• 4
  • 5
2024-10-19, 01:18
Medlem
ErsByxlighets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
Topp 5 pusselmärken om du får välja vilket du får?
Blir inte separata märken, för det finns ganska få bra, utan snarare vilken typer av pussel jag älskar.

1. Wasgij (Jumbo): Älskar att man inte får motivet utan får gissa sig fram. Tycker det är så mycket roligare! Oftast lägger jag undan kartongen om jag lägger andra pussel, bara för att inte ha något att gå efter. Blir ett annat sätt att utforska motivet efter hand.

2. Deco (Jumbo): Pussel med oregelbunden kant och "hål". Ger en intressant utmaning att bygga från mitten och ut eller iaf inte börja med kanterna.

3. High Quality Collection (Clementoni): De är så jävla fina! Motiven och färgerna är fantastiska. Bitarna sitter bra ihop, men bara där de faktiskt ska passa.

4. Trefl: Gör många pussel i större storlekar. 2k, 3k, 4k, 6k. Mycket bra bitkvalitet.

5. Ravensburger: Samma som Trefl, bra kvalitet, bra storlekar.
Citera
2024-10-19, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErsByxlighet
Blir inte separata märken, för det finns ganska få bra, utan snarare vilken typer av pussel jag älskar.

1. Wasgij (Jumbo): Älskar att man inte får motivet utan får gissa sig fram. Tycker det är så mycket roligare! Oftast lägger jag undan kartongen om jag lägger andra pussel, bara för att inte ha något att gå efter. Blir ett annat sätt att utforska motivet efter hand.

2. Deco (Jumbo): Pussel med oregelbunden kant och "hål". Ger en intressant utmaning att bygga från mitten och ut eller iaf inte börja med kanterna.

3. High Quality Collection (Clementoni): De är så jävla fina! Motiven och färgerna är fantastiska. Bitarna sitter bra ihop, men bara där de faktiskt ska passa.

4. Trefl: Gör många pussel i större storlekar. 2k, 3k, 4k, 6k. Mycket bra bitkvalitet.

5. Ravensburger: Samma som Trefl, bra kvalitet, bra storlekar.

Tackar! Hittade ett Ravensburgerpussel på second hand för 5 spänn. Hade ingen aning det var ett bra pusselmärke.
Citera
2024-10-19, 22:08
Medlem
Truthofconcepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy
Är det roligt??

HUr många bitar har ni lagt som mest? 100 bitar eller kanske 1000 eller 10 000?
Hur många finns det som mest största pusslet alltså?

Vågar ni köpa begagnat pussel? tänk om det saknas bitar

Har ni ett särskilt bord för ert pussel? Det tar ju väldigt mycket plats!

Är det inte svårt om det typ är en himmel? Allt ser likadant ut ju
Vilka är era favoritpusselmotiv?

Trist. Men man kanske skulle utmana sig med ett pussel.
Citera
2025-02-04, 13:01
Medlem
uffeoboys avatar
Finns det något överraskningspussel? Typ en vit kartong med ett random pussel i?
Citera
2025-02-05, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffeoboy
Finns det något överraskningspussel? Typ en vit kartong med ett random pussel i?

Är det inte bara att be en bekant beställa/handla och packa om, eller be om prisklass, betala och be om uppackning till annan kartong i butik?

Känns som att det borde gå att ordna utan problem.
Citera
2025-03-05, 06:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Pussel är en trevlig och lugnande hobby.
Var nu något år sen jag byggde men har ett par obyggda Van Hastaren 3000 bitar i skåpet som man får ta tag i när man får ett sug.
Problemet är platsen det tar och även tiden. Sambon tycker det är ok att bygga men orkar max hålla på i en timme i taget innan hon måste göra något ”viktigare” medans jag kan stå en halv dag utan problem.

Jag gillar större pussel och de får gärna vara mellan 2-3000 bitar. Testade 5000 bitar men då bilden var väldigt tråkig så fick jag aldeig något riktigt sug att börja på allvar. Byggde väl ett par hundra bitar innan jag ledsnade. Såldes sen på Tradera.

Jag har alltid köpt nya pussel men skulle inte ha några problem att köpa begagnat men inte blivit av, är mycket billigare iallafall då andrahandsvärdet på pussel är väldigt lågt.
Nu för tiden har väl de flesta större märken möjlighet att ersätta pusselbitar om det saknas som jag förstått det.

Oftast är pusselbygge lite av ett höst och vinterpyssel för mig.

Har biljardbord så med ett par skivor på detta så finns perfekt utrymme för byggande.
Citera
2025-03-09, 19:50
Medlem
Har du en Rusta i närheten så kolla om de har eeBoo-pussel (1000 bitar). Kvadratiska pussel med skön känsla och mycket som händer. Rusta säljer ut dem för 39:-.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in