vita människor har inte en monopol på rakt hår. Jag känner somalier med helt rakt hår. Vi köper peruker för att livet är enklare med det.

Chimamanda Adiche Ngozi sa en gång: Michelle Obama hade aldrig varit en First Lady med sitt naturliga hår.
Men om alla svarta kvinnor (och män) gått med sitt afrohår så hade ju ingen reagerat. Så lite dumt att ni gjort så kan jag tycka. Jobbigt för enskilda att bryta trenden förstår jag ju så klart.
Citera
2025-05-22, 08:09
Medlem
Fult med krulligt hår och dessutom är många afrobrudar flintskalliga .
det behövs ju inget hår i Afrika och männen där tänder säkert på skalliga eller tunnhåriga damer.
Citera
2025-05-22, 08:18
Medlem
Många argument och jag tänker lyfta fram ett annat. Har inte läst ALLA inläggen i tråden så kanske någon hann före mig.

Mitt argument är att det handlar om hårmodet, det är ett ganska extremt mode med hår hos svarta kvinnor med frisyrer som är mer spektakulära. En del av frisyrerna klarar en del svarta kvinnor med sitt eget hår, men för att följa modet och inte själv ha rätt längd eller hårtyp så finns inget alternativ än att ha en peruk eller hårförlängning.

En annan anledning som jag sett nämnas flera ggr i tråden är givetvis att svarta kvinnor ofta vill göra sitt hår helt annorlunda, men att då kemiskt behandla det eller färga håret, fläta det (rastaflätor) och det är såpass skadligt mot håret att en peruk är enda alternativet.

Många har nog haft sina extrema frisyrer naturligt i början, men sedan märkt att håret tar så mycket stryk och så väljer de peruk när deras egna hår är förstört eller för att åtminstone ha något bra hår kvar.

Peruker gör också det blir lättare följa modet och så totalt byta frisyr från år till år.

Jag har sett deras frisyrer i många år och insåg ganska tidigt det inte var deras riktiga. Är nog snarare förvånad över hur lätt folk missar att det är fråga om en peruk eller hårförlängning.

Bäst att säga också att det är de själva som trissat upp kraven på snygga frisyrer, finns inget att skylla på något annat folk att ha tvingat på de svarta kvinnorna detta självpåtagna förtryck att ständigt hålla på med peruker.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-05-22 kl. 08:21.
Citera
2025-06-07, 10:22
Medlem
Jag känner en svart tjej som är muslim och hon använder peruk ibland istället för hijab. Om det anses ok eller inte vet jag inget om, men hon påstår att det är ok.
Kanske att många andra också gör så.
Citera
2025-06-07, 18:12
Bannlyst
De har väl sällan hår!
Citera
2025-06-07, 19:00
Medlem
Huntsmans avatar
Svarta kvinnor försöker härma vita kvinnors överlägsna hår. Vita kvinnor har rakt, vågigt, lockigt hår i alla möjliga färger.
Negrer har bara svart krull som sen blir vitt krull, fult & opraktiskt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in