Citat:
Ursprungligen postat av
Hermon
Jag är en svart kvinna från Eritrea och jag kan besvara på frågan.
1. Afro hår (inte lockigt) är svårt att hantera och väldigt skört. Det är kostsamt och tidskrävande att ta hand om afrohår, därför väljer många svarta kvinnor att sätta på sig en peruk eller att platta håret.
2. Svarta män och många män i överlag gillar inte afrohår. Jag blir bättre behandlad av svarta män med mitt hår plattat. Mycket lättare att få manligt uppmärksamhet med håret plattat eller med en peruk.
3. Många svarta kvinnor skäms över deras naturliga hår. Vi blir stirrade på när vi har vårt naturliga hår. Främst av icke svarta. Vi blir sällan behandlade med respekt för den delen.
4. Vi gillar inte att vårt hår blir centrumet av en diskussion på jobbet/skolan. Många vill gärna röra vårt hår och har tusen frågor om afrohår. Det är lättare att smälta in med publiken med håret plattat eller med en peruk.
5. Uppmärksamheten vi får är inte alltid positiv. Folk tittar ibland med avsky när svarta kvinnor har sitt afrohår utsläppt i sin naturliga form. Folk behandlar oss bättre när vi har peruker eller har håret plattat.
6. Vissa svarta kvinnor gillar inte deras egna hårtyp och föredrar peruker av estetiska skäl. Ett exempel kan vara att afrohår kanske inte passar med en vis typ av klädstil.
7. Lättare att få jobb och bli tagen seriöst med plattat hår eller med en peruk. Platt hår anses vara professionellt.
Svarta kvinnor köper inte peruker för att vi vill vara vita. Vita människor har inte en monopol på rakt hår. Jag känner somalier med helt rakt hår. Vi köper peruker för att livet är enklare med det.
Chimamanda Adiche Ngozi sa en gång: Michelle Obama hade aldrig varit en First Lady med sitt naturliga hår.
Men om alla svarta kvinnor (och män) gått med sitt afrohår så hade ju ingen reagerat. Så lite dumt att ni gjort så kan jag tycka. Jobbigt för enskilda att bryta trenden förstår jag ju så klart.