2006-05-26, 07:13
Medlem
zizacons avatar
Betfair har en blackjack variant där man inte spelar blackjack utan spelar på blackjacken mot andra. Alltså slår vad, med odds, om en hand vinner eller inte mot dealern.
Jag funderade lite över det hela och det verkar vara något slags standardodds som ges.
Hursomhelst när spelaren hade 13 och dealern 15 fick du t,ex 1.7 i odds på att spelarn vinner.
Om jag räknat rätt så har du 62% att vinna en sån situation. 16 kort som är värda tio, 4 nior, 4 åttor, 4 sjuor. 28 kort alltså plus essen som ger 16 och då blir 6 orna också kort spelaren har nytta av, samtidigt som essen blir dåliga kort. alltså har du i det läget 32 bra kort.

du vinner alltså 6 av 10 händer ungefär. De ger alltså 1.7 gånger insatsen var. 1.7 * 6= 10.2
Alltså tjänar du på att spela den här handen, om jag räknat rätt.
Citera
2006-05-26, 08:46
Medlem
John Littles avatar
Först och främst...06:14 och du funderar på sådana saker... Inte precis vad som pågår i mitt huvud när jag slevar i mig havregrynsgröten
Utan att någonsin ha sett sett spelet tänkte jag komma med några reflektioner. Verkar som om du beskriver single deck BJ och isåfall kommer ju vissa av korten att redan ligga på bordet och inte vara möjliga att få upp och sannolikheten påverkas.
Hur får du fram 62%? Enligt dina beräkningar borde du väl räkna såhär?
(28/52)+(4/52)*(32/52)=0,59
Citera
2006-05-26, 10:19
Medlem
Kika på lämplig tabell av dessa: http://wizardofodds.com/blackjack/appendix9.html

Dessa värden antar att man får pengarna tillbaka på lika, hur är det på betfair?

Notera också att: All numbers in the tables assume the dealer already peeked for blackjack, with a ten or ace up, and did not have it.
Citera
2006-05-26, 16:19
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Little
Först och främst...06:14 och du funderar på sådana saker... Inte precis vad som pågår i mitt huvud när jag slevar i mig havregrynsgröten
Utan att någonsin ha sett sett spelet tänkte jag komma med några reflektioner. Verkar som om du beskriver single deck BJ och isåfall kommer ju vissa av korten att redan ligga på bordet och inte vara möjliga att få upp och sannolikheten påverkas.
Hur får du fram 62%? Enligt dina beräkningar borde du väl räkna såhär?
(28/52)+(4/52)*(32/52)=0,59

Jag brukar inte heller ha nån större atkivitet uppe i skallen vid den tiden, men jag spelade lite på betfair dagen innan och kunde inte riktigt släppa det.

Nix, det är inte singledeck utan ett oändligt antal lekar. Alltså spelar ingen roll vilka kort som redan ligger. Således har du 32 kort som "hjälper" dig. 32/52 = 0.62
Citera
2006-05-26, 16:35
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Kika på lämplig tabell av dessa: http://wizardofodds.com/blackjack/appendix9.html

Dessa värden antar att man får pengarna tillbaka på lika, hur är det på betfair?

Notera också att: All numbers in the tables assume the dealer already peeked for blackjack, with a ten or ace up, and did not have it.

Lika är lite speciellt. Då delar du ditt odds på hälften och får tillbaka de pengar av ursprungssumman du satsat gånger halva oddset.
Alltså t,ex du spelar 100 kr till ett odds av 2, dealern och du får lika. Då får du tillbaka dina pengar 1*100. spelar du 100 kr till ett odds av 1.01 och det blir lika får du tillbaka 100*0.5005 alltså 50 kr. Högre odds än 2 vinner du pengar på om det blir lika.

Spelarna spelar förövrigt enligt wizardododds framräknade basic strategy.

Det finns odds för alla situationer. Egentligen borde man väl kunna räkna fram om, som jag gjorde ovan, om man bör spela eller boka en viss hand (oddsen är i princip de samma) för alla situationer, och spela de som ger ett positivt väntevärde.

Avgiften är runt 2% har jag för mig. Är osäker på när denna betalas, och om man kan få rabatt på denna. På bettingen betalar du ju bara avgift på din nettovinst en gång i veckan.

Har du förövrigt nåt bra program som simulerar blackjack och där man kan simulera bara en situation 1 miljon gånger, och ställa in reglerna som gäller. Man kan självklart göra detta i java eller matlab, men jag är inte så våldsamt bra på att knacka kod.
Citera
2006-05-26, 17:11
Medlem
zizacons avatar
En sak till, wizardofodds har denna: http://wizardofodds.com/exchangeblackjack

Det är alltså expekted returns i betfairs blackjack. Går det att använda dessa för att se om oddsen är fördelaktiga eller ej? Man borde väl behöva sannolikheter snarare.
Citera
2006-06-22, 02:18
Medlem
Sven95s avatar
har inte sett spelet du talar om, men har du tänkt på att dealern kan dra mer än ett kort och alltid drar till 17?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in