2021-04-06, 21:44
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Ifall ett konto blir bannat använder de helt enkelt ett annat konto, de konton som inte används aktivt används till att bumpa upp trådar.
Varför gör dem det?
Citera
2021-04-06, 21:54
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleva
När jag skrev det här inlägget var det fejkade 36 tusen besökare. På någon minut blev det över 50 tusen. Helt plötsligt fick 14 tusen människor för sig att just besöka flashback.

Om jag inte har förstått fel så är inte räknaren helt i realtid, dvs att den inte uppdatera varje gång du uppdaterar sidan. Ska säga att jag inte är om detta utan det är något jag har för mig diskuterats tidigare (just räknaren då alltså) . Men detta förklarar förstås inre att äldre trådar helt plötsligt blir aktiva. Nu vet jag inte vilka trådar det handlar om men kan tex flashback forever podden (som tar upp en hel del äldre trådar) ha en effekt att bumpa?
Citera
2021-04-06, 22:08
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Svårt att förklara om man inte vill förstå. Det är inte det, det finns andr faktorer också. Läser du det mesta av admin skriver? Gör det så kommer du koppla ihop något.
Citat:
När jag skrev det här inlägget var det fejkade 36 tusen besökare. På någon minut blev det över 50 tusen. Helt plötsligt fick 14 tusen människor för sig att just besöka flashback.
Jag vill förstå, syftet med den här tråden är att göra det. Vad menar du med "Det är inte det, det finns andra faktorer också"? Jag läser det mesta som admin skriver. Jag är medveten om att forumet kämpar med intäkterna. Mer besökare -> fler intresserade annonsörer -> mer pengar

Men de (eventuellt) "falska" besökarna som denna tråd handlar om är med största sannolikhet inte en del av de (eventuellt) "falska" besökarna som används för att locka annonsörer. Finns dessa? Det kanske de gör. Nu vet jag inte vad för underlag annonsörer vill ha för att annonser här. Räcker det med ett högt antal besökare online räcker det med att man modifierar den siffran utan att faktiskt behöva riktig trafik till sidan. Då behöver man ej heller ändra på siffrorna under aktuella ämnen då det räcker med att synka den siffran antal besökare under respektive forumavdelning, om någon skulle få för sig att kontrollräkna. Då behövs ingen tredjeparts addon utan det fixar teknikerna direkt i koden. Den siffran är dessutom så pass "halv"statisk så att man inte bör höja på ögonbrynen om den hoppar.

Går annonsörerna efter faktiskt trafik till sidan och man vill fejka den med någon typ av köpt trafik borde man fördela den proportionellt efter den naturliga faktiska fördelningen. Att låta trafiken gå till en enda slumpmässig forumavdelning åt gången gör det ju, uppenbarligen uppenbart att trafiken är "falsk". Att tro att den som har hand om detta är så pass dum är dumt i sig.

Så kortfattat. Kan forumet fejka besökare för att locka annonsörer? Ja säkerligen kan de om de vill. Har de "falska" besökarna som observerats i denna tråd något med det att göra? Det verkar ej rimligt.

Edit: Formulering.
Senast redigerad av As-33-15-4-p 2021-04-06 kl. 22:49.
Citera
2021-04-07, 05:53
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Den senaste tiden (ett par veckor, kanske längre?) har jag noterat att diverse förlegade trådar tycks ha oproportionerligt många läsare och därmed ockupera aktuella ämnen (trådar äldre än ett år). Tidigare har det rört sig om trådar där det inte varit helt orimligt att de av någon anledning skulle ha haft ett gäng läsare. Det som väckt min uppmärksamhet har dock varit att många är från samma forumavdelning. Det tycks variera lite dag från dag vilken forumavdelning det handlat om. Idag är det dock arkiverade forum som tycks vara utsatt, vilket gör mig säker på att det inte rör sig om något "sammanträffande". Jag använder ordet utsatt då jag är väl medveten om att alla inte tycker att man ska få säga vad man vill på Internet. Det behöver ju inte vara så allvarligt, men kanske är det uppbyggnaden inför något?

Är det någon mer som noterat detta och också funnit det konstigt? Någon som vet vad det beror på?

Kan det inte handla om att sökmotorer indexterar sidorna, har de flera parallella processer så kan ju en tråd få flera läsare då varje process kan var på olika sidor i tråden?
Citera
2021-04-07, 06:37
Administrator
admins avatar
Citat:
Så kortfattat. Kan forumet fejka besökare för att locka annonsörer?

Nej, det funkar inte så. Det fanns exempel på detta på andra sidor för drygt 20 år sedan. Men detta upptäcktes rätt snabbt. Vill minnas att Spray eller någon annan av dåtidens reklambyråer testade detta i slutet av 90-talet. Tog inte lång tid att upptäcka. Inte heller när Flashback utsätts för en DDoS-attack så påverkas annonsörerna.

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Kan det inte handla om att sökmotorer indexterar sidorna, har de flera parallella processer så kan ju en tråd få flera läsare då varje process kan var på olika sidor i tråden?

Det låter som det mest troliga. Kan vara allt från olika sökmotorer till Archive.org.

https://en.wikipedia.org/wiki/Web_crawler

admin
Citera
2021-04-08, 22:16
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Vore glad om någon kunde dumförklara mig totalt med att detta är helt orimligt, annars är det lite skrämmande.

Det är inte alls orimligt, utan tvärtom väldigt rimligt.
Citera
2021-04-08, 22:24
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det låter som det mest troliga. Kan vara allt från olika sökmotorer till Archive.org.

https://en.wikipedia.org/wiki/Web_crawler

admin

Det kan ni ju enkelt läsa ut från loggningen. De flesta sökmotorbottar indexerar från helt officellt publicerade IP-adresser. Även nya trafikmönster från ovanliga länder kan ju enkelt ses från loggningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in